Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Cirquest | 04-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren moet niet leuk zijn

Wanneer wij aanvragen voor eLearning modules binnenkrijgen, zegt de klant regelmatig iets in de trant van “Leren moet weer leuk zijn!”. Deze uitspraak lezen we ook regelmatig in blogs en artikelen. 

Leren moet niet ‘leuk’ zijn. 

Door de toegankelijkheid van nieuwe technologieën voor leerobjecten, is de kans groot dat we doorslaan in het ‘leuk’ maken van de module. Klanten zijn gevoelig voor zaken zoals parallax scrolling, video, 3D, gamification en meer van dit soort technologieën. Hele leeromgevingen worden er in 3D gebouwd, met veel video content en voor iedere klik krijgt de gebruiker een badge. Er wordt bijna van uitgegaan dat ‘hoe mooier en indrukwekkender het eruit ziet, hoe beter de module is’. 

Fluff. Zo noem ik dat. 

Fluff is alles dat geen didactische of emotionele waarde toevoegt. Dat de module er ‘leuk’ (verzorgd) uit moet zien is een gegeven. Ook is het belangrijk dat de gebruiker het ‘leuk’ (aangenaam) vindt om de module door te lopen.

‘Leuk’ brengt geen enthousiasme over, “Ik vind het leuk.” ‘Leuk’ is geen emotie. En hierin ligt eigenlijk de oplossing: leren moet emoties raken. De uiteindelijke emotie die bij de gebruiker geraakt zou moeten worden is voldoening. Dit betekent dat de gebruiker de module als nuttig ervaart. De gebruiker meenemen in interessante werkvormen, storytelling technieken gebruiken of appelleren aan andere emoties is de weg die moet leiden naar ‘voldoening’. Door het raken van emoties houden wij hen vast bij het overbrengen van de inhoud. We moeten hen verleiden, nieuwsgierig maken en het gevoel geven dat de stof nuttig is (what’s in it for me).

Verder ben ik ook van mening dat gebruikers tegenwoordig geen tijd hebben om een module simpelweg ‘leuk’ te moeten vinden. In de jaren ’90 toen eLearning nog relatief nieuw was, gingen gebruikers maar al te graag een module van 2 uur volgen – plaatjes klikken, videos bekijken, vragen beantwoorden, het was allemaal nieuw en spannend. Het was een aangename onderbreking van hun werk en voelde als vrije tijd. Vandaag de dag zijn wij enigszins afgestompt. Multimedia en technologie zijn zo verweven met ons leven, dat wij het niet als aangenaam ervaren om 2 uur lang te moeten klikken om een vinkje te krijgen in het LMS.

Zouden we – met de vergeetcurve, die laat zien hoe snel mensen opgedane kennis weer vergeten, in ons achterhoofd –  dan kunnen stellen dat de effectiviteit van de eLearning module laag is? Zouden we de conclusie moeten trekken dat het toch echt anders moet?

Ja.

Is ‘leuk’ dan de oplossing? 

Nee. 

Sinds dit jaar spenderen wij bij Cirquest 15% van onze tijd aan het ontwikkelen van methodologieën en eigen geïnitieerde leerprojecten of -producten. Zo denken wij ‘buiten de lijntjes’ en vormen we een duidelijke visie op hoe we modules willen gaan ontwikkelen en de effectiviteit kunnen garanderen, uiteraard binnen de kaders van het LMS en SCORM.  Door empathie te tonen voor de doelgroep (de context van het leren), kunnen we een beeld vormen hoe wij bepaalde emoties kunnen triggeren en hen het gevoel van ‘voldoening’ kunnen geven dat de module nut heeft gehad. Achteraf meten of het geleerde in praktijk wordt gebracht, biedt de bewijsvoering van de effectiviteit van hetgeen wij ontwikkeld hebben.                                                                                                                

Leren moet niet leuk zijn. Leren moet effect hebben. 

Wil je meer weten over eLearning? Bekijk de verhalen van onze klanten of bel +31 (0)20 3052080 voor meer informatie.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: