Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Jonah Newman en Soo Oh hebben voor The Chronicle of Higher Education acht wetenswaardigheden over MOOCs op een rij gezet, op basis van data van meer dan een half miljoen deelnemers aan 16 edX-MOOCs. Daarbij vallen vooral de verschillen tussen de typen cursussen op.
Foto: Oliver Tacke
Ruim driekwart van de deelnemers is mannelijk, terwijl 57% van de campus-studenten vrouwelijk is. Het maakt overigens nogal wat uit om welk type cursus het gaat. Op het gebied van sociale wetenschappen is de verhouding man-vrouw 54%-46%.
Deze cijfers geven zicht op het gebruik van MOOCs. De auteurs geven terecht aan dat dit nog niets zegt over de motivatie of leervoorkeuren van deelnemers. Zo zijn veel deelnemers waarschijnlijk niet geïnteresseerd in een certificaat, maar wensen zij voor hun eigen ontwikkeling ‘krenten uit de pap’ te halen. Verder mis ik de relatie met de omvang van een cursus (worden kortlopende MOOCs naar verhouding intensiever bestudeerd dan MOOCs met een langere doorlooptijd?).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar