Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor augustus 2015

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bronnen over blended learning

De afgelopen tijd ben ik diverse uitgaves tegen gekomen die docenten en onderwijsontwikkelaars kunnen inspireren bij de oriëntatie op het creëren van een mix tussen online en face-to-face leren. Don Zuiderman volgt op dit moment een massive open online course over blended learning. Via zijn blog doet hij daarvan verslag. Allereerst gaat hij in op [...] Lees verder
Van Avetica | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht Moodle functionaliteit per versie bijgewerkt voor 2.9

Moodle 2.9 is al weer een tijdje beschikbaar en draait op meerdere van de sites die wij hosten naar volle tevredenheid. Het overzicht ‘Moodle functionaliteit per versie‘ is nu ook bijgewerkt. Het overzicht benoemt de belangrijkste bijkomende functionaliteit in 2.9 […]

Het bericht Overzicht Moodle functionaliteit per versie bijgewerkt voor 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 31-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het Lerarencongres 2015: “Samen nieuwsgierig”

Banner-4-Studenten

Op woensdag 7 oktober 2015 vindt voor de derde keer het Lerarencongres plaats, met als thema ‘Samen nieuwsgierig’. De campus […] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vier gratis, open source en multi-platform webbrowser tools om je privacy te beschermen

Banner-4-Studenten

In onderstaande video gaat Nixie Pixel in op basis privacy en tipt vier gratis, open source en multi-platform tools op […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ander onderwijs vraagt ook aanpassingen aan fysieke ruimtes

Als je je onderwijs wilt veranderen, dan zul je ook wat moeten doen aan de ruimtes waarin lerenden leren. De titel “3 Ways Mobile Technology Is Transforming Learning Spaces” suggereert dat deze bijdrage in THE Journal gaat over de wijze waarop je mobiele technologie voor leren in kunt zetten. Dit artikel gaat echter met name [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online en ‘blended’ leren doet groter beroep op expertise docenten

Als je ICT in het onderwijs gaat inzetten, moet je extra goed nadenken over het onderwijsontwerp. Die boodschap wordt toegelicht in de laatste editie van een online talkshow over onderwijs. Diegenen die podcasts ‘zo 2006’ vinden, moeten maar eens de moeite nemen om Vicki Davis “Every Classroom Matters Show” maar eens volgen. In deze editie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Maakt Knewton differentiatie beter mogelijk?

De firma Knewton verzamelt al vele jaren data over het gebruik van online leerinhouden. Op basis daarvan heeft men een online applicatie gemaakt die gedifferentieerd onderwijs mogelijk wil maken. Wired spreekt zelfs van een “Robot Tutor”. Ik ben voorstander van meer flexibel onderwijs. Dat lerenden meer in eigen tempo kunnen studeren, en dat beter rekening [...] Lees verder
Van Avetica | 27-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Avetica ontwikkelde Moodle plugin voor gamification platform Mambo

Er is steeds meer belangstelling voor het gebruik van spelelementen in leersituaties, ook wel gamification genoemd. Nu zijn er een aantal mogelijkheden binnen Moodle (zie ook mijn overzicht van gamification voor Moodle wat ik vorig jaar maakte), maar sinds dit […]

Het bericht Avetica ontwikkelde Moodle plugin voor gamification platform Mambo verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 27-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Prezi: Wat is Mediawijsheid? als aanvulling op het boek ‘Mediawijsheid in de klas’

Banner-Laptop-Tablet

Het boek ‘Mediawijsheid in de klas’ staat boordevol kant-en-klare opdrachten (30 stuks). In paragraaf 3.3 staat een aanpak inclusief een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eerste inhoud editie 2015 Online Educa Berlijn bekend #OEB15

De Online Educa Berlijn is één van ’s werelds grootste -en waarschijnlijk meest internationale- conferenties over ICT en leren. Het programma van editie 2015, die van 2-4 december dit jaar in Berlijn plaatsvindt, krijgt langzaam inbreng. Daarbij valt nu al de Nederlandse inbreng op. Eén van de keynotes gaat over neuromythes en de bijdrage van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is er steeds minder behoefte aan diploma’s?

In de VS schijnt een toenemend aantal werknemers in de creatieve en ICT-industrie zonder diploma te werken. Zijn massive open online courses voor hen een alternatief? Een CEO van een recruitmentbureau signaleert een trend dat op het CV van jongeren, die werken in de creatieve en ICT-industrie, steeds vaker een diploma hoger onderwijs ontbreekt. Zij [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante Docu: de Hackers! Over het hacken van Magister en de naïviteit van docenten ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Komend schooljaar start binnen het Koning Willem I College voor alle docenten een nieuw scholingsbeleid. Onderdeel van dit beleid de cursus: mediawijze […] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interessante Docu: de Hackers! Over het hacken van Magister en de naïviteit van docenten ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Komend schooljaar start binnen het Koning Willem I College voor alle docenten een nieuw scholingsbeleid. Onderdeel van dit beleid de cursus: mediawijze […] Lees verder
Van Avetica | 25-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Eerste Ned-Moove webinar over Gamification in Moodle

De Ned-Moove gaat starten met webinars over verschillende onderwerpen. Met dit nieuwe initiatief wil de Nederlandstalige Moodle Vereniging voor iedereen (dus ook niet-leden) invulling geven aan haar missie om Moodle te promoten in Nederland en België. Het eerste webinar gaat over […]

Het bericht Eerste Ned-Moove webinar over Gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden activeren bij online leren

Als je ICT voor leren inzet, zul je waarschijnlijk extra je best doen om lerenden te activeren. Want actief leren is belangrijk voor het behalen van leerresultaten. Wat kun je doen om lerenden te activeren om online te leren. Bij het actief leren moet je niet alleen denken aan een sociaal proces, maar ook aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Weer geen ‘revolutie’ in het onderwijs dankzij ICT

Keer op keer voorspellen voornamelijk Angelsaksische vertegenwoordigers van de e-learning industrie dan wel publicisten dat een nieuwe technologie, of een door ICT-gefaciliteerde verandering, een revolutie zal veroorzaken in het onderwijs. Eind 2011-2012 was het de beurt aan massive open online courses. Dat blijkt -zoals zo vaak- weer erg tegen te vallen. Audrey Watter’s The MOOC [...] Lees verder
Van Avetica | 24-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Betalen met bitcoin ook mogelijk met Course Payments

Vorige week schreef ik over de nieuwe aanmeldingsplugin Bitcoin waarmee je via dit digitale betaalmiddel toegang kan kopen tot een Moodle cursus. Wat ik niet door had, is dat je met onze Course Payments module ook al lang met bitcoins kan […]

Het bericht Betalen met bitcoin ook mogelijk met Course Payments verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online masterclass: Sociaal leren en Learning Analytics #OU_Nederland #Welteninstituut

Hoe laat je studenten efficiënt samen leren binnen een online omgeving? Hoe kun je sociaal leren online vormgeven, monitoren, evalueren en bijsturen? Deze en andere vragen staan centraal tijdens de online masterclass die Maarten de Laat en Bieke Schreurs (Open Universiteit van 2 september tot 11 september aanstaande verzorgen. De masterclass introduceert en demonstreert instrumenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van leren met technologie

Technologie is niet alleen een middel waarmee we bestaande manieren van leren kunnen versterken. Het is ook een ‘enabler’ en katalysator van nieuwe manieren van leren. Uiteraard is is natuurlijk lastig om te voorspellen hoe technologie de toekomst van leren zal gaan beïnvloeden. Een aantal ontwikkelingen is in elk geval al zichtbaar. Duncan Brown en [...] Lees verder
Van Chris Dorna | 22-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat is echt nieuw in Adobe Captivate 9

Net zoals bij de lancering van ieder nieuw programma komt Adobe met een lijst nieuwe features. Maar welke zijn echt nieuw en wat heb je eraan? Daar kom je alleen achter door met de nieuwe versie van Captivate te spelen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-08-2015 | Article Rating | (2) reacties

Focus in sociale media: ook relevant voor leren

Het kunnen focussen is voor mij een belangrijke bekwaamheid in het kader van mediawijsheid over digitale geletterdheid. Door je te focussen voorkom je afleiding en leer en werk je effectiever. Wat zijn daarbij belangrijke tips? Vanochtend stuitte ik via Facebook op de bijdrage “Focus in social media – welke platformen zijn echt belangrijk” van Erno [...] Lees verder
Van Avetica | 20-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Verjaardag van Moodle #13jaar

Vandaag precies 13 jaar geleden was de eerste release van Moodle. Met versie 1.0 wilde oprichter Martin Dougiamas een open source LMS neerzetten waarin de leerpsychologie van het sociaal-constructivisme goed tot uiting zouden komen en dat flexibel is qua inrichting […]

Het bericht Verjaardag van Moodle #13jaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Lezen vanaf papier en online lezen: beiden belangrijk

Eén van de artikelen die ik tijdens mijn zomervakantie heb opgespaard, is een bijdrage waarin wordt samengevat wat wetenschappelijk bekend is over online lezen. Ik vat de belangrijkste bevindingen samen. We lezen meer dan ooit te voren. Maar wel via andere media. Of je beter van papier of scherm af kunt lezen hangt van veel [...] Lees verder
Van Avetica | 19-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle cursus betalen met Bitcoins

Je kon er op wachten totdat deze mogelijkheid ook ontwikkeld zou worden: de aanmeldingsmethode Bitcoin. Net zoals met de Paypal module of de Course Payments module kan je met deze Moodle plugin regelen dat deelnemers eerst moeten betalen voordat je toegang […]

Het bericht Moodle cursus betalen met Bitcoins verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Gamification in het onderwijs

Op woensdag 6 april 2016 vindt in Groningen een conferentie plaats over gamification in het onderwijs. Deze conferentie is bedoeld voor docenten en ontwikkelaars uit alle onderwijssectoren. Organisator Sem van Geffen (docent/ontwikkelaar, community manager van Mission Start en auteur van het boek Gamification in de Klas) vroeg me aandacht te besteden aan deze conferentie, die [...] Lees verder
Van Avetica | 18-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Snel naar laatste bestanden

De Moodle plugin Recent Files Block is een blok wat de laatste bestanden (en mappen) toont die gewijzigd of geüpload zijn. Het blok toont de bestanden van alle cursussen waarin je bent aangemeld en daarmee is het typisch een blok wat […]

Het bericht Snel naar laatste bestanden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zelfgestuurd en onderzoekend leren bevordert kritisch denken

Science News heeft positief nieuws voor voorstanders van zelfgestuurd en onderzoekend leren. Daarbij valt mij echter een belangrijke ‘mits’ op. Science News besteedt aandacht aan recent onderzoek van de Universiteit van Brits Columbia. Self-directed, iterative learning dramatically improves critical thinking in STEM classes Een experimentele groep van 130 studenten -die een aanpak van zelfgestuurd en onderzoekend [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe MOOCs kunnen bijdragen aan innovatie van het campusonderwijs

Onderwijsinstellingen hebben verschillende redenen om aan de slag te gaan met massive open online courses. Eén van de redenen is het vernieuwen van het reguliere onderwijs, op basis van de ervaringen met MOOCs. De Duke University is daar een duidelijk voorbeeld van. Kim Manturuk en Quentin Ruiz-Esparza hebben een artikel geschreven over de impact van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een cookiewall, WordPress en RSS

Een weblog onderhouden. Je moet er soms wat voor over hebben. Vooral als je je aan de cookiewet wil houden, en RSS gebruikt. De afgelopen week heb ik naar aanleiding van een artikel op Marketingfacts besloten om toch maar weer een cookiemuur op te trekken. Ik wil me namelijk aan de wet houden (ook al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het schoolgebouw van de toekomst: ICT-rijk, activerend en faciliterend

Hebben we in de toekomst nog wel schoolgebouwen nodig? Die vraag wordt mij af en toe gesteld. Mijn antwoord is altijd bevestigend. Ik verwacht wel dat zo’n schoolgebouw er anders uit zal gaan zien. Vandaag las ik een artikel dat een inkijk biedt in de fysieke leeromgeving van de toekomst. Deze leeromgeving is rijk aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Elementen van een effectief didactisch ontwerp van massive open online courses

Er wordt vaak kritiek geuit op het didactisch ontwerp van massive open online courses. Het inherent vrijblijvende karakter en het grote aantal deelnemers stelt hoge eisen aan het onderwijsontwerp van MOOCs. Hoe kun je omgaan met grote groepen lerenden? Hoe kun je lerenden gemotiveerd houden om te leren? Marisa Keramida heeft een artikel geschreven over [...] Lees verder
Van Avetica | 14-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video mogelijkheden Moodle Mobile 2

Gisteren heeft Moodle HQ een video op haar Youtube kanaal gezet over de mogelijkheden van de nieuwe versie van Moodle Mobile. Deze video van ruim een minuut geeft een aantal handige functies en mogelijkheden aan. Het gebruik van forum, uploaden […]

Het bericht Video mogelijkheden Moodle Mobile 2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Draagt sociale interactie bij aan effectief leren?

We gaan er vaak automatisch van uit dat sociale of interpersoonlijke interactie nodig is om te kunnen leren. Maar is dat wel zo? Het zijn vaak aanhangers van het (sociaal-)constructivisme die sociale interactie beschouwen als een manier om kennis te creëren en verdiepend te leren. Interactie is vanuit deze optiek ook noodzakelijk voor het uitwisselen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-08-2015 | Article Rating | (2) reacties

De gevolgen van micro-certificering voor het onderwijs

Eén van de ontwikkelingen in de ’slip stream’ van massive open online courses is de opkomst van certificaten voor leeractiviteiten van beperkte omvang. Welke gevolgen hebben deze micro- of nano-certificaten voor het onderwijs, en voor een leven lang leren? Campustechnology besteedt in How Nanodegrees Are Disrupting Higher Education aandacht aan de ontwikkeling van goedkope en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Didactische mogelijkheden van Padlet

Normaliter besteed ik nauwelijks aandacht aan specifieke apps voor leren. Om twee redenen wil ik een uitzondering maken voor de applicatie Padlet. Padlet heette een aantal jaren geleden nog Wallwisher. Het is een laagdrempelige applicatie waarmee je online prikborden kunt maken. Lerenden kunnen hierop korte berichten, foto’s, video’s en hyperlinks plaatsen. Degene die een muur [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mobile learning: misconcepties en mogelijkheden

Rond 2000 werd er voor het eerst aandacht besteed aan ‘mobile learning’. Dit terrein is sinds die tij sterk in beweging. Dat komt voor een groot deel door technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd bestaan er de nodige misvattingen rond mobile learning, en passen we de betreffende leertechnologieën lang niet altijd effectief toe. Tom Brown en Lydia Mbati [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” vanaf januari 2016 gratis te downloaden

Vanaf 4 januari 2016 kan mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” gratis worden gedownload. Begin januari 2016 is het namelijk bijna 3 jaar geleden dat deze publicatie is verschenen. Voor een boek over trends en ontwikkelingen op het gebied van ‘technology enhanced learning’ is dat een hele tijd. Bovendien is de papieren editie al een tijd niet meer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren a la Netflix?

Als het gaat om opleiden zouden we meer moeten kijken naar hoe consumenten vandaag de dag omgaan met content. Dat stelt Donna Wells in The Netflix Effect on Training. Zij heeft daarbij een punt, maar ook weer niet helemaal. Wells schrijft dat we dankzij internettechnologie vandaag de dag heel anders met content omgaan dan een [...] Lees verder
Van Avetica | 07-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Rapportage van Moodle toets met random vragen

Een simpele maar krachtige instelling van de Moodle toets is het husselen van de vragen uit een toets, zodat iedere deelnemer een andere (volgorde van) toetsvragen krijgt. Het opvragen van de rapporten van toetsen die zo ingesteld staan, gaf nog […]

Het bericht Rapportage van Moodle toets met random vragen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

De complexe relatie tussen sociale media en productiviteit

Vanochtend ben ik twee bijdragen tegengekomen die illustreren dat sprake is van een complexe relatie tussen sociale media en productiviteit (zoals leerresultaten). Bewustzijn, attitude en gedrag spelen hierbij een belangrijke rol. Justine Pardoen staat stil bij nieuw onderzoek naar de relatie tussen het gebruik van sociale media en schoolresultaten. Zij concludeert dat het niet alleen [...] Lees verder
Van Avetica | 05-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Versie 2.0 van Moodle Mobile

Moodle heeft goed door dat elk LMS een eigen app nodig heeft, want online leren vindt echt niet alleen meer plaats achter een computer. Op elk device (computer, tablet, telefoon) moet je kunnen leren. Maar een goede app die alles […]

Het bericht Versie 2.0 van Moodle Mobile verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een ambivalent gevoel bij e-learning en #blimageNL

Deze foto heb ik heb ik het afgelopen voorjaar gemaakt tijdens de LearnTec in Karlsruhe. De foto illustreert het ambivalente gevoel dat ik wel eens heb bij e-learning en ook bij het #blimageNL initiatief. De term e-learning is in 1999 voor het eerst gebruikt, in de ‘slip stream’ van begrippen als e-commerce en e-business. De [...] Lees verder
Van Avetica | 04-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle MOOC start 9 augustus

Aanstaande zondag 9 augustus 2015 start weer een MOOC over Moodle. In vier weken tijd maak je kennis met de basisbegrippen van Moodle en kun je ervaringen uitwisselen met andere cursisten wereldwijd. Deelname is gratis en je maakt eenvoudig een […]

Het bericht Moodle MOOC start 9 augustus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 03-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle sorteer vraagtype

Moodle kent vraagtypes als plugin. Vandaag kwam ik er één tegen die ik nog niet kende dus vandaar dit artikel. Ordering question in het Engels oftewel zet dingen in de juiste volgorde. Eenvoudig een aantal teksten invoeren en de cursist […]

Het bericht Moodle sorteer vraagtype verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Complexe concepten bestuderen via interactie

Door middel van interactie kun je lerenden complexe leerstof actief laten verwerken. Bovendien ontdek je als docent eerder als lerenden een verkeerd beeld hebben van bepaalde concepten. Phil Hill besteedt onder meer middels een video aandacht aan het belang om principes van activerende didactiek en interactief leren binnen grootschalige inleidende colleges op het gebied van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Groeiend bewustzijn neuromythes binnen het bedrijfsleven?

Binnen het onderwijs worden mythes op het gebied van leren steeds vaker ontzenuwd. Binnen de wereld van ‘corporate learning’ komen misconcepties over hoe we leren nog vaak voor. Drie consultants van McKinsey proberen hier wat aan te doen. Er zijn heel wat fabels in omloop als het gaat om leren, opleiden en onderwijs. Daarbij gaat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-08-2015 | Article Rating | (0) reacties

Relax- en zeilvakantie in Turkije

We zijn vanmiddag thuis gekomen van een afwisselende vakantie in het zuidwesten van Turkije. In deze blogpost vind je een impressie van deze heerlijke twee weken. Zeven jaar geleden zijn mijn zus en zwager, en vriendin en ik voor het eerst wezen zeilen (flottielje zeilen). De laatste zes jaar doen we dat met twee vriendenstellen [...] Lees verder