Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
‘Plezier’ wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde om mensen gemotiveerd te houden te leren. Nu is er niets mis met plezier. Toch vraag ik me af of ‘fun’ wel zo belangrijk is om bijvoorbeeld uitval uit een online cursus te voorkomen.
Foto: Ramdlon, Pixabay
Het valt me vaak op dat tijdens bijeenkomsten over ‘technology enhanced learning’ het belang van ‘fun’ wordt benadrukt. Mensen doelen dan op het feit dat leren een behoorlijke dosis ‘vermaak’ of ‘spanning’ zou moeten hebben. Daarbij wordt vaak verwezen naar goede games die spelers blijven boeien.
In dit verband is ‘engagement’ een belangrijk begrip. In Defining Student Engagement stellen Rick Axelson en Arend Flick (2011) dat student engagement veelal betrekking heeft op de kwantiteit en kwaliteit van de fysieke en psychologische energie die lerenden investeren in de schoolervaring. Het gaat dus in feite om hard werken en effectieve leerstrategieën toepassen.
In de Verenigde Staten is veel aandacht voor student engagement. Jaarlijks doet men daar landelijk onderzoek naar. Daaruit blijkt dat student engagement in de loop van de schoolloopbaan dramatisch afneemt.
Bij onderzoek naar student engagement wordt met name gekeken naar gedrag zoals de tijdsbesteding aan huiswerk, het contact tussen docenten en lerenden of participatie in samenwerkend leren. Het kan echter zijn dat lerenden betrokken zijn, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is (of omgekeerd).
Student engagement heeft cognitieve, gedrags- en emotionele aspecten. Persoonlijke factoren, persoonlijkheidskenmerken, de omgeving, maar ook het curriculum en didactiek beïnvloeden student engagement.
Als het gaat om curriculum en didactiek, dan kom je ‘fun’ eigenlijk nooit tegen in artikelen als belangrijke beïnvloeder. Relevante factoren zijn wel:
Deze elementen zie je terug in serious games, en ook binnen goede online modules. Maar m.i. is dat wat anders dan ‘fun’.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar