Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het EDUCAUSE Center for Analysis and Research (ECAR) heeft onlangs onderzoek gedaan naar de perceptie en ervaringen van docenten en studenten van het gebruik van sociale media binnen het onderwijs. De Universiteit van Washington rapporteert over de uitkomsten van hun stafleden en met name van hun studenten.
“Socmed – Flickr – USDAgov” by U.S. Department of Agriculture – socmed. Licensed under Creative Commons Attribution 2.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socmed_-_Flickr_-_USDAgov.jpg#mediaviewer/File:Socmed_-_Flickr_-_USDAgov.jpg
De auteurs van de betreffende website kijken daarbij naar kansen, uitdagingen en aanbevelingen. Een lijst met veel gestelde vragen sluit de bijdrage af.
Kansen
Uitdagingen
Aanbevelingen
Deze bijdrage bevat negen aanbevelingen voor het gebruik van sociale media tijdens ‘de les’. Deze aanbevelingen hebben te maken met voorbereiding en uitvoering. Wees bijvoorbeeld transparant over hoe sociale media gebruikt gaan worden. Of zorg er voor dat studenten die sociale media niet willen of kunnen gebruiken, toch opdrachten kunnen maken. Een andere aanbeveling heeft te maken met het creëren van bewustzijn omtrent het gebruik van sociale media en privacy.
De FAQ bevat vragen over wat sociale media zijn en wat je kunt doen om je privacy te beschermen. Je leest hier ook dat sociale media ook het onderwijs binnen dringen als je dat als docent niet wilt. Studenten maken namelijk hun eigen platforms aan.
Het mooie van dit onderzoek, is dat het volgens mij wijst op een toenemend bewustzijn onder studenten ten aanzien van de mogelijkheden en risico’s van sociale media en mobiele technologie. Hopelijk wordt dat besef ook vertaald in gedrag.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar