Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Avetica | 14-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

In deze serie artikelen over het vermijden van de Scroll of Death, wil ik niet direct beginnen met de standaard tips over andere cursusformats, maar met een opvallend verschijnsel wat we regelmatig terugzien in cursussen. Op een cursuspagina staan naast de diverse leeractiviteiten en bronnen veel labels met leercontent erin. Zelfs complete Youtube video’s worden toegevoegd aan sectiebeschrijvingen en labels.

Waarom je dit niet zou moeten willen, is om twee redenen:

  1. De cursuspagina wordt te lang, dus het voorkomen van de ‘scroll of death’
  2. Sectiebeschrijvingen en labels zijn bedoeld om de deelnemers door het leerproces te leiden, en niet om iets aan te leren. Dat gebeurt een niveau dieper op activiteits- of bronniveau. Dus een helder onderscheid tussen leercontent en het leerproces!

 

Moodle_Sectie

Voorbeeld van een Moodle sectie met titel, label voor het leerproces en de vier leeractiviteiten.

 


© Avetica, Arnout Vree for Moodlefacts.nl, Jun 2016. | Permalink
Post tags: , , ,

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels verscheen eerst op Moodlefacts.nl.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: