Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slack als het nieuwe leermanagement systeem?

Leermanagement systemen zijn volgens Mathias Elmose vooral gericht op het faciliteren van docenten, terwijl deze applicaties eigenlijk bedoeld zouden moeten zijn om het leren van lerenden te ondersteunen. Maar er is een alternatief, meent hij.

Slack

Slack

Elmose stelt op zich terecht dat lerenden pas leren als zij activiteiten uitvoeren en niet als zij passief informatie van docenten absorberen. Elektronische leeromgevingen als Moodle en BlackBoard stellen volgens hem vooral docenten in staat om informatie te verstrekken en vorderingen te volgen. Interactiemogelijkheden zijn vooral “add-ons“. Volgens hem nemen lerenden daarom hun toevlucht tot Facebook voor interacties die zo belangrijk zijn voor leren.

Volgens hem zouden leermanagement systemen “default” leeractiviteiten van lerenden moeten faciliteren. Daarom heeft hij zijn hoop gevestigd op Slack. Deze applicatie is volgens hem bij uitstek gericht op communicatie en samenwerking binnen teams, onder supervisie van een docent. Wel blijkt Slack nog niet goed in staat te zin om leren in grote groepen mogelijk te maken. Binnen Slack kun je groepen aanmaken en kanalen per onderwerp. Slack wordt op dit moment binnen organisaties en projectteams gebruikt. Ik wacht nog op een gelegenheid om met Slack te experimenteren. Het is inderdaad een eenvoudige toepassing met potentie voor het ondersteunen van efficiënte interacties en samenwerking.

Elmose vergeet echter één ding. Leermanagement systemen zijn vooral bedoeld om het managen van het leren. Slack ontbeert die faciliteiten, ook al bieden ontwikkelingen op het gebied van xAPI kansen om deze lacune te ondervangen. Verder interpreteert Mathias Elmose naar mijn mening de begrippen ‘docentgecentreerd’ en ‘studentgecentreerd’ te beperkt. Het gaat er niet alleen om of jij als lerende activiteiten kunt uitvoeren, maar ook of jij als lerende invloed hebt op wat en hoe er wordt geleerd.

Ik vind ook dat de auteur de traditionele leeromgevingen tekort doet door de verschillende interactiemogelijkheden weg te zetten als “add-on”. Wel is het zo dat lerenden maar moeilijk zelf het initiatief kunnen nemen om leeractiviteiten te starten. Dat is één van de redenen waarom lerenden vaak hun toevlucht nemen tot eigen applicaties. Het is ook de vraag of dat altijd een probleem is. Een digitale leer- en werkomgeving hoeft niet persé uit één applicatie te bestaan. Lerenden kunnen bijvoorbeeld ook zelf het initiatief nemen om Slack te gebruiken.

Verder is het de kracht van Slack dat het zich beperkt tot het mogelijk maken van interacties. Op het moment dat de ontwikkelaars deze applicatie gaan uitbreiden met tal van andere toepassingen voor leren, loop je het risico dat we weer de beschikking krijgen over een complexe applicaties.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: