Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor mei 2015

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat belemmert samenwerken (en samenwerkend leren)?

Als we het hebben over factoren die samenwerken en samenwerkend leren belemmeren, dan doelen we vaak op zaken als ‘leercultuur’, leiding geven of op weinig betekenisvolle taken. Volgens John Spencer is echter één factor de belangrijkste belemmering. Verschillende factoren spelen een rol bij succesvolle vormen van samenwerking. Mattessich en Monsey onderscheiden in een meer dan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Feedback met behulp van ICT: toepassingen en hun eigenschappen

Het geven en krijgen van feedback is een belangrijke leeractiviteit. Je kunt technologie gebruiken om deze activiteit te faciliteren. In deze blogpost beschrijf ik enkele applicaties, inclusief afwegingen bij het gebruik ervan. Aanleiding voor deze bijdrage is een blogpost van Frans Droog over een nieuwe tool, Poli.sh. Een aantal mensen heeft vragen gesteld over deze tool, [...] Lees verder
Van Avetica | 29-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Automatische indeling in groepen

Auto Group maakt op basis van profielinformatie een indeling van groepen binnen je cursus. De groepen worden ook automatisch aangemaakt, bijgewerkt en zelfs verwijderd op basis van je instellingen. Wanneer zou dit handig zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan een voorbeeld waarbij […]

Het bericht Automatische indeling in groepen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tweedaagse blended learning ontwikkelen

Op 27 en 28 mei j.l heb ik bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden een tweedaagse verzorgd over het ontwikkelen van blended learning. Een groep docenten is mede op basis van een stappenplan en beschrijvingskader aan de slag gegaan met het (her)ontwerpen van hun onderwijs met behulp van ICT. We hebben woensdagochtend met behulp van Google [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bloggen en ‘connected learning’

Het artikel Why Blogging Is Key to the Future of Higher Ed laat zien dat je weblogs prima kunt inzetten binnen een activerende didactiek, waarbij studenten leren via interactie. De Virginia Commonwealth University (30 duizend studenten) heeft een jaar geleden bloggen als leeractiviteit van studenten geïntroduceerd. Inmiddels zijn er meer dan 7000 blogs en websites [...] Lees verder
Van Avetica | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Geslaagde Moodlemoot 2015

Vandaag was de jaarlijkse Moodlemoot, het grootste Moodle evenement in Nederland en België. Deze moot wordt altijd georganiseerd door de Ned-Moove. Terugkijkend kan ik gerust zeggen: Het was een geslaagd evenement! The Strip op de High Tech Campus in Eindhoven […]

Het bericht Geslaagde Moodlemoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen tablets de adoptie van ICT in het onderwijs het laatste zetje geven?

Binnen het onderwijs wordt ICT in toenemende mate voor leren gebruikt. Vermoedelijk is er een kleine groep onderwijsgevenden die nog terughoudend is in het gebruik technologie voor leren. Kunnen tablets deze groep over de streep trekken? Ik stel me deze vraag naar aanleiding van een onderzoek van de New Michigan State University. Zij concluderen dat [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 27-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid in de klas naar de drukker ;-)

Eind augustus 2014 ben ik gestart met het schrijven van een boek over Mediawijsheid. Nu, 9 maanden later, is het boek […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De SPOC als afgeleide van een MOOC

Met enige regelmatig wordt -ook door mij- de discussie gevoerd over de waarde van de term SPOC (Small Private Online Course). Dankzij twitter ben ik er nu wel uit. Voorlopig tenminste. Een tijd geleden voerde ik met onder meer Robert Schuwer en Pierre Gorissen een discussie over de term ’SPOC’: Is een SPOC open? The [...] Lees verder
Van Avetica | 26-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Volle bak op Moodlemoot 2015

Morgenmiddag vindt in het Conferentie centrum The Strip in Eindhoven de jaarlijkse Moodlemoot plaats. De afgelopen jaren was het aantal deelnemers altijd zo rond de 100 en gezien de inschrijvingen zal er morgen ook weer een volle bak zijn. En […]

Het bericht Volle bak op Moodlemoot 2015 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van het hoger onderwijs door de bril van het bedrijfsleven

“This is the Future of College” beschrijft noodzakelijk geachte veranderingen van het hoger onderwijs. Auteur Jessica Hullinger kiest daarbij nadrukkelijk het perspectief van het (Amerikaanse) bedrijfsleven. De slotconclusie luidt: we kunnen ons niet permitteren universiteiten te laten verdwijnen. Mits zij veranderen. De kern van deze bijdrage is: Het hoger onderwijs is de laatste 100 jaar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Samenwerkend leren en leren via interactie

Docenten die aangeven aan de slag te willen met samenwerkend leren, bedoelen daarmee eigenlijk leren via interactie. De twee verschillen namelijk van elkaar. Met behulp van technologie kun je beide vormen faciliteren. Bij samenwerkend leren werken lerenden in een groep aan een gemeenschappelijke taak. Vandaag de dag wordt technologie daarbij ingezet om het leren effectiever [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Invloed van videogames op het brein

Aangezien videogames populair zijn en vaak intensief worden gespeeld, is de vraag relevant wat de gevolgen hiervan zijn voor het brein. Onlangs is een onderzoek gepubliceerd dat hier nieuwe inzichten in biedt. Menig gamer besteedt zo’n 10.000 uur aan videogames voordat hij of zij 21 jaar is. Wat doet dat met hun brein, en daarmee [...] Lees verder
Van Avetica | 22-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Toetsen in Moodle 2.9, bekijk de nieuwe mogelijkheden

In Moodle 2.9 zijn een aantal nieuwe functies doorgevoerd in de toetsmodule. Functies zoals netjes kunnen printen van een toets, aparte kopjes neerzetten boven een aantal toetsvragen en toetsvragen die een afhankelijkheid hebben met andere vragen. Bekijk de video hieronder […]

Het bericht Toetsen in Moodle 2.9, bekijk de nieuwe mogelijkheden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bruikbaar paper over differentiëren met digitale leermiddelen

De afgelopen week werd ik geattendeerd op een paper over digitale leermiddelen, Differentiëren met digitale leermiddelen. Eén van de  auteurs was benieuwd wat ik er van vond. Samenvattend vind ik het een erg bruikbare publicatie, waar ik enkele elementen in mis. Wijnand Gijzen en Henk van de Hoef hebben een uitgebreid paper geschreven over differentiëren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom hebben we op het gebied van leren moeite met hyperbolen, metaforen en modellen?

Op het gebied van technology enhanced learning hebben we moeite om hyperbolen, metaforen en modellen op hun waarde te schatten. Dat leidt veelal af van de vaak noodzakelijke discussie. Martin Weller haalt instemmend Audrey Watters aan die de vergelijking van het onderwijssysteem met de industriële revolutie bekritiseert. De strekking van hun betoog is dat we [...] Lees verder
Van Avetica | 20-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Al je behaalde certificaten in één overzicht

De extra Moodle plugin Certificate staat vaak geïnstalleerd in de honderden Moodle sites die wij hosten. Op basis van een aantal voorwaarden kan de deelnemer zelf zijn eigen certificaat opvragen die dan ter plekke wordt gegenereerd en, afhankelijk van de […]

Het bericht Al je behaalde certificaten in één overzicht verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hebben we behoefte aan micro-learning als nieuw begrip?

De laatste tijd kom ik vaker berichten tegen over ‘micro-learning’. Wat is het, en hebben we behoefte aan een nieuwe term? Op het gebied van e-learning zijn ‘we’ er goed in om steeds nieuwe termen te verzinnen. Dat gebeurt met name door bedrijven aan ‘branding’ willen doen: het positioneren van een product of dienst als [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

2 oktober 2015: Themamiddag Mediawijsheid en Social Learning in het Innovatiehuis

Op vrijdagmiddag 2 oktober presenteren Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe en ikzelf de boeken: Social learning en leren met sociale […] Lees verder
Van Avetica | 19-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Programma Moodlemoot 2015 definitief

De Ned-Moove heeft gisteren in haar nieuwsbrief haar programma voor de Moodlemoot van volgende week woensdag bekend gemaakt. Er zijn internationale sprekers zoals Michael de Raadt (Research Director Moodle) en Moodle oprichter Martin Dougiamas maar ook veel Nederlandse sprekers die hun […]

Het bericht Programma Moodlemoot 2015 definitief verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat je kunt leren van het ICT in onderwijs-debacle van het Los Angeles Unified School District?

Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een recent ‘Wired-artikel’ over deze casus bevat wijze lessen ten aanzien van de implementatie van ICT in het onderwijs. Wired laat namelijk ook zien dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen?

The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder goed leren. Hoog tijd om deze apparaten uit ons onderwijs te bannen? Mwa. De onderzoekers van het Centre for Economic Performance van de London [...] Lees verder
Van Avetica | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2)

Zoals beloofd hierbij deel 2 van mijn verslag van de tweede dag van de Dublin MoodleMoot. Why You Should Stop Using Forums – Michelle Moore Misschien wel de presentatie die alleen al vanwege de titel het meeste aandacht trok. Met […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 18-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2)

Zoals beloofd hierbij deel 2 van mijn verslag van de tweede dag van de Dublin MoodleMoot. Why You Should Stop Using Forums – Michelle Moore Misschien wel de presentatie die alleen al vanwege de titel het meeste aandacht trok. Met […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (2) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De relevantie van ideeën van Steve Jobs voor e-learning

Meghan Sullivan presenteert acht citaten van Steve Jobs, en illustreert de relevantie ervan voor e-learning. Ik ga hier een heel eind in mee. De biografie van Walter Isaacson over Steve Jobs laat m.i. twee kanten zien van de legendarische Apple-oprichter. Aan de ene kant de briljante, gepassioneerde, ambitieuze creatieveling die veel invloed heeft gehad op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Draagbare technologie voor werkplek leren

Draagbare -‘wearable’- technologie is bezig met een opmars en zal ook in toenemende mate gebruikt gaan worden voor leren. Bijvoorbeeld voor werkplek leren. Dat levert echter ook uitdagingen op. In The Greatest Potential—And Obstacle—For Wearables At Work gaat Alberto Torres vooral in op de potentie en risico’s van ‘smartwatches’ en ‘smartglasses’ voor werken. In mijn [...] Lees verder
Van Avetica | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Globale berichten in Moodle

Er zijn natuurlijk gevallen waarin je berichten wilt sturen naar de gebruikers van het leersysteem. Hier kan je standaard functie Stuur bericht voor gebruiken die je vindt onder Gebruikers in bulk beheren. Ook binnen een aantal Moodle templates zoals Essentials […]

Het bericht Globale berichten in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (1)

De eerste dag van de Moot werd dinsdagavond afgesloten met een diner en aansluitende feestavond. Voor een aantal was het woensdagochtend dan ook best een uitdaging om om 9 uur weer bij de eerste presentatie aanwezig te zijn. Ook voor […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag tweede dag (1) verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De Lego-benadering van de elektronische leeromgeving van de toekomst

De Educause heeft recent een rapport geschreven over de “next generation digital learning environment (NGDLE)” (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze “ELO zoveelpuntnul”. Zo zal deze omgeving meer gericht moeten zijn op het faciliteren van het leren, in plaats van op het managen van het leren. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkeling en implementatie yOUlearn vordert

Bij de Open Universiteit zijn we nog steeds druk bezig met de ontwikkeling en implementatie van yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de OU. Tijd voor een update. Op 1 september 2015 moeten studenten van de vernieuwde masteropleidingen van de OU de betreffende cursussen van hun opleiding via yOUlearn kunnen volgen. Deze omgeving [...] Lees verder
Van Avetica | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin verslag eerste dag

Bijzondere ervaring om met ongeveer 320 mensen uit allerlei windstreken in Dublin bij elkaar te zijn en maar over één ding te praten…Moodle! Opvallend dat de meerderheid van de deelnemers hier afkomstig is van universiteiten terwijl Moodle daar in de […]

Het bericht MoodleMoot Dublin verslag eerste dag verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkingen van het ‘performance-denken’

“We moeten meer kijken naar de ‘performance’ van werknemers, en niet naar wat zij hebben geleerd”. De strekking van deze opmerking domineert vandaag de dag het denken over de professionele ontwikkeling van medewerkers. Dit ‘performance-denken’ heeft echter ook beperkingen. De laatste jaren wordt er, bijvoorbeeld door mensen als Jane Hart en Charles Jennings, voor gepleit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Themamiddag social learning inzetten bij mediawijsheid

Op 2 oktober aanstaande verzorgen Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis van het Consortium voor innovatie een interactieve themamiddag over het inzetten van social learning bij mediawijsheid. Aanleiding is de publicatie van de boeken: Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media van Marcel en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste psychologische principes voor leren en onderwijs

Wat weten we vanuit de psychologie over leren en onderwijs? De ‘coalitie’ voor psychologie in scholen en het onderwijs’ van de American Psychological Association (APA) heeft hiervoor twintig principes uitgewerkt (pdf). Opvallend is het ontbreken van expliciete aandacht voor de rol en invloed van ICT. Dat maakt de principes niet minder relevant voor ‘technology enhanced [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs!

Gisteravond om 19:00 lanceerde Ashwin Brouwer en Willem Karssenberg de bundel: Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs! Dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tips om Inoreader te gebruiken

Marjolein Hoekstra (@CleverClogs) heeft via Microsoft OneNote een Inoreader Notebook gemaakt. Inoreader is mijn favoriete RSS-feed reader, sinds Google de stekker uit Google Reader trok. Ik omschrijf mezelf wel eens als een RSS-junk. RSS is voor mij dé internettoepassing die mij helpt om up to date te blijven wat betreft mijn vakgebied en algemeen nieuws. [...] Lees verder
Van Avetica | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Dublin #mootieuk15

Vanavond reis ik af naar Dublin om op dinsdag en woensdag deel te nemen aan de MoodleMoot. Er is een divers programma en ik probeer ook hier verslag te doen van de bezochte sessies. Volgen van de Moot via Twitter […]

Het bericht MoodleMoot Dublin #mootieuk15 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

e-hulp bij meditatie met de Muse

Het begrip e-Learning hanteer ik graag breed, alle ICT hulpmiddelen die me kunnen helpen bij het leren of ontwikkelen zijn van harte welkom. Kort geleden kwam ik in aanraking met de Muse, een EEG band die je om je hoofd doet en die je helpt bij het focussen. Van BrainFitness kreeg ik een exemplaar te […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Book review: Corporate universities. Drivers of the learning organization

Corporate universities are surrounded and affected by change in a fast changing landscape. The economic crisis and fundamental changes in eLearning are threatening them and forcing them to change as well in order to stay relevant. Martyn Rademakers has a refreshing view on the position of corporate universities, focusing on their role in strategic change. Lees verder
Van Avetica | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

De release van Moodle 2.9

Netjes op tijd is vandaag de nieuwste Moodle versie beschikbaar gekomen, versie 2.9 alweer. Nu viel dit ook wel te verwachten, want het testen van alle nieuwe verbeteringen en bugfixes verliep voorspoedig. De afgelopen weken hebben wij hier intern met […]

Het bericht De release van Moodle 2.9 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass expertiseontwikkeling van docenten #OU_Nederland #Welteninstituut

Hoe verloopt de expertiseontwikkeling van docenten en hoe houden docenten hun expertise op peil? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Els Boshuizen van de Open Universiteit samen met een aantal collega-onderzoekers in tijdens een gratis online masterclass die duurt van 20-27 mei aanstaande. Lange tijd is er weinig aandacht besteed aan de expertiseontwikkeling van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meivakantie in Amalfi

Verleden week zaterdag zijn we vanuit Schiphol naar Napels vertrokken voor een vakantieweek aan de Italiaanse Amalfi-kust. Echt zo’n gebied waar beelden meer zeggen dan woorden. Maar ik kan het toch niet laten. We hadden in Napels een auto gehuurd. Na aankomst op de luchthaven -iets te vroeg- werden we met een shuttlebus naar de [...] Lees verder
Van Avetica | 08-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe handleidingen Moodle 2.7

Moodle eindgebruikers vragen mij altijd waar goede handleidingen te vinden zijn. Op deze site verzamelen wij links naar handleidingen die vrij beschikbaar zijn. De engelse Moodle partner HowToMoodle.com stelt een drietal handleidingen beschikbaar voor versie 2.7. Course Creator Essential 2.7 […]

Het bericht Nieuwe handleidingen Moodle 2.7 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2015 | Article Rating | (1) reacties

Essentiële elementen van een elektronisch portfolio

Zal het elektronisch portfolio aan een tweede jeugd beginnen? Dan zullen we wel met een aantal zaken rekening moeten houden. Zo’n tien jaar geleden was er veel aandacht voor het elektronisch portfolio als instrument om de ontwikkeling van lerenden zichtbaar te maken, en als alternatief voor het beoordelen van het leren van lerenden. Op een [...] Lees verder
Van Avetica | 07-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Groei van Moodle volgens Google

Dat Moodle maar blijft doorgroeien, zal niemand verbazen. De flexibiliteit, de vele krachtige functies en extra plugins en een goede onderwijskundige basis zijn oorzaken van deze groei. Nu is het wat lastig om het aantal Moodle sites te meten, want iedereen […]

Het bericht Groei van Moodle volgens Google verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 06-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Working Groups

Eerder schreven we hier over de lancering van de Moodle Association naar aanleiding van een artikel op Opensource.com. In datzelfde artikel wordt ook gesproken over ‘Working Groups’. Wat is een Moodle Working Group? In een Working Group komen (ervaren) eindgebruikers […]

Het bericht Moodle Working Groups verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 04-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 2.9: My Moodle wordt Dashboard

Moodle kent de zogenaamde ‘My Moodle‘ pagina. Een persoonlijke pagina voor een gebruiker die ingesteld kan worden als de landingspagina. Vanaf Moodle 2.9 gaat deze My Moodle in het engels ‘Dashboard’ heten. Op de testsite van Moodle voor 2.9 geeft […]

Het bericht Vooruitblik Moodle 2.9: My Moodle wordt Dashboard verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Krachten die onze samenleving beïnvloeden

Wat zijn de belangrijkste krachten die van invloed zullen zijn op onze post-industriële netwerksamenleving? Richard Dobbs van McInsey signaleert er vier, en meent zelfs dat hun impact vele malen groter zal zijn dan de factoren die hebben geleid tot de opkomst van het industriële tijdperk. Volgens Dobbs voltrekken de betreffende krachten zich niet alleen in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning: het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie

Ik heb vanmiddag bij Turner, een adviesbureau dat zich bezig houdt met strategie-implementatie, een inleiding verzorgd over toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs, op de relatie tussen didactiek en ICT in het onderwijs, en op belangrijke trends op dit terrein. Ik ben ingegaan op vier redenen om ICT in het onderwijs in te zetten [...] Lees verder
Van Avetica | 01-05-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Association – Doe je mee?

Moodle maakt een nieuwe stap in het betrekken van eindgebruikers bij de doorontwikkeling van het product. Per juni van dit jaar wordt de ‘Moodle Association‘ gelanceerd. In een artikel op Opensource.com kondigt Samantha Gartner (Marketing and Outreach Officer Moodle) het […]

Het bericht Moodle Association – Doe je mee? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder