Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Humor trekt aandacht, houdt de aandacht vast en roept positieve gevoelens op. Waarom gebruiken we humor daarom niet vaker bij het ontwerpen van leerervaringen?
Die vraag probeert Connie Malamed te beantwoorden in Does Humor Enhance Learning? Zij stelt dat humor uiteraard niet altijd gepast is. Sommige onderwerpen lenen zich er niet voor. Ook kan humor afleiden. Daarnaast is humor vaak cultuurgebonden.
Een correct gebruik van humor kan echter de cohesie binnen een groep verbeteren. Door te lachen komen ook endorfines vrij waardoor binding bevorderd wordt. Spanningen worden door humor eveneens gereduceerd. We vinden dingen grappig als we ze niet verwachten. Denk ook aan de Plakfactor.
Positieve humor kan -in tegenstelling tot negatieve of denigrerende humor- positief van invloed zijn op leren. Malamed heeft verschillende onderzoeksartikelen bestudeerd, en formuleert op basis daarvan de volgende bevindingen:
Connie Malamed formuleert tenslotte ook enkele richtlijnen voor het gebruik van humor bij leren.
Mijn opmerkingen Bij de ontwikkeling van online modules kun je goed nadenken over humor. Je kunt bijvoorbeeld humoristische illustraties laten ontwikkelen. Bij face-to-face leeractiviteiten moet je humor alleen inzetten als het bij je past. Goede humor is best moeilijk.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar