Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Traditionele hoorcolleges zijn niet alleen weinig effectief, maar bevorderen ook nog eens de ongelijkheid binnen het onderwijs.
“5th Floor Lecture Hall” by Cropbot, Xbxg32000 – Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons
Onderzoek laat zien dat actief leren leidt tot betere leerresultaten dan het traditionele hoorcollege waarbij sprake is van eenrichtingsverkeer (de docent die vooral informatie overdraagt). Volgens Annie Murphy Paul is er echter nog een belangrijke reden om te stoppen met deze vorm van onderwijzen: het format biedt voordelen voor doelgroepen die sowieso al geprivilegieerd zijn (blanke mannen uit hogere inkomensgroepen). Tenminste als de hoorcolleges niet gepaard gaan met andere vormen van onderwijs.
Volgens Murphy Paul profiteren vrouwen, minderheden, studenten uit lagere inkomensgroepen en ‘eerste generatie studenten’ (waarvan ouders dus niet hebben gestudeerd) gemiddeld meer van actief leren dat “white males from more affluent, educated families”.
Mogelijke verklaringen zijn:
Volgens de auteur zou dit reden genoeg moeten zijn voor onderwijsinstellingen om actief leren toe te passen. Daaronder wordt overigens een scala van leeractiviteiten verstaan, niet alleen samenwerkend leren (wat wel eens wordt gedacht).
Bovendien kun je ook hoorcolleges meer activerend maken (bijvoorbeeld door de duur in te korten en te aan te vullen met andere leeractiviteiten, via storytelling, student response systemen en activerende werkvormen toe te passen).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar