Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Een school zonder docenten?

Met enige regelmaat lees over initiatieven die een alternatief willen zijn ten opzichte van het bestaande onderwijssysteem. De Franse school ’42’ zou zo’n alternatief willen zijn. Binnen het onderwijsconcept werken lerenden aan het oplossen van problemen, zonder docenten.

42

Foto: http://www.42.fr/

’42’ is met veel geld opgericht door een Franse Telecom-magnaat, Xavier Niel. Hij was ontevreden over het Franse onderwijssysteem dat jongeren onvoldoende voor zou bereiden op de toekomst. Niel vond dat jongeren met name onvoldoende leerden programmeren.

Binnen het onderwijsconcept van ’42’ blijken jongeren van 18-30 jaar daarom vooral via ‘peer learning’ aan ICT-problemen te werken (15 uur per dag).

Verder valt aan dit concept op dat men streng aan de poort selecteert (op basis van cognitieve vaardigheden), en dat de school jaarlijks 1000 banen creëert.

Het Franse onderwijssysteem is al vaker flink bekritiseerd vanwege de hoge mate van standaardisatie en ouderwetse didactiek. De Franse school ’42’, die overigens niet wordt erkend door de Franse overheid, is hier echter geen alternatief voor. Het domein (ICT), de doelgroep en de scherpe selectie aan de poort maken dat je deze school en diens didactisch concept niet als representatief mag verklaren voor, bijvoorbeeld, regulier voortgezet onderwijs.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: