Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een jaar of tien geleden las je regelmatig over typologieën van internetgebruikers. Dikwijls waren deze beschrijvingen vooral gebaseerd op meningen. De Universiteit van Sussex heeft vandaag echter onderzoek gepubliceerd waarin vier persona’s worden beschreven die laten zien hoe jongeren sociale media gebruiken. Dit is m.i. echter niet de belangrijkste uitkomst van dit onderzoek.
De onderzoekers hebben gekeken naar online activiteit en online zichtbaarheid. Zij hebben interviews met 10-15 jarigen gebruikt om tot de volgende indeling te komen:
De onderzoekers menen dat het zelfs kan gebeuren dat een jongere zelf niet wil participeren, maar dat anderen een online identiteit van de jongere creëren.
Volgens één van de onderzoekers hebben actieve gebruikers van sociale media ook vaak kenmerken van ondernemerschap:
By gaining an audience, young people are aware that they could capture advertising and corporate sponsorship. The dream is to ‘go viral’, establishing a career as a cultural creator
Veel jongeren bleken zich bewust van hun online privacy en waren gedreven om zichzelf te beschermen, mede naar aanleiding van persoonlijke negatieve ervaringen of negatieve ervaringen van klasgenoten.
De onderzoekers zijn hoopvol gestemd. Zij geloven dat jongeren over het algemeen
Teenagers navigate between the desire to be praised and recognised online and anxieties over the risk of opening themselves up to criticism and trolling.
Het gebruik van dergelijke indelingen is niet onomstreden. Rob Koper stelde een paar jaar geleden dat het gebruik van persona’s een concreet beeld geeft en (daarmee) aantrekkelijk is voor mensen. Een beperking is volgens hem dat categorieën worden ervaren als aparte types in plaats van classificaties op verschillende dimensies.
Ik herken de aantrekkelijkheid en gebruik ook weleens typologieën om het gesprek aan te gaan. Aan de andere kant moet je je er wel van bewust zijn dat je de werkelijkheid versimpelt.
De optimistische boodschap van de onderzoekers -jongeren zijn zich bewust van het belang en risico’s op het gebied van online privacy- is daarom wellicht het meest belangrijke dat ons uit dit onderzoek dient bij te blijven.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar