Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij de invoering van ICT in het onderwijs laten we ons vaak graag leiden door de succesverhalen van andere organisaties. Waarom gaat dat echter niet automatisch goed?
Tijdens conferenties zijn praktijkervaringen over de invoering van ICT-toepassingen erg populair. Hetzelfde geldt voor het afleggen van werkbezoeken bij collega-organisaties, in binnen- en buitenland. Volgens Terry Freedman moeten we er echter voor waken om een “Big Idea” van een andere organisatie te adopteren:
Ik ben het hartgrondig eens met Freedman. Je moet je heel goed afvragen of jouw situatie vergelijkbaar is met de situatie van de ‘good practice‘. Bij invoering van ICT zie je dikwijls het tijdelijke Experimenteer effect optreden. Verder komt ‘ecologische validiteit’ m.i. vaak voor. Wat in de ene situatie werkt, hoeft nog geen succes te hebben bij jouw organisatie. Bij de invoering van technology enhanced learning spelen namelijk veel factoren een rol (zie mijn implementatiemodel). Ook de andere effecten kom je in de praktijk tegen.
Het is prima om je te laten inspireren door praktijkervaringen van anderen. Het kopiëren van praktijken kan echter op een mislukking uitlopen.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar