Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Is sprake van een ‘onzichtbare hand’ die innovaties binnen het hoger onderwijs belemmeren? Michelle Pacansky-Brock meent van wel, en beschrijft vijf van deze onzichtbare belemmeringen. Ik wil deze ook becommentariëren.
Foto: Antranias, Pixabay
Onderwijsinstellingen zijn bang om fouten te maken, en durven zich niet kwetsbaar op te stellen. Hoogleraar Brene Brown beschouwt kwetsbaarheid volgens de auteur echter als de broedplaats van innovatie. Veranderen is een groeiproces, waar het durven maken van fouten bij hoort. Binnen een cultuur van ‘klein blijven’ zijn beleid en praktijk echter gericht op het voorkomen van risico’s. Mijn opmerkingen: het is inderdaad belangrijk om te experimenteren en te leren van fouten. Daarbij gaat het wel om het verantwoord durven nemen van risico’s. Ik vind het wat te gemakkelijk gezegd om te stellen dat je fouten moet durven maken. Je hebt immers fouten en fouten. Verder moet je m.i. per organisatie een inschatting kunnen maken van de impact van het maken van fouten. Een mislukte implementatie van een leertechnologie pakt desastreuzer uit als de organisatie al meer negatieve ervaringen achter de rug heeft of als de leertechnologie ‘bedrijfskritisch’ is.
Ik herken dus een aantal belemmeringen, maar denk dus ook genuanceerder over deze barrières dan de auteur doet. Verder vraag ik me af of deze belemmeringen wel onzichtbaar zijn. Machtsverhoudingen en belangen sluimeren m.i. vaker onder de oppervlakte waardoor veranderingen worden tegen gehouden. De belemmeringen rond digitale participatie, daarentegen, zijn volgens mij juist niet ‘onzichtbaar’. Verder spelen er uiteraard meer zichtbare en onzichtbare ‘innovatiehobbels’ dan deze vijf.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar