Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Informatie- en communicatietechnologie moet ons leven een stuk makkelijk maken. Voor een groot deel doet ICT dat ook. Maar aan de andere kant zijn we volgens mij ook heel wat tijd kwijt aan onderhoud en beheer van ICT. Ik wil dat illustreren aan de hand van drie voorbeelden, waarbij deze blogpost tevens een test is.
Foto: ijmaki, Pixabay
Ik ben van oudsher geen ‘techneut’. ICT-toepassingen moeten het bij mij vooral gewoon ‘doen’. Als iets mis is, kost het me best wel wat tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is en hoe dat kan worden opgelost. Gelukkig helpen logisch nadenken, zoekmachines en een medium als Twitter daar ook weer bij. Maar ik irriteer me er ook aan als ik me realiseer dat ik op jaarbasis toch wel verschillende uren kwijt ben aan het analyseren en oplossen van ICT-issues.
Voorbeeld één betreft het updaten van besturingssystemen en apps. Diverse keren per jaar krijg je het advies om een nieuw besturingssysteem te installeren en om de vele apps die je gebruikt, te updaten. Dat kost niet alleen tijd, maar ook bandbreedte zodat je bijvoorbeeld minder goed naar streaming video kunt kijken.
Voorbeeld twee heeft te maken met mijn muziekinstallatie.Op de slaapkamer hadden we nog een grote radio uit onze studententijd staan, en in het souterrain een niet zo heel goede installatie met veel kabels. Het afgelopen jaar heb ik -op basis van ervaringen van anderen- drie Sonos-geluidsboxen gekocht. Ik wilde graag compacte boxen hebben, zonder veel kabels, die een goede geluidskwaliteit hebben. Ook wilde ik vanaf mijn devices muziek kunnen streamen naar diverse ruimtes (dezelfde muziek, of andere muziek). Zowel radio via internet als muziek op mijn devices (ik gebruik geen Spotify of Deezer). Ik ben echter tegen een aantal knelpunten aan gelopen, waarvan het oplossen me de nodige tijd (heeft ge)kost:
Het derde voorbeeld heeft te maken met mijn weblog. Ik gebruik sinds een jaar of vijf WordPress en heb een eigen installatie. Op zich ben ik daar behoorlijk tevreden over. Wel moet ik -weer- tijd besteden aan het updaten van de diverse plugins (die bepaalde functionaliteiten faciliteren) en de thema’s (die zorgen voor de vormgeving). Laatst bleek ook het contactformulier niet meer te werken. Vreemd genoeg ondersteunde mijn thema op eens ook niet meer twee menu’s, waardoor bepaalde menu-items niet meer zichtbaar waren. Vlak voor mijn vakantie, heb ik daarom één menu (links) geïmplementeerd. En gisteren kwam ik er achter dat de plugin die ik gebruikte om gepubliceerde blogposts automatisch te publiceren op Twitter, Google +, Facebook en LinkedIn (WPSocial) sinds een paar weken niet meer functioneert. De maker twitterde dat deze plugin niet meer wordt onderhouden. Hij raadde me aan een andere plugin te gebruiken. Dat betekent zoeken, installeren en uitproberen. Deze blogpost is dan ook mede bedoeld om de plugin Blog2Social te testen.
Ik ben privé en voor mijn werk afhankelijk van ICT. Ik gebruik ICT ook steeds intensiever, mede met als doel bepaalde processen efficiënter uit te kunnen voeren. Tegelijkertijd gaat meer tijd zitten in onderhoud en beheer. Dat moet toch beter kunnen?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar