Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor september 2014

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Balkanisering ELO-markt

De markt van elektronische leeromgevingen of leermanagement systemen is niet alleen in beweging, maar ook nog eens behoorlijk versnipperd. De ontwikkelaars lijken ook voor verschillende strategieën te kiezen als het gaat om product-marktcombinaties. Craig Weiss ergert zich aan mensen die een elektronische leeromgeving of leermanagement systeem ‘verouderd’ noemen. Je hebt volgens hem krachtige ELO’s, en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Hoe kunnen we leren versterken met behulp van ICT?

Vandaag heb ik tijdens de opening van de Nationale Onderwijsweek in Groningen een workshop verzorgd over manieren waarop je leren kunt versterken met behulp van ICT. Ik ben kort ingegaan op begrippen als e-learning en blended learning. Vervolgens heb ik vijf manieren besproken waarop ICT leren kan helpen versterken. Ik heb deelnemers ook gevraagd deze [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Eenvoudig het resultaat van een creatieve brainstorm digitaliseren met de Post-IT Plus app ;-)

Zo nu en dan komt er een app langs in de App Store van Apple dat het leven een stuk makkelijker maakt. Als je graag met post-its werkt om met een groep creatief te brainstormen heb je naderhand een grote klus om alles digitaal vast te leggen. Maar daar is tegenwoordig een oplossing voor: Post-IT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Big data binnen het onderwijs: bescherming blijft achter bij technologie

A day in the life of a data mined kid illustreert hoe intensief data van lerenden kan worden verzameld en gebruikt binnen het onderwijs. De realisatie van maatregelen die lerenden beschermen tegen misbruik lopen helaas achter bij de technologische mogelijkheden. Auteur Adriene Hill geeft verschillende voorbeelden van data die over lerenden wordt verzameld. Zij focust [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen? Katie Lepi heeft vijf tips [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen? Katie Lepi heeft vijf tips [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Participatie vergroten binnen online cursussen

Hoe kun je participatie binnen online cursussen vergroten? Een interessante vraag. Maar is online participatie wel zo belangrijk? Ook een interessante vraag. Anouk Janssens-Bevernage geeft in Boost your participation rates in your online course! een aantal tips waardoor je deelname aan interacties binnen online cursussen kunt vergroten. Laat deelnemers geen vragen beantwoorden, maar problemen aanpakken. [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Een overzicht van diverse 21st Century Skills modellen door de Universiteit van Twente

Via mijn collega Lidy van Oers werd ik getipt voor onderstaande video over 21st Century Skills waarin Mw. J.M. (joke) Voogt van de Universiteit Twente tijdens de Vlootschouw 2011 een overzicht geeft van de diverse modellen. Over de volgende compententies zijn alle modellen het eens: ICT [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interessante ‘line up’ Online Educa Berlijn 2014 #oeb14

Popfestivals kennen altijd een zogenaamde ‘line up’: welke acts treden het betreffende jaar op? Gisteren is de ‘line up’ van de Online Educa Berlijn bekend geworden. Een interessante mix. Ook de befaamde Online Educa debat belooft vuurwerk op te leveren. Ik zie bijvoorbeeld erg uit naar hoogleraar Hans Rosling die data analyseert om globale trends [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het rommelt op het gebied van elektronische leeromgevingen

Gisteren zijn twee online artikelen gepubliceerd die ingaan op ontwikkelingen op het gebied van leermanagement systemen oftewel elektronische leeromgevingen. Binnen het hoger onderwijs blijkt het onder de oppervlakte te rommelen. De vergelijking met een lawine lijkt daarbij deels op te gaan, zonder -hopelijk- de vernietigende gevolgen. InsightHigherEd besteedt aandacht aan een recent rapport dat in [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 24-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

ePathways: Workshop Easter Egg Teaching Power

In October I will attend the ePathways conference in Dublin and attend some workshops. Because of the involvement Koning Willem I College in this project I’ll also give a workshop called: Five Sociale Media Easter Eggs for Classroom Teaching Power Education is not sufficiently aware of the [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Theorie en praktijk op gebied van leren, doceren en technologie ontmoeten elkaar op 7 november

Op 7 november 2014 organiseert het Welten-instituut bij het Evoluon in Eindhoven een conferentie waarbij krachtenbundeling van onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek centraal staan. Ik heb voor de zomervakantie al eens geblogd over de Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’. Inmiddels is het programma rond. Doel van de conferentie is te laten zien hoe [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass iquiry based learning

Van 24 september tot en met 1 oktober aanstaande verzorgt het Welten-instituut van de OU een gratis online masterclass over ‘inquiry based learning’, oftewel ‘onderzoekend leren’. Deze manier van leren verbindt wetenschappelijke kennis en manieren van de huidige onderwijspraktijk. Het didactisch model van onderzoekend leren is duidelijk gespecificeerd, maar de praktische implementaties verschillen afhankelijk van [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 22-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Context en stappenplan voor lesmateriaal schetsen met Adobe Voice in 30 minuten ;-))

Enige maanden geleden schreef ik al over Adobe Voice en het gemak en snelheid waarmee je korte uitleg video’s kunt maken. Dit schooljaar zijn we bij de ICT-Academie overgestapt naar het lesmateriaal van Stichting Praktijk Leren. Het lesmateriaal, de workshops, bevatten helaas geen duidelijke uitleg [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meer aandacht voor digitale studievaardigheden

Het gebruik van ICT leidt niet alleen tot nieuwe mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van didactiek, maar ook op het gebied van studievaardigheden. In deze blogpost licht ik dat verder toe. Het is inmiddels wel algemeen bekend dat ICT alleen leidt tot effectief en efficiënt leren als het op een didactisch verantwoorde manier wordt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we beter geen ICT in de klas inzetten?

Hoogleraar mediastudies Clay Shirky heeft besloten om het gebruik van ICT nagenoeg uit zijn collegezaal te bannen. Docenten verliezen namelijk altijd de strijd om aandacht van een veel machtigere industrie die gebruikers bewust wil afleiden. Clay Shirky kun je bepaald niet betitelen als ‘luddite’ op het gebied van ICT. Van hem is onder meer de [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 19-09-2014 | Article Rating | (2) reacties

Data is mooi!

Ik heb het boek ‘Big learning data‘ gelezen. Ik heb wel iets met cijfertjes en vond wiskunde leuk en makkelijk. De zomergasten met Ionica Smeets was geweldig – zij maakte duidelijk dat alpha’s wel graag doen alsof cijfers iets voor nerds is maar dat het cruciaal is voor iedereen. Zelf denk ik dat het alleen nog […]

Het bericht Data is mooi! verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Toelichting verloop live sessie #moocblou

Gisteravond heeft de eerste live sessie van deze MOOC plaats gevonden. Daarbij is e.e.a technisch mis gegaan. Omdat hierover ook uitgebreid is getwitterd, licht ik dit graag via deze blog toe, en geef daarbij ook aan wat we daarmee doen (naar aanleiding van een opmerking van @petermcallister). Sinds eind 2011 verzorgen we als OU live [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

ADHD verdwijnt bij 78% van de ADHD-ers na dieet en begeleiding van de ouders

Via Verschil in Talent werd ik geattendeerd op onderstaande item over de relatie tussen ADHD en voeding. Lidy Pelsser heeft gaar onderzoek naar de relatie tussen ADHD en voeding afgerond en komt tot zeer interessante inzichten. De resultaten zijn afgelopen weekend zelfs gepubliceerd in het medische [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is al het onderwijs ‘blended learning” en wat is de rol van de docent? #moocblou

In het kader van de MOOC over ‘blended learning ontwikkelen’ heb ik twee vraaggesprekken gehouden met hoogleraar Paul Kirschner. Daarin gaan we in op gebruikte terminologie en op de rol van de docent bij het integreren van ICT in zijn onderwijs. In onderstaande interview benadrukt Paul Kirschner het onderscheid contingu (‘naburig’) en gedistribueerd leren. Hij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt onderwijs effectief?

BBC Radio heeft eind augustus een bijna half uur durend interview uitgezonden met hoogleraar John Hattie. Hattie is binnen het onderwijs zo’n beetje wereldberoemd vanwege zijn baanbrekende meta-studie naar effectief onderwijs. Wat zijn belangrijke wetenswaardigheden? Hattie gaat in het vraaggesprek onder meer in op de vraag op basis waarvan ouders een school voor hun kinderen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Willekeurig namen kiezen in de les met HeroSelector van TeachStarter ;-))

Je kent dat wel: je hebt een opdracht en wilt een aantal studenten deze opdracht laten uitvoeren in de klas, maar je hebt geen tijd om iedereen naar voren te vragen. Oftewel: hoe kies je willekeurig een student? In het verleden heb ik hiervoor een aantal tools gebruiken zoals de Fruit Machine en de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Drempels voor online leren #moocblou

Volgens Debbie Morrison kun je drie belemmeringen onderscheiden voor massive open online courses (MOOCs). Deze belemmeringen zijn m.i. relevant voor online leren in het algemeen. Volgens mij zijn er overigens meer belemmeringen. In deze al wat oudere blog post -ik loop hopeloos achter- onderscheidt Morrison de volgende drempels: Technologische belemmeringen, zoals een gebrekkige bandbreedte of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 3)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze derde en laatste blogpost licht ik toe hoe ICT onderwijs, opleiden en leren efficiënter kan maken en betrokken beter zich kan geven op de voortgang van het leren. Zaterdag [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 15-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Thema schooljaar 2014-2015 van het Koning Willem I College: Wortels en vleugels

We zijn alweer een aantal weken aan de bak op het Koning Willem I College. De introductiedagen zijn goed verlopen. De eerste lessen zitten erop. Een mooi jaar weer voor de boeg. Ieder jaar is er een thema dat centraal staat bij het Koning Willem I College. Dit schooljaar: Wortels en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 2)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de leeromgeving van lerenden kan vergroten, en hoe ICT krachtige leeromgevingen kan faciliteren. Gisteren ben ik in deel 1 ingegaan op de meerwaarde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 1)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de flexibiliteit van onderwijs, opleiden en leren kan vergroten. Aanleiding van deze blog posts is de bijdrage 5 Ways Technology Is Disrupting Education [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kom jij ook naar het Lerarencongres 2014: Oogst de kracht van sociale media in de les!

Op 8 oktober 2015 vindt het lerarencongres 2014 plaats bij het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch. Kom jij ook? Een gevarieerd programma met een zeer groot aantal workshops is samengesteld. Mocht je geinspireerd willen worden en ervaren wat sociale media in jouw klas kan betekenen dan kun [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vergelijk e-learning content niet met een papieren boek

Volgens De Volkskrant heeft ons brein liever een papieren boek. Je mag op basis daarvan echter niet concluderen dat e-learning minder effectief is dan ‘traditioneel’ leren. Verleden week zaterdag besteedde De Volkskrant aandacht aan het verschil tussen online lezen en lezen van papier. De krant concludeert dat de meeste taal- en communicatiewetenschappers concluderen dat de [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Blended Learning uitgelegd door Common Craft

Common Craft heeft een nieuwe video gemaakt waarin Blended Learning simpel uitgelegd wordt. Altijd goed materiaal van Common Craft ;-)) Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van elektronische leeromgeving naar “learning ecosystem”

De Educause Learning Initiative signaleert een ontwikkeling van alomvattende elektronische leeromgevingen naar leer-ecosystemen. Men ziet daarbij kansen, maar ook onzekerheden. De Nederlandse Open Universiteit is overigens met deze ontwikkeling aan de slag. Het is lang geleden dat ik aandacht heb besteed aan de ‘7 Things You Should Know About…”-serie’ van het Educause Learning Initiative (ELI). [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Premature aandacht voor de Apple Watch ten behoeve van leren

Toen Apple gisteravond (eindelijk) de Apple Watch presenteerde, vroeg ik me al af wie als eerste zou schrijven over het gebruik van dit apparaat ten behoeve van leren. De eerste bijdrage heb ik inmiddels al gespot. De inhoud ervan zegt overigens meer over hoe mensen naar leertechnologie kijken, dan over de (leer)technologie zelf. De Daily [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Waarom beelden makkelijker te verwerken zijn dan tekst!

Via de blog 42Bis kwam ik op het spoor van onderstaande infographic over waarom onze hersenen beelden zo fijn vinden. Een groot aantal redenen dus om minder met tekst te werken en meer met (tekst +) beelden en video in het klaslokaal. Wat doe jij al met beelden in de klas? Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant

Vandaag heb ik bij de Hogeschool VHL in Velp twee keer een interactieve presentatie verzorgd over blended learning. Daarbij heb ik onder meer bovenstaande metafoor gebruikt. Ik heb de aanwezigen onder meer een beter beeld willen geven van de veelzijdigheid van blended learning. Daarbij heb ik de onderverdeleing in modellen voor blended learning -die ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Gamification in de klas #gamificationindeklas

Het afgelopen weekend heb ik een review exemplaar ontvangen van “Gamification in de klas” dat vanaf half september te koop is. Sem van Geffen beschrijft hierin hoe een (aankomend) docent en onderwijsontwikkelaar de mogelijkheden van gamification kan benutten. Wat mij betreft een aanrader. In het voorwoord schrijft Sem dat docenten vaak jaloers naar de aantrekkingskracht [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 08-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kennis over het brein verhoogt motivatie bij studenten

In onderstaande video vertelt Dr. Sanne Dekker op eenvoudige wijze wat de nieuwe inzichten zijn uit de neuropsychologie en wat de impact hiervan op leren is. Verplicht voer voor iedere docent, vind ik. De belangrijkste quote (lees: motivator om hiermee als docent met je studenten aan de slag te [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 07-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ga je mee naar Learning 2014?

Sinds ongeveer 1998 geniet ik erg van de learning events van Elliott Masie. Dit jaar gaan we met een hele Nederlandse groep naar Learning 2014 in Orlando. Op zondag 26 oktober start het event en woensdagmiddag 29 oktober 2014 sluit Masie het weer af. Ga jij ook mee? Waarom goed? Het event is heel afwisselend […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van een gesloten leermanagement systeem naar een open persoonlijke leeromgeving

Het leermanagement systeem is in feite een reflectie van een gesloten onderwijssysteem. Het is echter de vraag of open, persoonlijke, leeromgevingen tegemoet komen aan de behoeften van docenten en lerenden. Zij leren en werken immers binnen dat gesloten onderwijssysteem. Audrey Watters heeft naar aanleiding van haar keynote tijdens de ALT-C een kritisch betoog geschreven over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Twitter leerzaam gebruiken binnen het onderwijs

Als je Twitter binnen je onderwijs wilt gebruiken, zul je lerenden eerst moeten leren Twitter strategisch te gebruiken. Ook is het belangrijk om het gebruik van Twitter te integreren in je beoordeling. Dat zijn twee strategieën uit een recent artikel uit de Huffington post. Ik ben gestopt met het bloggen over leeractiviteiten waarbij je Twitter [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Seminar Platforms voor MOOC’s

Op 8 oktober aanstaande organiseert SURFAcademy een gratis seminar over platforms voor massive open online courses. Ik zal hier een presentatie verzorgen over de keuze die de Open Universiteit hierbij heeft gemaakt. In deze bijeenkomst komen verschillende platforms aan de orde die gebruikt kunnen worden voor het aanbieden van massive open online courses. De volgende [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 05-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis Magazine over #Mediawijsheid: WIJS de online wereld in

Op Mediawijsheid.nl is gratis een exemplaar te downloaden van het Magazine: WIJS de online wereld in. Het magazine bevat een groot aantal weetjes en tips rondom mediawijsheid voor de doelgroepen 5-8 en 9-12. Daarnaast zijn er ook een aantal posters toegevoegd om bijvoorbeeld in de klas op te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Bouw reflectie mbv ICT in binnen leren en werken

We nemen te weinig tijd en gelegenheid om te reflecteren. Terwijl reflectie niet alleen  belangrijk is voor onderwijs en opleiden maar ook voor je dagelijkse functioneren (zoals je werk). Dat kan anders. En ICT kan dat faciliteren. Harold Jarche heeft een mooie reflectie geschreven op het belang van reflectie. Hij stelt onder meer dat zelfs [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs verzorgen met Tegenlicht #vprotegenlicht

Tegenlicht is een kritisch informatief programma van de VPRO, waarin tal van actuele onderwerpen worden behandeld. In samenspraak met een aantal docenten heeft de redactie een aantal online bundels voor het onderwijs samengesteld: Tegenlicht Onderwijs. Op dit moment zijn drie bundels beschikbaar: De waarde van waarde (over de economische waarde van producten). Beter door technologie [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 03-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Zijn wij de laatste generatie die privacy hebben ervaren?

Op woensdag 13 augustus zond Tegenlicht de documentaire: hoe blijven we de baas over onze eigen data? Wij lijken gevangen in een wereldwijd digitaal web, gecreëerd door overheden en Silicon Valley. Hoe blijven wij de baas over onze eigen data? Zijn er wegen om te ontsnappen aan de digitale [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOC Blended learning ontwikkelen binnenkort van start #moocblou #welteninstituut

Over nog geen twee weken gaat de massive open online course ‘Blended learning ontwikkelen’ van start. Mijn collega’s van het Welten-instituut en ik leggen momenteel de laatste hand aan deze MOOC. Deze blogpost bevat enkele wetenswaardigheden, onder meer over de didactiek. Op dit moment hebben we 585 inschrijvingen. Gisterochtend waren dat er nog 540. Ongeveer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinstellingen te afhankelijk van Google?

In de Verenigde Staten lijken scholen steeds afhankelijker te worden van Google. Dat heeft risico’s. En dat geldt overigens ook voor de afhankelijkheid van andere technologie-bedrijven. Plus voor het onderwijs in andere landen. Binnen het onderwijs wordt Google op grote schaal gebruikt. En dan heb ik het niet alleen over de zoekmachine, maar ook over [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 01-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

To-do lijstjes en toch blijven hangen in je dagelijkse werkzaamheden verkom je met een eigen Creative Hit-list

Je kent dat wel: to-do lijstjes. Een belangrijke hulp om in de hoeveelheid aan taken ervoor te zorgen dat je niks vergeet. Sommige collega’s gebruiken speciale boekjes hiervoor. Anderen weer losse post it’s of notitieblaadjes. Weer een ander, zoals ik, gebruikt digitale mogelijkheden. Deze lijstje [...] Lees verder