Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Blockchain technologie zal in de toekomst waarschijnlijk een belangrijke rol spelen bij het waarderen van ‘geloofsbrieven’ die lerenden via formeel en informeel leren hebben ‘verzameld’. Ik denk echter dat deze technologie ook op een andere manier voor onderwijs en opleiden gebruikt kan worden, en bepaalde administratieve processen kunnen versnellen.
Bron: MIT Media Lab
Philipp Schmidt heeft een zeer informatief artikel geschreven over het gebruik van blockchain technologie voor het erkennen van de expertise van een lerende. Bij deze technologie worden transacties vastgelegd in een database zonder tussenkomst van derden. Deze database is geen centrale voorziening, maar bestaat uit een mondiaal netwerk van computers. Een transactie is dan een blokje informatie dat versleuteld is. Een verklaring dat ik een met goed gevolg een cursus heb afgerond bij hoogleraar X is een voorbeeld van zo’n brokje informatie. Maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om een verklaring van een opdrachtgever wat ik gedaan heb binnen een bepaald complex (waaruit expertise blijkt).
Schmidt schrijft onder meer:
A basic digital credentialing system should make it possible to verify who a certificate was issued to and by whom, and validate the content of the certificate.
In deze bijdrage –Credentials, Reputation, and the Blockchain– gaat hij in op de ontwikkeling van digitale ‘kwalificatiesystemen’ (van open badges tot blockchain) en op de geschiedenis van kwalificatiesystemen zoals de Ijâzah uit de islam, de middeleeuwse Licentia Docendi of het ‘Wanderbuch’ dat gebruikt werd binnen meester-gezel-constructies van een 200 jaar geleden. Schmidt beschrijft wat we hiervan kunnen leren ten behoeve van de hedendaagse ‘kwalificatiesystemen’. Hij gaat daarna in op op systemen voor digitale ‘credentials’ en schetst het ontwerp van een dergelijk systeem. Tenslotte blikt Philipp Schmidt vooruit naar de toekomst.
De belangrijkste punten uit zijn uitvoerige artikel zijn wat mij betreft:
It will require a concerted effort to ensure that the standards for digital credentialing systems are open and that they take into account the needs of all involved — learners, educational institutions, employers, and governments — and don’t prioritize the interests of some organizations over others.
Ik sluit niet uit dat gevestigde partijen bijvoorbeeld via wet- en regelgeving proberen deze ontwikkeling tegen te houden.
Philipp Schmidt focust zich op credentialing, als het gaat om blockchain technologie. Volgens mij kan deze technologie echter ook gebruikt worden voor het delen van andere informatie van lerenden. Ik denk daarbij aan informatie met betrekking tot de ontwikkeling van de lerende in de brede zin van het woord. Het selectief toegankelijk kunnen maken van data is dan extra belangrijk. Ik realiseerde me dit na het lezen van het artikel ‘Blockchain zet businessmodellen op z’n kop’. Hierin wordt beschreven hoe de doorvoer van containers in de Rotterdamse haven versneld kan worden als de enorme bureaucratie -waarbij diverse instanties zijn betrokken- verdwijnt door deze instanties tegelijkertijd de beschikking te geven over dezelfde informatie die zij digitaal moeten afvinken.
Tussen ouders, (afdelingen van) onderwijsorganisaties, zorgverleners, inspectie, Dienst uitvoering Onderwijs, gemeentes vinden ook processen plaats die via blockchain versneld kunnen worden. Zo worden aanvragen van ouders voor extra zorg door meerdere instanties na elkaar beoordeeld. Of denk ook aan interne administratiueve processen waarbij meerdere afdelingen betrokken zijn. De inschrijving van een student voor een opleiding en de overdracht van de ene school naar de andere school kunnen ook op deze manier efficiënter verlopen. Het vereist wel dat alle betrokkenen in staat zijn om te gaan met deze technologie.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar