Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2015

Van Avetica | 30-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Klanten stappen over van Moodle Payments naar Course Payments

Sinds onze berichtgeving over het stopzetten van Moodle Payments, hebben we veel verzoeken gekregen om Course Payments, de nieuwe betaalmodule van Avetica, te installeren in de Moodle sites van onze klanten. Dat is niet zo verwonderlijk, want de business moet wel doorgaan […]

Het bericht Klanten stappen over van Moodle Payments naar Course Payments verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe creëer je nabijheid bij online leren?

De kloof die lerenden bij online leren ervaren, is vaak eerder intellectueel en emotioneel van aard, dan geografisch. Het creëren van ‘nabijheid’ is dan belangrijk om lerenden gemotiveerd te houden om online te leren. Ross, Gallagher en Macleod hebben onderzoek gedaan naar het creëren van nabijheid bij online leren. Volgens hen is bij online leren [...] Lees verder
Van Avetica | 29-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Maak een slider show in je cursus

In diverse Moodle templates zoals Essential is de slider show al vaak gebruikt. Maar deze wordt enkel getoond op de homepage en niet in een cursus. Het blok Slider kan dit wel. Met behulp van deze plugin kan je tot 10 afbeeldingen […]

Het bericht Maak een slider show in je cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sociale netwerken als onderbenutte mogelijkheid voor leren

Kunnen sociale netwerken zoals Facebook benut worden om over complexe onderwerpen te leren? Jazeker, concludeert een Amerikaanse hoogleraar in één van de meest gerenommeerde tijdschriften over onderzoek naar ICT en leren. Professor Christine Greenhow van de Michigan State University heeft onderzoek gedaan onder studenten die vrijwillig deel hebben genomen aan een Facebook-toepassing over klimaatverandering. Zij [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 29-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Boek ‘Mediawijsheid in de klas’ naar het Centraal Boekhuis

Afgelopen vrijdag is het boek ‘Mediawijsheid in de klas’ gedrukt en ingebonden afgeleverd bij het Koning Willem I College. Een nieuwe mijlpaal […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Casus flipped classroom met tips

Successful Flipped Classes gaat over de toepassing van een klassieke vorm van het concept van de flipped classroom. De geleerde lessen hebben te maken met de duur van video’s, de aard van opdrachten, de tijd die je besteedt aan besprekingen en het gebruik van opdrachten om studenten structuur te bieden. Docente Stephanie Butler Velegol verzorgt [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 26-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Open badges op LinkedIn plaatsen

Open Badges van Mozilla is volgens mij een zeer relevante manier om te laten zien wat je aan opleiding, leren of aan ontwikkeling hebt gedaan. Al eerder schreef ik over het maken en uitgeven van open badges via Moodle (zie ook de informatie op Moodle.org). De waarde van open badges heb ik eerder benoemd en tijdens […] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Don Zuiderman, onderwijskundige & docent aan de Pabo, raadt ‘Mediawijsheid in de klas’ aan!

Banner-Laptop-Tablet

Vandaag publiceerde Don Zuiderman, onderwijskundige & docent aan de Pabo van Hogeschool Utrecht, zijn review van mijn boek ‘Mediawijsheid in de klas’. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leren met leertechnologie: trends en ontwikkelingen #SPOK15

“Sharing the Power of Knowledge”. Onder die noemer organiseert het Expertise Centrum Opleidingskunde Defensie al enkele jaren een meerdaags seminar voor opleiders binnen Defensie. Ik mocht hier vandaag een keynote verzorgen over trends en ontwikkelingen op het gebied van leren met leertechnologie. Het verzorgen van klassikale instructies was lange tijd dé manier van opleiden. Daarbij [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 25-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijzer.net raadt ‘Mediawijsheid in de klas’ aan ;-)

Gisteren verscheen op Mediawijzer.net een review van het boek ‘Mediawijsheid in de klas’ van de hand van Don Zuiderman. In de […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Join me in a Q&A session on easygenerator and eLearning

Do you have questions about easygenerator, how to get the most out of it? Do you have ideas or requirements that we do need meet? Do you have questions in general about eLearning? Join me at one of my weekly Question & Answer sessions. Lees verder
Van Avetica | 25-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Payments stopt per 10 juli 2015

Sinds 2009 was er de mogelijkheid om Moodle cursussen betaald aan te bieden via Moodle Payments. Deze dienstverlening stopt per 10 juli 2015 definitief. Gelukkig is een (beter) alternatief al beschikbaar. In maart van dit jaar heeft Avetica al een […]

Het bericht Moodle Payments stopt per 10 juli 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 25-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wilfred Rubens betitelt ‘Mediawijsheid in de klas’ een aanwinst voor de onderwijspraktijk

Banner-4-Studenten

Wilfred Rubens noemt Mediawijsheid in de klas op zijn edublog Technology Enhanced Learning een aanwinst voor de onderwijspraktijk: Volgens mij […] Lees verder
Van Avetica | 24-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Functionaliteiten Moodle mobile app per versie

Gisteren schreven we over de mogelijkheid om de Moodle mobile app in de eigen huisstijl te krijgen. Nu is het afhankelijk van uw Moodle versie welke functionaliteiten de Moodle mobiele applicatie biedt. Dit betekent dat mogelijk een gewenste functionaliteit niet […]

Het bericht Functionaliteiten Moodle mobile app per versie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hebben we een hardnekkig geloof in de valse beloften van technologie?

Er zijn nog steeds gelovigen die menen dat ICT het onderwijs revolutionair zal veranderen. Ook al is er in honderd jaar geen technologie geweest die dit daadwerkelijk heeft gedaan. Dat geldt in het bijzonder voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. De Law of Amplification zou zelfs van toepassing zijn. Kentaro Toyama heeft een [...] Lees verder
Van Avetica | 23-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Mobile App in eigen huisstijl

Zoals u waarschijnlijk al weet heeft Moodle zijn eigen mobiele applicaties. Deze Moodle-app biedt u (afhankelijk van uw Moodle installatie), verschillende features die u gewend bent binnen de webversie van Moodle. Na het opstarten van de app, zal Moodle de […]

Het bericht Moodle Mobile App in eigen huisstijl verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 22-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Schitterende Moodle template

Deze Moodle template is schitterend en gemaakt zonder core hacks! Thomas Bell heeft deze ontwikkeld voor United for Wildlife en gepresenteerd op de Moodlemoot in Dublin (hieronder zijn presentatie). Klik maar eens rond en zie hoe Moodle getransformeerd wordt in een schitterende leeromgeving.   […]

Het bericht Schitterende Moodle template verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 22-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Oogst de kracht van sociale media in de klas, oftewel: dé Sociale Media Bingo bij SPOK15

Banner-Laptop-Tablet

Morgen verzorg ik tijdens SPOK15 twee maal een workshop over de inzet van sociale media in de klas om zo de […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn boek over social learning is uit

De afgelopen week is het boek “Social learning en leren met sociale media” verschenen dat ik samen met Marcel de Leeuwe heb geschreven. Waar gaat dit boek over? Eind 2012 werd ik door Tom Dousma benaderd met de vraag of ik samen met een co-auteur een boek wilde schrijven over ‘social learning’ voor de Hoger [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 22-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Boek is uit! ‘Social learning en leren met sociale media’

Samen met Wilfred Rubens heb ik met veel plezier een boekje geschreven in de Hoger Onderwijsreeks van Noordhoff Uitgevers. Mijn voormalige werkgever heeft het proces begeleid. Met Wilfred werk ik al lang samen en heb hem heel hoog zitten als e-Learning professional en Wilfred is ook de meest productieve blogger die net zo gemakkelijk schrijft […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Puur cyberpesten emotioneel minder schadelijk dan ‘persoonlijk’ pesten

Ik heb altijd gedacht dat cyberpesten meer schade kon aanrichten dan ‘persoonlijk’ pesten. Het is immers heel lastig om online sporen uit te wissen, waardoor pesterijen je heel lang kunnen achtervolgen. Puur cyberpesten blijkt echter minder schadelijk te zijn dan ‘persoonlijk’ pesten. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek naar 311 recente pestincidenten. Als sprake is van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen op het gebied van onderwijsinnovatie

In de loop der jaren zijn heel wat onderwijsinnovatieprojecten uitgevoerd. Welke lessen kunnen we daar uit trekken? Eén ding is zeker: de ‘menselijke factor’ speelt hierbij een grote rol. Gisteren lag de meest recente editie van Onderwijsinnovatie op de spreekwoordelijke mat. In deze editie staan twee artikelen over innovatieprojecten. Corry Ehlen, Marcel van der Klink [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom studenten niet participeren in online discussies?

Een bekend probleem. Als docent van een online of blended cursus wil je dat studenten leren via interactie. Op het online forum is het echter akelig stil. Hoe kan dat? En wat kun je doen? In de loop van de maanden heb ik veel interessante artikelen in de app Pocket verzameld. Ik wil daarom de [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 19-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Willem Karssenberg noemt Mediawijsheid in de klas: “een complete handleiding voor mediawijsheid”

homework-help-2-467x267

Willem Karssenberg (trendmatcher en adviseur saMBO-ICT) noemt Mediawijsheid in de klas een complete handleiding op Trendmatcher.nl: Het is eigenlijk een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

#Mediawijsheid in de klas aanwinst voor de onderwijspraktijk

Sinds kort kun je de publicatie “Mediawijsheid in de klas” bestellen. Deze blogpost bevat mijn bespreking. Volgens mij mag dit fraaie boek niet ontbreken in de boekenkast van onderwijsprofessionals, die zich op welke manier dan ook met mediawijsheid bezighouden. Om met de deur in huis te vallen: dit boek van auteur, edublogger en docent Patrick Koning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn eerste ervaringen met de Apple Watch

Twee weken geleden is mijn Apple Watch gearriveerd. Sinds die tijd heb ik dit apparaat vrij intensief gebruikt. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe? Voorop gesteld: ik heb al een prachtig horloge. De Apple Watch was zeker niet bedoeld als vervanging hiervan. Sterker: de afgelopen twee weken heb ik de Apple Watch samen met [...] Lees verder
Van Avetica | 17-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw boek over Social learning en leren met sociale media

Binnen een paar dagen komt het nieuwe boek van Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens uit met als duidelijke titel ‘Social learning en leren met sociale media‘. Het wordt geen boek over tools die je kan inzetten met social learning (we […]

Het bericht Nieuw boek over Social learning en leren met sociale media verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 17-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Karin Winters raadt leraren en lerarenopleiders aan ‘Mediawijsheid in de klas’ te kopen

Karin Winters is positief over de positief-kritische benadering van het boek Mediawijsheid in de klas op haar edublog KarinBlogt.nl: De […] Lees verder
Van Patrick Koning | 17-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Mediawijsheid in de klas’ heeft een Bosch Koning Willem I College tintje ;-)

Banner-4-Studenten

Het boek Mediawijsheid in de klas heeft visueel een Bosch Koning Willem I College tintje meegekregen. Een bewuste keuze 😉 […] Lees verder
Van Avetica | 16-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video: toevoegen en configureren van een test

De test is één van de veel gebruikte activiteiten binnen Moodle. Toch zien wij dat niet alle mogelijkheden gebruikt worden en dat is jammer. Een goede test met afwisselende vragen en met audio/video maakt het voor de studenten leuker om te […]

Het bericht Video: toevoegen en configureren van een test verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van formatief toetsen en peer assessment op student engagement binnen MOOCs.

Formatieve toetsen en strategieën op het gebied van peer assessment kunnen de betrokkenheid van lerenden bij massive open online courses vergroten. Dat stelt eCampus News op basis van een Catalaanse analyse van zeven MOOCs. De betrokkenheid van lerenden in een MOOC wordt bepaald door didactische en niet-didactische factoren. Onderzoekers van de Open Universiteit van Catalunia [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inschrijven online masterclass motivatie en onderwijs #OU_Nederland #Welteninstituut

Onlangs blogde ik over een gratis online masterclass over motivatie en onderwijs, die Rob Martens van het Welten-instituut (OU) van 24 juni tot en met 1 juli  verzorgd.  Inmiddels kun je je voor deze masterclass inschrijven. Lees verder
Van Patrick Koning | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe koppel ik Apple’s iCloud Drive aan een andere home directory? Oftewel: alweer de kracht van #dtv ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Enige maanden geleden heb ik de harde schijf van mijn laptop vervangen door een SSHD. Mijn SSHD heeft twee harde […] Lees verder
Van Avetica | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leeg de prullenmand in Moodle

Nee, voordat ik je op verkeerde gedachten zet: er zit géén prullenmand in Moodle. Een document wat je verwijderd is ook echt weg. Het probleem zit hem echter in de volgende situatie: je hebt een document in een cursus gezet en een […]

Het bericht Leeg de prullenmand in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slack als het nieuwe leermanagement systeem?

Leermanagement systemen zijn volgens Mathias Elmose vooral gericht op het faciliteren van docenten, terwijl deze applicaties eigenlijk bedoeld zouden moeten zijn om het leren van lerenden te ondersteunen. Maar er is een alternatief, meent hij. Elmose stelt op zich terecht dat lerenden pas leren als zij activiteiten uitvoeren en niet als zij passief informatie van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gratis en open source bronnen voor het onderwijs

“Ken je deze website niet?”, vroeg één van mijn gesprekspartners me de afgelopen week. Mijn antwoord was ontkennend. Ik kende Paul’s E-learning Resources nog niet. Tijd voor een kennismaking, en een summiere vergelijking met andere initiatieven. Paul Andrews geeft advies en verzorgt professionalisering over het gebruik van ICT voor leren. Op zijn website staat ook [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Actief leren in de virtual classroom

Anno 2015 beschikken we over breedband en krachtige technologieën waardoor we webinars of virtual classrooms kunnen faciliteren, waar lerenden plaatsonafhankelijk en tijdgebonden leren. We moeten daarbij wel extra goed nadenken over de didactiek die we daarbij hanteren. Diana Howles pleit zelfs voor een ‘flipped virtual classroom’ waar sprake is van actief leren en een hoge mate [...] Lees verder
Van Avetica | 12-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social learning met nieuw Moodle cursusformat

Onderstaande presentatie geeft een goed beeld van het nieuwe cursusformat Socialwall (eerder bekend onder de term eCommunity). Met deze set aan plugins krijg je Moodle cursus meer weg van Facebook dan van een standaard Moodle cursus. Centraal staat de tijdlijn waar […]

Het bericht Social learning met nieuw Moodle cursusformat verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontzorg docenten ten behoeve van opener HBO #LecOER

Vanmiddag heeft Robert Schuwer zijn lectorale reden als lector Open Educational Resources (OER) bij Fontys Hogeschool ICT uitgesproken. Gaat het HBO naar een open curriculum? En wat betekent dat voor docenten? Na een welkomstwoord van directeur Ad Vissers en CvB-er Hans Nederlof mocht Robert zijn intrede-rede uitspreken. Waarom moet het HBO ‘opener’ worden, en wat betekent dit voor [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leverdatum ‘Mediawijsheid in de klas’ uitgesteld tot week 26

Banner-2-Studenten

Vandaag zou ik met Sem van Geffen naar het Centraal Boekenhuis rijden om het boek Mediawijsheid in de klas af […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hbopener: naar een open hbo-curriculum #LECOER

Vanmiddag heb ik deelgenomen aan het seminar “Hbopener: naar een open hbo-curriculum” dat ter gelegenheid van de lectorale reden van Robert Schuwer door Fontys werd georganiseerd. Hieronder vind je impressie. Dagvoorzitter Ben Janssen plaatste ‘open onderwijs’ in een breder kader. Hij beschreef ook het fenomeen “open washing” dat in feite betekent dat initiatieven op dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat kun je doen om lerenden binnen een MOOC bij de les te houden?

Door een massive open online course ‘hapklaar’ samen te stellen, kun je er toe bijdragen dat lerenden gemotiveerd en actief blijven. Dat is de strekking van een onderzoekspaper van drie onderzoekers van de Universiteit van Graz. MOOCs as granular systems: design patterns to foster participant activity van Elke Lackner, Martin Ebner en Mohammad Khalil gaat [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe blijf ik bij op het gebied van Mediawijsheid?

Banner-Laptop-Tablet

Iedere dag is er volop nieuws te vinden over mediawijsheid. Te veel om zelf allemaal te scannen en toch wil […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Uitdagingen rond open badges als erkenning van leren en ontwikkelen

Open badges worden gezien als een mogelijk alternatief voor het erkennen van allerlei vormen van online leren. Daarbij hebben we volgens Ben Betts wel nog een aantal uitdagingen het hoofd te bieden. Maar volgens hem gloort er ook licht aan de horizon. Ben beschrijft hoe je via xAPI (‘ooit’ Tin Can genoemd) online kunt aangeven [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inkijkexemplaar van ‘Mediawijsheid in de klas’ beschikbaar

Keyboard 1920px

Komende vrijdag worden de boeken afgeleverd bij de School voor de Toekomst van het Koning Willem I College. Eind van […] Lees verder
Van Avetica | 10-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Association – Be a part of something bigger

Met deze titel verscheen vandaag de eerste nieuwsbrief van de Moodle Association. Martin Dougiamas vertelde al eerder iets over de association op de MoodleMoots in Dublin en Eindhoven. Voor wie het gemist hebben hier zijn korte omschrijving. “The association is […]

Het bericht Moodle Association – Be a part of something bigger verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends en ontwikkelingen (gastcollege)

Vanavond verzorg ik in het kader van de de post-HBO opleiding e-learning van Fontys een gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen. Als voorbereidingsopdracht heb ik de deelnemers weer gevraagd om via een Google Doc aan te geven welke trends en ontwikkelingen men al kende. Op basis hiervan heb ik samenvatting in Wordle gemaakt. Mentimeter gebruik [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Persbericht: Onderwijs in kansen en bedreigingen van het internet essentieel voor jongeren

Banner-Laptop-Tablet

Persbericht ‘s-Hertogenbosch, 8 juni 2015 Onderwijs in kansen en bedreigingen van het internet essentieel voor jongeren Boek ‘Mediawijsheid in de […] Lees verder
Van Avetica | 08-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

Selectiefilter bij veel aangemelde cursussen

In de meeste Moodle sites hebben de deelnemers maar één tot drie cursussen om te volgen. Op scholen zijn dit er gerust veel meer dan 10. Om toch het overzicht te houden voor de deelnemers is het blok Course overview on […]

Het bericht Selectiefilter bij veel aangemelde cursussen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2015 | Article Rating | (0) reacties

SMS-en en twitteren in de klas hoeft niet per definitie ten koste te gaan van leren

Het gebruik van mobiele telefoons in de klas leidt vaak af, ten koste van het leren. Dat dit niet per definitie het geval hoeft te zijn, laat een recent onderzoek zien. Volgens ScienceDaily moeten docenten vandaag de dag dikwijls concurreren met veel elektronische prikkels. Het gebruik van WhatsApp, SMS en Twitter gaat vaak ten koste [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste