Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een tijd geleden heb ik geblogd over waarom docenten bevindingen uit onderzoek dikwijls niet toepassen. Vanavond las ik een artikel over waarom mensen in complottheorieën geloven. Ik vraag me daarbij af of de onderliggende oorzaken daarvan niet ook van toepassing zijn op het geloof in mythes rond leren, opleiden en onderwijs (zoals leerstijlen of de leerpiramide).
Hoogleraar Marc Lorch beschrijft uitvoerig dat mensen vaak geloven in ‘alternatieve feiten’ of complotten. Als je hen confronteert met rationeel bewijs, dan helpt dat niet. Integendeel. Dit zijn mogelijke redenen:
Het bestrijden van mythes –myth busting– kan volgens Lorch zelfs averechts werken. De mythe wordt dan beter onthouden dan het feit (blijkt ook uit onderzoek naar vaccineren). Mensen vergeten namelijk de context waarin zij gehoord hebben over de mythe en herinneren de mythe als feit.
Nieuw rationeel bewijs creëert inconsistenties in onze overtuigingen. Dit leidt tot een emotioneel ongemakkelijke situatie. De reactie is dat mensen volharden in hun opvattingen.
Herkenbaar als het gaat om mythes rond leren, opleiden en onderwijs? Volgens mij wel.
Wat helpt hier dan wel tegen?
Marc Lorch onderscheidt daarbij lange termijn maatregelen waar het onderwijs een belangrijke rol bij speelt (leren kritisch te denken, analytisch denken), en maatregelen voor de korte termijn :
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar