Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2016

Van Avetica | 30-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Avetica wint Moodle aanbesteding UWV

Op onze corporate site staat onderstaand nieuwsbericht wat ik leuk vind om het hier te delen met jullie. Want we zijn hier best trots op! De Academie WERKbedrijf van het UWV gebruikt al jaren Moodle als leerplatform om het (online) leren voor […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Avetica wint Moodle aanbesteding UWV verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Makers + Shakers op het gebied van ICT en onderwijs

“Makers + Shakers of edtech” is een selectieve index van initiatiefnemers van innovaties in het onderwijs waarbij ICT een belangrijke rol speelt. De samenstellers gebruiken te grote woorden, maar daarmee is “Makers + Shakers” niet oninteressant. Via een kritische tweet van Jelmer Evers (@jelmerevers) werd ik vanochtend geattendeerd op deze site. De samenstellers positioneren hun [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag trends ICT in het MBO

Woensdagmiddag 5 oktober 2016  verzorgen Michael van de Wetering (Kennisnet) en ik in het Innovatiehuis in Den Bosch een themamiddag over trends op het gebied van ICT in het MBO. Het Innovatiehuis, waar het Consortium voor Innovatie gehuisvest is, organiseert dit najaar een drietal themamiddagen in De Week van de NIEUWE TECHNOLOGIE. Op woensdagmiddag 5 oktober [...] Lees verder
Van Avetica | 29-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle ‘Recycle bin’ nader bekeken

Al eerder schreven we over de introductie van de ‘Recycle bin‘ in Moodle. In dat artikel werd de mogelijkheid genoemd om zaken die je uit een cursus verwijderd terug te zetten. Nu we wat meer ervaring hebben met Moodle 3.1 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle ‘Recycle bin’ nader bekeken verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moet een organisatie gebruikers ondersteunen bij de ontwikkeling van basale ICT-vaardigheden?

Informatie- en communicatietechnologie is al jaren nauw verweven met ons dagelijks leven, en wordt ook in toenemende mate gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Een relevante vraag is dan in hoeverre organisaties gebruikers moeten ondersteunen bij het gebruik van ICT, en in welke mate gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het onder de knie krijgen van [...] Lees verder
Van Avetica | 28-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle rondleiding voor gebruikers

Voor mensen die Moodle voor het eerst gebruiken is het soms nog wel eens zoeken in de interface. Veel van onze klanten maken een video met uitleg die op de (Mijn)startpagina te vinden is. Er is nu ook een plugin […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle rondleiding voor gebruikers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kijk naar het gedrag van lerenden, niet naar hun achtergrond (bij uitval)

Studenten die vaker inloggen in een digitale leeromgeving, vallen minder snel uit. Wat daar de redenen van zijn, weten we niet precies. Toch illustreert dit dat het analyseren van online studiegedrag kan leiden tot betrekkelijk eenvoudige maar effectieve interventies. Logging Off, Dropping Out is een interessant artikel. Het gaat over het bedrijf Civitas dat in [...] Lees verder
Van Avetica | 27-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2

Moodle 3.1 is nog maar een maand uit en toch wordt er al weer nagedacht over en gewerkt aan Moodle 3.2 gepland voor november 2016. Gisteravond zag ik dat Martin Dougiamas een presentatie hield op de USA Moodlemoot waarin hij […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van Brexit voor onderwijs, onderzoek en democratie (en andere wetenswaardigheden)

Op deze zondagochtend wil ik aandacht besteden aan een aantal bijdragen die geschreven zijn naar aanleiding van #Brexit. Daarin wordt wat mij betreft wat simplistisch gedacht over de impact op het onderwijs, wordt een grote kloof binnen de samenleving geïllustreerd en worden vragen gesteld bij het democratisch systeem. Donald Clark kijkt naar de gevolgen van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van diploma naar ‘nanodegree’?

Voor technologie-bedrijven als Google of AT&T hoeven aankomende werknemers niet persé over een diploma te beschikken. Zij erkennen ook ‘nanodegrees’ die online behaald zijn bij een particuliere opleider als Udacity. De toekomst van het onderwijs? CNBC besteedde de afgelopen week aandacht aan de ‘nanodegree’-programma’s van Udacity. Udacity is een aantal jaren geleden begonnen als platform [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leven in een wereld in transitie

We leven in tijden van onzekerheid, waarbij we het gevoel hebben dat veranderingen de enige constante zijn. De Westerse samenleving heeft een dergelijke periode van transitie al eens eerder mee gemaakt. Wat kunnen we daar van leren? Vanochtend las ik via Blendle -dus niet vrij toegankelijk- een artikel van Thomas Friedman waarin hij aan de [...] Lees verder
Van Avetica | 24-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verslag workshops Moodle 3.1 wat is er nieuw?

In de afgelopen weken hebben wij de workshops ‘Moodle 3.1. wat is er nieuw?’ gehouden. Zoals ook bij vorige edities waren de workshops al snel volgeboekt. We ontvingen zowel klanten als niet-klanten. Ook was het een mooie mix van bedrijven, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Verslag workshops Moodle 3.1 wat is er nieuw? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van virtual classroom tot digitaal werkplek leren: kansen voor Zorg en Welzijn

Vanmiddag heb ik in het kader van de Week van Onderwijs & Arbeidsmarkt een webinar met bovenstaande titel verzorgd voor ZorgZijn Werkt. Het webinar vond plaats in de applicatie Vitero die door Blended Communications wordt gehost en ondersteund. ZorgZijn Werkt is één van de 16 regionale werkgeversverenigingen voor zorg- en welzijnorganisaties. Zij zien e-learning als [...] Lees verder
Van SBO | 23-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Playfulness en leren: wat betekent dit?

Mij wordt regelmatig gevraagd wat nou precies het verschil is tussen e-learning, game based learning en applied...

The post Playfulness en leren: wat betekent dit? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 22-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (3): Bronnen en activiteiten tonen op basis van voorwaardelijke toegang

Om een lange Moodle cursus vol met allerlei bronnen en activiteiten te voorkomen, zijn er verschillende mogelijkheden. Vandaag zoomen we in op het werken met voorwaardelijke toegang. Met de komst van Moodle 2.0 (november 2010) was ook een veel gewenste functionaliteit […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (3): Bronnen en activiteiten tonen op basis van voorwaardelijke toegang verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op studies naar laptops in de klas

Studies naar laptops in de klas laten meestal geen positieve uitkomsten voor leren zien. Dat kan ook aan de wijze van meten liggen. Tegelijkertijd weten we nog veel niet over het effectief gebruik van laptops. De beschikbare kennis over het gebruik van ICT moeten we wel beter benutten. Alex Reid heeft een blogpost geschreven waarin [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege E-learning. Trends en ontwikkelingen

In het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys heb ik vanavond een gastcollege verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Daarbij heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van Nearpod. Onlangs realiseerde ik me dat ik al geruime tijd bij workshops, presentaties en gastcolleges dezelfde leertechnologieën inzet. Met name Mentimeter [...] Lees verder
Van SBO | 21-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie stappen om organisaties in beweging te krijgen

serious gamesLerende organisaties zijn benieuwd naar slimme apps of games die verleiden, nieuwsgierig maken en mensen stimuleren om op het...

The post Drie stappen om organisaties in beweging te krijgen appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

We leven in een VUCAST-wereld (en wat betekent dat voor leren?)

Nee, ik heb me in de titel van deze bijdrage niet verschreven. Volgens Eric McNulty van Harvard’s National Preparedness Leadership Initiative ontbreekt er namelijk wat aan ‘VUCA’. De term ‘VUCA’ bestaat al enkele decennia, maar wordt nog steeds met regelmaat gebruikt om aan te tonen dat we te maken hebben met grote veranderingen die het [...] Lees verder
Van Avetica | 20-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Instructiekaart Site Badge

Wil je geen certificaat, maar toch een beloning uitreiken? Dan zijn Badges een goede optie. Hiermee beloon je de deelnemer voor zijn behaalde prestatie en creëer je enthousiasme en stimulans. Want, iedereen zet toch 110% in als er iets te verdienen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Instructiekaart Site Badge verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Geeft online leren een impuls aan docentprofessionalisering?

Er is veel kritiek op de effectiviteit en efficiëntie van professionaliseringsactiviteiten, vooral als scholen deze zelf organiseren. Biedt online leren, waarbij lerenden veel via interactie leren, kansen voor verbetering? De bijdrage Survey Says, It’s the Dawn of a New Era in Professional Learning; Plus 6 Favorite PD Resources for Teachers heeft een hoog ‘WC-eend gehalte’. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zijn MOOCs vooral geschikt voor minder ervaren professionals?

Ik lees vaker blogposts van oud-deelnemers aan massive open online courses. Vaak gaat het daarbij om professionals die veel ervaring hebben op het gebied van ICT en leren. Hoe kijken een ‘novice’ en een expert (niet op het gebied van technology enhanced learning) aan tegen deelname aan een MOOC? Massive open online courses (MOOCs) worden [...] Lees verder
Van Avetica | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (2): veel webpagina’s? Gebruik de boekmodule

Om de scroll of death binnen Moodle te voorkomen, zijn er verschillende oplossingen. Daarover gaat deze serie blogs. Vandaag zoom ik in op het volgende: een aantal cursusontwikkelaars heeft de neiging om veel content te publiceren in webpagina’s. En dan wordt voor […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (2): veel webpagina’s? Gebruik de boekmodule verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

In 3 stappen naar effectmeting op de werkvloer

Effect training op de werkvloerPaul Raaijmakers, Hoofd Opleiding & Ontwikkeling bij st. Anna Zorggroep, was op zoek naar een manier om...

The post In 3 stappen naar effectmeting op de werkvloer appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Deliberate practice bij werkplek leren

Doelbewust oefenen -deliberate practice- zou ook een belangrijke rol moeten spelen bij werkplek leren. Het verschil tussen onervaren werknemers en experts blijkt dan uit een aantal aspecten. Bij toeval kwam ik van de week terecht bij een bijdrage die Harold Jarche enkele maanden geleden geschreven heeft over ‘deliberate practice’. Ik heb onlangs ook over dit [...] Lees verder
Van Avetica | 16-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Rapport: welke devices en browsers worden gebruikt door de deelnemers?

Wil je weten met welke devices en met welke browsers de deelnemers jouw Moodle site gebruiken? Met de Moodle plugin Device Analytics kan je nu deze informatie opvragen. Elke keer als een deelnemer inlogt, wordt de informatie opgeslagen. In verschillende grafieken wordt […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Rapport: welke devices en browsers worden gebruikt door de deelnemers? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stemgedreven technologie en leren

Enkele jaren geleden zagen we podcasts gebruikt worden voor leren. We staan echter aan de vooravond van nieuwe didactische toepassingen van geluid. Naar aanleiding van de constatering dat ‘voice’ één van de meest belangrijke internet-trends van dit moment is, heeft Donald Clark over deze toepassing een uitgebreide blogpost geschreven. Donald stelt terecht dat het hierbij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

ICT kan effectief zijn voor onderwijs, maar…. #ictwerkt

Vandaag organiseerden Kennisnet en de NRO de Onderzoeksconferentie 2016. Tijdens deze onderzoeksconferentie presenteerden wetenschappers resultaten uit onderzoek naar ICT in het onderwijs. Ik was niet in de gelegenheid om deze conferentie bij te wonen. Daarom ben ik blij met enkele bronnen. Deze bronnen leiden niet tot zwart-wit conclusies. Duidelijk is wel dat het gebruik van [...] Lees verder
Van Avetica | 15-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Toetsen van Wikiwijs via LTI in Moodle

Goed nieuws voor de fans van LTI! Afgelopen 2 juni 2016 is er een nieuwe versie gelanceerd van Wikiwijs Maken. Daarmee kan je nu toetsen en oefeningen via het LTI-protocol delen en beschikbaar maken in je eigen ELO. En Moodle ondersteunt al sinds 2011 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Toetsen van Wikiwijs via LTI in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hebben onderwijsinstellingen wel een digitale leeromgeving nodig?

Bij tijd en wijle worden kritische bijdragen gepubliceerd over nut en noodzaak van de digitale leeromgeving. Nu menig onderwijsinstelling in ons land (gedwongen) bezig is met een heroriëntatie op de DLO is het opportuun om weer eens naar enkele argumenten te kijken. Als ik presentaties verzorg, dan krijg ik ook regelmatig de vraag of onderwijsinstellingen [...] Lees verder
Van Avetica | 14-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels

In deze serie artikelen over het vermijden van de Scroll of Death, wil ik niet direct beginnen met de standaard tips over andere cursusformats, maar met een opvallend verschijnsel wat we regelmatig terugzien in cursussen. Op een cursuspagina staan naast de diverse […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Scroll of Death (1): Vermijd leercontent in labels verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Aftrap ontwikkeling Trendrapport Onderwijs op Maat 2016

Vandaag vond de kick-offbijeenkomst plaats van de realisatie van het Trendrapport Onderwijs op Maat 2016 van SURFnet. Dit rapport zal de meest belangrijke trends beschrijven vanuit alle thema’s die onder onderwijs op maat vallen. SURFnet heeft eerder trendrapporten uitgegeven op het gebied van open en online onderwijs. Nu is gekozen voor het onderwerp “Onderwijs op [...] Lees verder
Van Avetica | 13-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Auteursrecht van content in Moodle

Een van onze klanten wil voor de zekerheid weten of de content in hun Moodle site voldoet aan alle regels van het auteursrecht. Als je zelf een tekst hebt geschreven, een afbeelding hebt gemaakt of een video hebt opgenomen en […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Auteursrecht van content in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 13-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Uniek: #Gamification Conferentie 2017 bij het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch

Banner-2-Studenten

Op zaterdag 25 maart 2017 vindt de tweede editie van de Gamification Conferentie plaats bij het Koning Willem I College in […] Lees verder
Van Patrick Koning | 13-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessante docu: ‘State of Surveillance’ met Edward Snowden van Vice News

Banner-Laptop-Tablet

Afgelopen weekend ontdekte ik onderstaande interview met Edward Snowden met de titel: ‘State of Surveillance’. Een erg interessant inkijkje in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

MIT Media Lab stelt tools voor certificering via Bitcoin blockchain-technologie beschikbaar

Is de digitale transformatie van het onderwijs weer een stapje dichterbij gekomen? Het MIT Media Lab -al vaker grondlegger van onderwijsinnovaties- lijkt er namelijk in geslaagd te zijn om blockchain-technologie te gebruiken voor certificering. Zij stellen hun kennis vrij beschikbaar. Er is echter nog veel werk aan de winkel. Het MIT Media Lab heeft het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren of persoonlijk leren?

Adaptieve leertechnologie kan bijdragen aan gepersonaliseerd leren. Dat is echter nog niet hetzelfde als persoonlijk leren. Will Richardson heeft een kritische blogpost geschreven over zogenaamde adaptieve leertechnologie. Software, data en oefeningen leiden de lerende door de leerstof heen. Het pad wordt bepaald door de leerprestaties van de lerende en de ingebouwde condities in de leerprogramma’s. [...] Lees verder
Van Avetica | 10-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Serie blogs over de ‘Scroll of Death’ in Moodle

Ik ken Moodle vanaf versie 1.4 (uit 2004) en sindsdien is er een fenomeen wat ik regelmatig blijf terugzien in Moodle cursussen, namelijk de ‘Scroll of Death‘. Dit is een Moodle cursus waar ongelooflijk veel bronnen, labels en activiteiten in staan […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Serie blogs over de ‘Scroll of Death’ in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we maar beter ‘luddites’ worden als het gaat om ICT in het onderwijs?

Bij tijd en wijle kom ik bijdragen tegen die de zinvolheid van ICT voor leren betwijfelen. Dergelijke bijdragen zetten me aan het denken, verbazen me of toveren een grijns op mijn gezicht. Vanochtend was dat laatste het geval. Hoogleraar international politics Daniel Drezner krijgt van Larry Cuban de gelegenheid zijn twijfels uit te spreken over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning implementeren bij Zuyd

Ik ben gemiddeld een halve dag per week werkzaam bij de opleiding Facility Management van Zuyd. We zijn daar bezig met de invoering van een model van blended learning. Vandaag vond een bijeenkomst plaats van een platform van opleidingen Economie, Taal en Recht waar we onder meer kennis hebben uitgewisseld. Ik heb de aftrap verzorgd [...] Lees verder
Van SBO | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs na de informatierevolutie

In dit artikel stellen we twee zaken ter discussie: of de doelen en middelen in ons onderwijs...

The post Onderwijs na de informatierevolutie appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Oproep: Moodle-scholen met elkaar om tafel: wie doet mee?!

Kees Koopman, docent natuurkunde bij het Jan Arentsz in Alkmaar en Moodle evangelist bij uitstek, vindt dat scholen veel meer moeten samen werken om ‘mooi onderwijs’ te verzorgen, zoals hij dit zelf schrijft op zijn blog. Met technologische vernieuwingen van […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Oproep: Moodle-scholen met elkaar om tafel: wie doet mee?! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 09-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

eBook: Big Data en Gepersonaliseerd Leren

Mini-eBook Big Data en Gepersonaliseerd LerenWe weten dat het verzamelen van gegevens een belangrijke manier is om leren persoonlijker en gerichter te...

The post eBook: Big Data en Gepersonaliseerd Leren appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 08-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Update van Moodle cursusformat Periods

Er is een nieuwe versie verschenen van het Moodle cursusformat Periods. Dit is een variant op het weekformat. Het grote verschil is dat je meer flexibiliteit hebt bij het inregelen van periodes. Zo kan je periodes instellen van dagen, weken, maanden en […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Update van Moodle cursusformat Periods verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke rol speelt ICT bij ‘deliberate practice’?

Paul Kirschner heeft vanochtend een zeer informatieve blogpost geschreven waarin hij ingaat op ‘deliberate practice’, oftewel doelbewust oefenen. Ik vraag me hierbij af welke rol ICT hierbij kan spelen? Paul stelt dat het begrip ‘deliberate practice’ dikwijls verkeerd wordt begrepen en toegepast. Het gaat namelijk om meer dan herhalen of gewoon oefenen. Deliberate practice is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is belangrijk bij werkplek leren? #EvolvaWPL

Werkplek leren wordt gezien als een belangrijke manier om werknemers noodzakelijk geachte veranderingen en vernieuwingen zich eigen te laten maken. Het succes ervan is echter niet vanzelfsprekend. Hoe krijg je werknemers in beweging? Wat zijn valkuilen? Op dinsdag 24 mei 2016 vond in Roermond een netwerkbijeenkomst plaats van de Evolva Group over ‘werkplek leren 3.0’. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan leertechnologie bijdragen aan de evolutie van een documentatiecentrum tot leercentrum?

Documentatiecentra (en bibliotheken) hebben altijd een specifieke rol gehad op het gebied van leren en ontwikkelen. Er wordt vaker gesteld dat deze rol is uitgespeeld nu we dankzij internet de beschikking hebben over massa’s informatie. Een misvatting, als je het mij vraagt. Het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas in Antwerpen en Turnhout is een documentatiecentrum waar docenten [...] Lees verder
Van Avetica | 06-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Video over Open Source Software

We weten ondertussen wel dat Moodle een open source leermanagementsysteem is. De licentie waaronder Moodle is gepubliceerd heet de GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3, 29 June 2007. Deze GPL v3 licentie begint met de tekst: The GNU General Public License is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Video over Open Source Software verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zes C’s kunnen helpen uitval bij online leren te voorkomen

Is online leren alleen geschikt voor intrinsiek gemotiveerde lerenden, of kun je via je ontwerp lerenden juist ook motiveren? Dit laatste is inderdaad het geval. Wat zijn dan ontwerpprincipes? Michelle Pacansky-Brock gaat in de bijdrage Unpacking the Problem of Unmotivated Online Students in op de vraag of online leren alleen maar geschikt is voor een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom het problematisch is dat veel 75-plussers niet online zijn

Gisteren maakte het CBS bekend dat ruim 1 miljoen Nederlanders nooit gebruik maken van internet. Ik gaf aan dat problematisch te vinden. Een aantal volgers op Twitter vroeg zich met name af waarom 75-plussers online moeten zijn. Wat mij betreft zijn zelfstandigheid en het voorkomen/doorbreken van een isolement hierbij sleutelwoorden. We leven in tijd waarin [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste