Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Menig blockchain evangelist gelooft in de disruptieve invloed van deze technologie op tal van sectoren. Ook het onderwijs schijnt eraan te moeten geloven.
De bijdrage Why Do We Need Blockchain Technologies in Education?
Het bericht Moodle Privacy (12): Privacy instellingen van Moodle, wie is verantwoordelijk? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Gisteravond hield Willem Karssenberg (@Trendmatcher) op verzoek via Twitter een peiling over de vraag: heb jij op dit moment een baan waarvoor je een ooit behaald diploma nodig had? Ik gaf aan dit de verkeerde vraag te vinden en wil dat via deze blogpost nader toelichten.
In ons land werken steeds meer mensen als zelfstandige zonder personeel (overigens niet altijd vrijwillig). Met name in kennisintensieve sectoren en in de creatieve industrie neemt het aantal freelancers/zzp’ers toe. Wat moet je doen om succesvol te zijn in deze zogenaamde ‘Gig Economy’?
Een tijd geleden heb ik geblogd over waarom docenten bevindingen uit onderzoek dikwijls niet toepassen. Vanavond las ik een artikel over waarom mensen in complottheorieën geloven. Ik vraag me daarbij af of de onderliggende oorzaken daarvan niet ook van toepassing zijn op het geloof in mythes rond leren,
Computers zullen in toenemende mate met de stem worden aangestuurd. De zogenaamde ‘voice assistant’s’, zoals Amazon’s Alexa, zijn daar voorbeelden van. Kun je deze persoonlijke stemaangestuurde assistenten ook in de klas inzetten?
Ruim een maand geleden ben ik ingegaan op een experiment van Inge de Waard met een “voice operated learning hub”,
Leren leren is het leren hoe je moet leren. Het is daarmee een metavaardigheid; een vaardigheid in...
Het bericht eBook Leren Leren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Mark Tigchelaar is breinexpert. Hij leert mensen met zijn bedrijf UseClark hoe je grote hoeveelheden informatie kan...
Het bericht Lees jij wel efficiënt? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Gisteren werd met name in de Verenigde Staten massaal geprotesteerd tegen vuurwapengeweld, waar ook scholen mee te kampen hebben. Zeer indrukwekkend. Tevens werd hiermee weer eens gelogenstraft dat jongeren niet meer in beweging zouden zijn te krijgen voor een maatschappelijk protest.
Humor trekt aandacht, houdt de aandacht vast en roept positieve gevoelens op. Waarom gebruiken we humor daarom niet vaker bij het ontwerpen van leerervaringen?
Die vraag probeert Connie Malamed te beantwoorden in Does Humor Enhance Learning?
Is het elektronisch portfolio binnen het hoger onderwijs terug van weg geweest? Helemaal weggeweest is het e-portfolio uiteraard niet. Maar er is wel degelijk sprake van nieuwe aandacht. Bovendien zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit terrein te melden.
Meer dan tien jaar geleden hield ik me met gewaardeerde ‘collega’s’ als Alex Kemps,
Het bericht Moodle Privacy (11): Ketenaansprakelijkheid en open source verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Hoe werkt blockchain technologie en wat is de potentie ervan voor onderwijs, opleiden en leven lang leren? Natalie Smolenski en Alexander Grech gaan in onderstaande video op deze vraag in (tip van Theo Mensen).
Ik heb de volgende wetenswaardigheden genoteerd.
Hoe evalueer je een training? Al sinds de jaren ‘60 wordt vaak het model van Kirkpatrick gebruikt. Dat model is echter veel te oud, stelt Dr. Will Thalheimer. Het leidt tot een checklistbenadering van evaluatie en gaat daarmee voorbij aan het echte doel. Voor de moderne wereld ontwierp hij het Learning-Transfer Evaluation Model (LTEM), dat stelt dat een training pas een succes is als de deelnemer het geleerde ook echt in zijn gedrag toepast. Thalheimer identificeert acht niveaus waarop organisaties hun trainingen evalueren, waarvan de helft inadequaat is. Ontdek op welk niveau jij je training evalueert!
Door: Gerrit Streekstra | Damiët van Stek Of hoe jij jezelf binnenstebuiten kunt keren…. Wij laten iets zien...
Het bericht Ready to learn! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Marcia Goddard, neurowetenschapper Ons brein is een fascinerend orgaan. Volgens sommige mensen zijn wij ons brein...
Het bericht Twee verraderlijk simpele technieken voor een optimaal lerend brein verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ken je dat? Je gaat naar een event over leren en kijkt om je heen, de aanwezigen...
Het bericht Brillen ruilen om te kunnen leren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Avetica Live Event – The day after verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Onze zoon Jurre van 12 jaar zit in de brugklas. Wat heeft hij er hard aan moeten...
Het bericht Leren leren, waar begint leren? Hoe krijg je iemand aan het leren? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Beklim met mij de piramide van het meetmodel. Tijdens de klim koppelen we organisatiedoelen aan leerinterventies. Ik...
Het bericht Learning analytics (3): klim mee langs het meetmodel verscheen eerst op nextlearning.nl.
Als je je bezighoudt met ICT en leren, kun je vandaag de dag niet meer om fenomenen als adaptieve technologie en machine learning heen. In deze bijdrage beschrijf ik kort twee plekken waar je uitleg vindt over deze onderwerpen.
Adaptieve technologie
De mannen van e-Literate hebben een reeks van zes beknopte animaties gemaakt waarin zij ingaan op begrippen,
De hype rond massive open online courses (MOOCs) ligt gelukkig al weer een paar achter ons. Dat wil echter niet zeggen dat geen ontwikkelingen plaats vinden op het gebied van MOOCs. Gelukkig wel. In deze blogpost beschrijf ik er twee.
Ik ben op verrassingstrip geweest. Je boekt maar weet niet waar naartoe. Heel spannend dus! We moesten om 5 uur al op Schiphol zijn en hoewel wij nog slaperig waren: de taxichauffeur was dat niet. Hij praatte veel, waarschijnlijk om wakker te blijven… Aangezien wij niet veel over onze bestemming konden vertellen, vertelde hij over […]
Het bericht Meer met learning analytics doen? Dit kun je leren van een taxi chauffeur verscheen eerst op Ennuonline.
Het bericht Belangrijke minor release Moodle 3.3 en 3.4: AVG voorbereid verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In deze blogpost zet ik mijn tien belangrijkste redenen op een rij.
Een goed learning dashboard begint bij doelstellingen. In de top van de organisatie. Bij KPI’s – Kritische...
Het bericht Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vrijdagmiddag vroeg Tommy Opgenhaffen (@LerenHoeZoe) aan onder andere mij wie een tool kent waarmee je 360 graden video’s interactief kunt maken. Op zo’n moment laat Twitter zich weer van zijn beste kant zien. Mede dankzij retweets leverde deze vraag diverse reacties op.
Sinds de jaarwisseling fungeer ik in opdracht van de Nederlandse Federatie voor Universitaire medische centra (NFU) als adviseur van een Europees aanbestedingstraject waarin we een ontwikkelaar zoeken voor een nieuwe versie van de zogenaamde eBROK-cursus.
Sinds 2006 zijn alle wetenschappelijk onderzoekers aan de universitaire medische centra die betrokken zijn bij de opzet en/of uitvoering van medisch-wetenschappelijk onderzoek verplicht de Basiscursus Regelgeving en Organisatie voor Klinisch onderzoekers (BROK®) te volgen.
Woensdag 21 maart 2018 mogen we niet alleen een nieuwe gemeenteraad samenstellen, maar kunnen we ons ook uitspreken over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Wat zijn mijn belangrijkste redenen om tegen deze wet te stemmen?
Hoe breng je learning analytics in de praktijk? In deze reeks laat ik je zien hoe je...
Het bericht Learning analytics (1): van Beter naar A verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Moodle Privacy (10): Upgrade je Moodle site vanwege privacy by design verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Vandaag heb ik tijdens een Bloomville Event een inleiding verzorgd over bovengenoemd onderwerp. Ik heb een kritisch licht laten schijnen op een aantal issues rond technology enhanced learning in relatie tot van leren en ontwikkelen. Tegelijkertijd ben ik ook hoopvol gestemd.
Jouw carrière is waarschijnlijk aan veel meer verandering onderhevig dan die van je ouders. Hetzelfde geldt voor je vaardigheden. Tijden veranderen, en voor bedrijven betekent dit dat real time en always-on learning de standaard wordt. Als medewerkers niet doorlopend nieuwe, algemenere vaardigheden kunnen leren, waar en wanneer zij dat willen, lopen ze weg. Het is een van de belangrijkste trends in HR dit jaar, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Maar hoe faciliteer je always-on learning binnen jouw organisatie?
Het bericht Moodle Privacy (9): Voorbeeld waarom bewustwording zo belangrijk is verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij microlearning kunnen lerenden leerstof in korte tijd bestuderen, omdat het gaat om afgebakende eenheden die gericht zijn op de uitvoering van een specifieke taak of die betrekking hebben op een specifiek onderwerp. Microlearning wordt vooral in gezet op het gebied van leren en ontwikkelen in arbeidsorganisaties.
Via een SXSW-update van Fast Moving Targets heb ik het 2018 Tech Trend Report van Future Today Institute gedownload. Daarin worden maar liefst 225 technologie trends beschreven. Zes “workplace and learning technologies” maken daar deel van uit.
Het bericht Avetica Live Event op 20 maart: nog een paar plaatsen beschikbaar! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Binnen welke sectoren worden virtual en augmented reality al in het kader van e-learning ingezet? En met welke redenen?
Deze vraag wordt beantwoord door deze infografic die de twee vormen op een heldere manier onderscheidt.
Het bericht Keynotes Avetica Live Event 20 maart verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Wat elke ondernemer MOET weten. 300 blunders die je na het lezen van dit artikel niet meer maakt. Ook jij trapt er wel eens in. Je struikelt online namelijk over dit soort ‘clickbaits’: titels die een beroep doen op je nieuwsgierigheid. Die je aandacht willen trekken. Afgelopen januari hebben we ons als Ennuonline verdiept in […]
Het bericht Aandacht online: aan je lippen hangende deelnemers verscheen eerst op Ennuonline.