Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ook laptops in de klas verbieden?

Er is niet alleen discussie over het nut van smartphones in de klas, ook de zinvolheid van laptops tijdens de les wordt betwijfeld.  Wat zijn argumenten voor, wat zijn argumenten tegen?

Laptop closed

Foto: Engin_Agyurt, Pixabay

Docent Lexi Lieberman zet de argumenten voor en tegen het gebruik van laptops in de klas op een rij. Hij richt zich daarbij op het hoorcollege.

Argumenten voor

  • Lerenden kunnen online aanvullende informatie opzoeken en delen, of feiten controleren. Zij kunnen bijvoorbeeld woorden opzoeken of de spelling van termen en namen checken.
  • Lerenden sparen kosten voor printen als zij notities en hand outs online beschikbaar hebben. Een laptop moeten ze meestal toch al hebben voor hun studie. Je spaart ook papier. En je hebt alle relevante materialen op één plek bij elkaar.
  • Er zijn lerenden die beter aantekeningen maken op een laptop dan met de hand. Zij typen bijvoorbeeld sneller dan zij schrijven. Ook zijn zij eerder geneigd getypte aantekeningen terug te lezen dan handgeschreven notities (beter leesbaar).
  • Je kunt als docent je lessen interactiever maken (peilingen, korte opdrachten, onderzoekjes).

Argumenten tegen

  • Laptops zijn een bron van afleiding. Als je informatie tijdens een college opzoekt, mis je de inhoud van een college. Dikwijls zijn lerenden ook met dingen bezig die niets met de les van doen hebben.
  • Laptops zijn ook een bron van afleiding voor andere studenten als zij op het scherm naast hen opeens een video zien. Docenten worden afgeleid als zij aankijken tegen een zaal die oog heeft voor een beeldscherm, en niet voor hen. Docenten worden vooral afgeleid bij een kleinschaliger bijeenkomst.
  • Er zijn studies bekend waaruit blijkt dat handgeschreven aantekeningen tot betere leerresultaten leiden dan getypte aantekeningen (je moet gerichter en actiever informatie verwerken).
  • Volgens Lieberman is het belangrijk te erkennen dat lerenden voor elke minuut in de klas betalen en dat elke lerende een eigen voorkeur heeft om te leren. Als werken met laptops voor hen werkt, geef hen dan het voordeel van de twijfel, meent hij.

Lieberman verhaalt ook van een hoogleraar die onderwijsassistenten achter in de zaal liet plaatsnemen om te controleren wat lerenden met hun laptop deden. Als één student iets anders deed dan aantekeningen maken, werd een bel geluid. Alle lerenden moesten dan enkele minuten hun laptop dicht doen. Het resultaat was dat lerenden zich als vee behandeld voelden.

Mijn opmerkingen:

  • Hoe erg is het dat je soms iets mist van een college omdat je aanvullende informatie opzoekt? Je onthoudt ook een klein deel van wat je hoort.
  • Laatst las ik dat je lerenden maar beter kunt leren hoe zij op een goede manier aantekeningen kunnen maken met een laptop. Aantekeningen typen is immers gangbaar.
  • Door afwisselende leeractiviteiten te gebruiken, leidt je lerenden af en kun je voorkomen dat zij laptops voor andere dingen gebruiken dan voor leren.
  • Ik heb lerenden wel eens gevraagd de klep dicht te doen door een slide met een dichtgeklapte laptop te tonen. Daarmee voorkom je afleiding. Maar daarmee voorkom je ook dat leerlingen aantekeningen kunnen maken.
  • Afleiding is van alle tijden. Het afleiden van anderen is m.i. echter het grootste nadeel van het gebruik. Door uit het raam te staren stoor je anderen niet.
  • Aantekeningen maken is vooral effectief bij een gemiddeld voorkennisniveau (bron; pdf).
  • Een slechte lerende wordt geen goede lerende als hij opeens op papier aantekeningen gaat maken. Een goede lerende wordt geen slechte lerende als hij een laptop gaat gebruiken (bron). Zou het typen van aantekeningen het verschil maken tussen een onvoldoende en voldoende?

Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: