Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is al een aantal jaren veel aandacht voor “gepersonaliseerd leren”. Hiermee zou beter recht worden gedaan aan de verschillen tussen lerenden. Maar leidt “gepersonaliseerd leren” ook tot goede onderwijsresultaten en leerprestaties? In deze blogpost vat ik enkele bijdragen samen die antwoord proberen te geven op deze vraag.
Foto: © iqoncept, Depositphotos
Eén van de klachten over onderwijs is dat onvoldoende recht wordt gedaan aan verschillen tussen lerenden. De ene lerende is beter beter in taal, de andere in rekenen. Binnen een klas heb je te maken met diverse niveaus, en ook met lerenden met verschillende psychische stoornissen. Vanwege de sociale ontwikkeling wil je lerenden graag groepsgewijs benaderen, terwijl verondersteld wordt dat de cognitieve ontwikkeling om een meer individuele aanpak vraagt. Goede docenten proberen hier aan tegemoet te komen door te differentiëren. Het is echter de vraag of dit voldoende is.
De laatste jaren hebben adaptieve technologie, big data en learning analytics de discussie over “gepersonaliseerd leren” een impuls gegeven. Deze technologieën zouden het onderwijs in staat moeten stellen meer ‘maatwerk’ te kunnen bieden.
Een recent paper van SURF laat echter zien dat je op verschillende dimensies ‘onderwijs op maat’ kunt leveren. Veel publicaties over “gepersonaliseerd leren” maken vaak niet expliciet wat men precies bedoelt met dit begrip. Een website van Kennisnet laat ook diverse initiatieven zien waarvan de vlag “gepersonaliseerd leren” de lading dekt.
Er is op bescheiden schaal onderzoek gedaan naar “gepersonaliseerd leren”. Ik wil een aantal bijdragen over deze onderzoeken kort samenvatten. Deze bijdragen hebben naar alle waarschijnlijkheid betrekking op adaptieve leerprogramma’s. Dat is educatieve software waarbij de leerinhoud, die lerenden voorgeschoteld krijgen, wordt aangepast op basis van data in het systeem en gedrag van de individuele lerende (zoals hun scores op bepaalde oefeningen). De beslissing welke oefeningen een lerende gepresenteerd krijgt wordt dus mede genomen op basis van geautomatiseerde analyses van grote hoeveelheden data.
Het is dus nog te vroeg om een eensluidend antwoord te geven op de vraag “Is “gepersonaliseerd leren” wel of niet effectief?” Wat mij betreft is adaptieve technologie wel een veelbelovende ontwikkeling. Er is echter meer onderzoek nodig naar de effecten van deze technologieën. Dit onderzoek zou in ieder geval onafhankelijk moeten worden uitgevoerd. Dergelijk onderzoek kan alleen worden gedaan als het onderwijs deze technologie gaat toepassen. Waak er echter voor om op dit moment al kapitalen uit te geven aan deze ontwikkeling. Bovendien kun je verwachten dat veel variabelen van invloed zijn op de effectiviteit. Denk daarbij aan de kwaliteit van de programma’s (denk aan feedback), het vakgebied (bijvoorbeeld wel voor rekenen, niet voor geschiedenis?) of aan de didactische inbedding.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar