Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het Babson College gebruikt een zogenaamde ‘innovatiepijplijn’ bij de implementatie van leertechnologie. Deze ‘pijplijn’ bestaat uit vier fases, en heeft met name ook een communicatieve functie. Ik vind dat deze aanpak sterke kanten heeft, maar ik heb ook vragen hierbij.
Foto: Robzor, Pixabay
Lisa Keohane van het Amerikaanse private Babson College (3600 studenten) beschrijft de functie en werking ervan in de Educause Review. Zij licht daarin toe dat Babson deze pijplijn gebruikt om medewerkers en studenten te informeren over nieuwe en in opkomst zijnde leertechnologieën. Hierdoor worden veel betrokkenen ook niet meer verrast door veranderingen en nieuwe beslissingen. De pijplijn wordt ook gebruikt voor het evalueren van nieuwe technologieën.
Als gesuggereerd wordt om een leertechnologie in gebruik te nemen, dan volgt een proces van vier fases:
Keohane illustreert dit proces met een group peer review-tool. Volgens haar reageren betrokkenen positief op deze aanpak. Deze werkwijze genereert betrokkenheid. Een punt van aandacht is wel dat beter over deze aanpak gecommuniceerd moet worden.
Wat ik sterk vind aan deze aanpak, is de zorgvuldige verkenning van leertechnologie, voordat ermee gepilot wordt. Je weet veel beter waar je aan begint. Ook zijn veel belanghebbenden bij het proces betrokken.
Ik vraag me wel af wat de doorlooptijd van dit proces is. Als het erg lang duurt voordat een nieuwe leertechnologie door de pijplijn gaat, dan kan dit negatief van invloed zijn op de motivatie van betrokkenen en kan het innovatie juist belemmeren. Ik ben ook benieuwd wat de gevolgen voor betrokkenheid van medewerkers zijn, als het G3 team dikwijls voorstellen van de pilotteams afwijst.
Ik heb ook de indruk dat deze aanpak goed kan werken bij meer eenvoudige leertechnologieën. Ik vraag me af of deze procedure ook werkt bij meer complexe applicaties. Wat me ook opvalt, is de kloof tussen pilot en uitrol. Dit werkt wellicht bij een relatief klein college. Zou het ook werken bij een instelling met meer dan 10.000 lerenden (kleinschalige pilot vs grootschalige uitrol)?
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar