Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2014 | Article Rating | (0) reacties

De potentie van tablets voor gepersonaliseerd leren

Bij het beoordelen van veel technologieën gaat het er niet om wat de technologie is en kan, maar wat de potentie ervan is. Dat gevoel heb ik sterk bij de tablet-applicatie Snappet.

Henk van de Hoef en Janet Bootsma van L21 zijn gestart met een artikelenreeks over de applicatie Snappet. In het eerste artikel beschrijven zij didactische mogelijkheden, uitdagingen en kansen van deze applicatie.

De auteurs scharen Snappet onder een nieuwe generatie leermiddelen voor het basisonderwijs waarbij leerstof voor meerdere vakgebieden wordt aangeboden, waarbij oefenstof en toetsen worden gecombineerd, directe feedback wordt geboden en de moeilijkheidsgraad van de leerstof wordt aangepast aan het niveau van de lerende. De docent heeft daarbij realtime zicht op de voortgang van de lerenden.

Het mooie van deze bijdrage is dat de auteurs de tijd en ruimte nemen om in te gaan op de beperkingen en mogelijkheden van deze toepassing, en hun impressie baseren op veel praktijkvoorbeelden. Van een uitdrukking als 'tabletgestuurd onderwijs' krijg ik jammer genoeg uitslag. Je moet onderwijs en leren nooit sturen met tablets of andere ICT-toepassingen, je faciliteert, versterkt of vernieuwt onderwijs en leren hooguit met behulp van technologie.

Scholen blijken bijvoorbeeld drie scenario's voor de implementatie van Snappet te volgen, en daarbij de gebruikelijke 'implementatie issues' tegen te komen (zoals technische problemen, gebrekkige didactische inbedding of docentvaardigheden die voor verbetering vatbaar zijn).

De belangrijkste kansen van Snappet zijn op dit moment m.i. de data die docenten krijgen van de vorderingen van lerenden, de tijdswinst die docenten behalen doordat zij toetsen niet meer na hoeven te kijken en het veelvuldig formatief toetsen. De belangrijkste beperkingen zijn wat mij betreft de summiere feedback die je krijgt, het beperkt gepersonaliseerde karakter en de afhankelijkheid van een specifieke tablet. Aandachtspunten hebben verder ook te maken met ergonomie en gezondheid (leerlingen werken maximaal 2,5 uur per dag met de tablet, wat ik veel vind), en met de discussie of gewoon leren schrijven niet nog steeds heel belangrijk is (o.a. voor de fijne motoriek).

Ik beschouw de beperkingen als aandachtpunten voor verdere verbeteringen. Dit artikel over Snappet illustreert wat mij betreft vooral wat de potentie kan zijn van technologie voor meer gepersonaliseerd leren en onderwijs, mits goed geïmplementeerd en didactisch ingebed.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: