Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2017 | Article Rating | (0) reacties

Implementatie en integratie van nieuwe leertechnologie #OEB17

Wat zijn geleerde lessen rond de implementatie van nieuwe leertechnologieën? Daar ging de een na laatste sessie van dag 1 van de Online Educa over.

Deze sessie ging eerst over de implementatie van een digitale assessment tool (Wiseflow):

  • Het systeem bevordert betere feedback.
  • Feedback wordt steeds belangrijker gevonden voor leren.
  • Studenten leveren opdrachten vaak nog op papier in. Feedback op papier is vaak niet te lezen.
  • Een deel van de docenten was zeer te spreken over een bestaand systeem en zagen het nieuwe systeem daarom niet zitten.
  • Ze moesten voor de derde keer veranderen. Dat werd als een forse belasting ervaren.
  • Het nieuwe systeem sloot goed aan op bestaande manieren van feedback geven (annoteren).
  • Je kunt geen specifieke feedback geven aan een klas, wel generieke feedback.
  • Docenten hoeven zich geen zorgen meer te maken over het opslaan van feedback.
  • Het systeem bevordert geen ander gedrag of werkroutines bijvoorbeeld het delen van annotaties met co-beoordelaars).

De tweede bijdrage ging over een big bang migratie naar een nieuw leermanagement systeem:

  • Men gebruikte Blackboard 16 jaar. Nu is dat Canvas.
  • Je moet heel vroeg beginnen met communiceren dat er iets gaat veranderen.
  • Zorg voor leidende principes voor het gebruik van een LMS.
  • Consulteer belanghebbenden over het programma van eisen. Zo’n 55% van de eisen was pedagogisch-didactisch van aard.
  • Benadruk dat het gaat om het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
  • Gebruik een multimedia campagne. Houd de boodschap ‘light and nice’.
  • Manage de verwachtingen. Communiceer reëel en biedt ondersteuning.
  • Luister veel naar gebruikers. Identificeer op basis daarvan thema’s.
  • Gebruik programmateams en ‘kampioenen’ (goede en enthousiaste ervaringen).
  • Meet de resultaten. Laat het projectplan meetbare resultaten bevatten.
  • Gebruik ook de analytics van het LMS om te kijken naar de resultaten van de implementatie.
  • Dialoog en transparantie zijn cruciaal.
  • Veel docenten besloten cursussen opnieuw in te voeren en cursussen op een andere manier vorm te geven.
  • Identificeer de positieve kanten van de verandering en benadruk die.
  • Houd het eenvoudig.
  • Integratie van applicaties van derden viel mee omdat de applicaties die geïntegreerd moesten worden, nu via LTI geïntegreerd worden.
  • De rol van het senior management was ondersteunend. Zij hakten knopen door, indien nodig. Betrokkenheid van docenten wordt als belangrijker gevonden dan ‘leiderschap’.

Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: