Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor februari 2016

Van SBO | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Performance Journey: een goed gesprek

Learning Trip 2016Dit blog geeft je de indrukken van Sape van der Werf tijdens de Performance Journey 2015 naar Orlando. Masie’s...

The post Performance Journey: een goed gesprek appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Anja Schouten (Zorgbalans): ‘Leren’ kun je niet uitbesteden aan de afdeling opleiden

Anja SchoutenTwee redactieleden van tijdschrift MD, Karen Daleboudt en Bob de Groot, spraken met Anja Schouten, sinds 2011...

The post Anja Schouten (Zorgbalans): ‘Leren’ kun je niet uitbesteden aan de afdeling opleiden appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar iPads in het onderwijs

eSchool News besteedt aandacht aan een onderzoek naar het gebruik van iPads in het onderwijs. De uitkomsten zijn positief. Maar of dat aan de iPad ligt… Het onderzoek heeft betrekking op een anderhalf jaar durend initiatief op een zogenaamde K12-school waarbij 15 stagiaires betrokken zijn. Het onderzoek is dus redelijk kleinschalig. Je leest ook weinig [...] Lees verder
Van SBO | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Download hét eBook voor de HRD professional

eBook voor HRD professionals - voorkantWe ontmoeten veel inspirerende personen vol praktische ervaring met leren in organisaties in binnen- en buitenland. Zelfs...

The post Download hét eBook voor de HRD professional appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het bewijs achter 70:20:10?

Het 70:20:10-model staat volop in de belangstelling. Er is echter ook kritiek op dit model. Charles Jennings, Laura Overton en Genny Dixon hebben verleden week daarom een rapport gepubliceerd met de titel 70+20+10=100 The Evidence Behind the Numbers. Waar heeft dit bewijs betrekking op? De auteurs willen recent bewijsmateriaal leveren voor dit referentiemodel: looking at the [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Slack jij al?

Dit artikel is eerder verschenen in het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling, nr 3, 2015. Hier kun je het downloaded in pdf. Over tools voor online uitwisseling, samenwerking en kennisdelen Je hebt vanmorgen een ‘mail to all’ ontvangen, met een vraag van Klaas of iemand weet hoe het zit met dat nieuwe beleid. Goede vraag! Je was […]

Het bericht Slack jij al? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 29-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot Ierland UK 2016

Vorig jaar deden we hier uitgebreid verslag van de MoodleMoot in Dublin. Ook dit jaar kun je weer deelnemen aan de MoodleMoot die dit keer in Londen wordt gehouden van 22 t.m. 24 maart. Het programma staat klaar en ziet […]

Het bericht MoodleMoot Ierland UK 2016 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 28-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

User Interface lessons applied to eLearning

My lessons learned on how to improve the user interface of an application, applied to eLearning Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Als de Waal uit het zicht is, stroomt de verbeelding

De stad Nijmegen heeft te maken gehad met (risico’s op) overstromingen. Niet zelden klotste het water van de Waal tegen de trappen van het casino. Daarom is een aantal jaren geleden het project Ruimte voor de Waal gestart. Dit project nadert zijn voltooiing. Vanmiddag hebben we een kijkje genomen. Ruimte voor de Waal heeft twee [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Call for Proposals editie Online Educa Berlijn 2016 geopend #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december vindt de Online Educa Berlijn weer plaats. Tot 1 juni 2016 kun je je voorstel voor een bijdrage aan dit evenement indienen. Het thema van dit jaar is ‘Owning learning’. Volgens de organisatie draait het leren van de toekomst om eigenaarschap. Professionals zijn in toenemende mate zelfverantwoordelijk [...] Lees verder
Van SBO | 26-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

HRD is toch verantwoordelijk voor leren?

ATD, 2014 State of Industry ReportVeel HRD professionals voelen zich volledig verantwoordelijk voor het leren in organisaties. Vanuit de veronderstelling dat HRD verantwoordelijk...

The post HRD is toch verantwoordelijk voor leren? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Niet-beantwoorde vragen over e-learning trends

Gisteravond heb ik een webinar verzorgd over trends op het gebied van e-learning. Deelnemers hebben via de chat een groot aantal vragen gesteld, en berichten geplaatst. Deze blogpost bevat reacties op vragen/opmerkingen waar ik gisteravond niet op heb kunnen reageren, maar die wel om een reactie vragen. De opnames en mijn samenvatting plus slides staan [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 26-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tegenlicht documentaire: ‘Tinder love’ over de (digitale) toekomst van de liefde

Banner-2-Studenten

Op 14 februari zond Tegenlicht de documentaire: ‘Tinder love‘ uit. Deze week heb ik de documentaire kunnen bekijken. Tegenlicht kondigt […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

E-learning. Trends en ontwikkelingen (webinar)

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Daarin onderscheid ik in vogelvlucht 18 trends. Er wordt in toenemende mate kritisch en op een integrale manier gekeken naar de toegevoegde waarde van e-learning voor organisatie en haar stakeholders. Denk daarbij ook aan de invloed op het welzijn van medewerkers. Er wordt bij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kun je dankzij de flipped classroom bepaalde leerdoelen beter realiseren?

Edwin Melis van Avans Hogeschool vraagt zich af of je ICT zodanig kunt inzetten waardoor je leerdoelen behaalt die niet, of veel moeilijker, behaald kunnen worden zonder de inzet van ICT. In deze blogpost beantwoord ik deze vraag bevestigend, maar geef ik ook aan dat deze vraag de bijdrage van ICT wat eenzijdig belicht. Eén [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Agile tips that will improve your eLearning development

I love agile development. We use it at Easygenerator to develop our software. It allows us to deliver a new version each week, be in sink with our road map and with our customers. You can apply the lessons learned from agile software development to eLearning development as well. This post contains some simple tips that you can […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat ik mis in de Ict-monitor mbo 2015?

Onlangs is de Ict-monitor mbo 2015 door Kennisnet en saMBO-ICT gepubliceerd. In totaal hebben 48 mbo-instellingen de uitgebreide vragenlijst ingevuld. Deze monitor biedt daarom inzicht in tal van aspecten van ict in het beroepsonderwijs. Maar toch mis ik wat. Het mooie aan deze monitor, is dat de onderzoekers resultaten van enquêtes uit verschillende jaren met elkaar vergelijken. [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Sociale Media Bingo update!

Banner-Laptop-Tablet

Op mijn weblog Lerenontrafeld.nl heb ik regelmatig verslag gedaan van de inzet van de Sociale Media Bingo. Zo’n twee jaar […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom virtual reality voor leren gebruiken?

Mede dankzij de zogenaamde cardboards en smartphone apps is er de nodige belangstelling voor het gebruik van virtual reality voor leren. De vraag is natuurlijk: waarom zou je deze technologie binnen onderwijs en opleidingen inzetten? Voor welk probleem is VR een oplossing? Virtual reality bestaat al vele jaren. De laatste tijd komt dit fenomeen echter [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom nieuwe leertechnologieën vaak slechts tijdelijk een positief effect hebben

Je leest wel eens dat het gebruik van nieuwe leertechnologie positief van invloed is op de motivatie van lerenden. Dit wordt wel eens één van de redenen genoemd om ICT in het onderwijs in te zetten. Ik vind dit echter geen sterke reden. Het motiverende aspect van nieuwe technologie is namelijk slechts tijdelijk van aard. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Podium ICT Start-Ups en onderwijsinstellingen

Op het gebied van technology enhanced learning zie je nieuwe bedrijven opkomen met specifieke en interessante toepassingen voor het onderwijs. SURFnet lanceert daarom het Start-up Podium om ICT start-ups in contact te brengen met onderwijsinstellingen. Uit het persbericht: Het initiatief is een experiment dat start-ups met innovatieve ICT-technologieën en nuttige producten en diensten voor het [...] Lees verder
Van Future Learning | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Blog: 'Waarom kiezen voor ILIAS?'

Vaak krijg ik de vraag ‘Waarom moeten we kiezen voor ILIAS als Learning Management System?’ In deze blog hoop ik de voordelen van ILIAS duidelijk in kaart te brengen. De grootste voordelen zijn de uitgebreide functionaliteit, de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van het systeem. Lees verder
Van SBO | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

70:20:10 werken = leren ‘at the speed of business’!

70:20:10 werkenDe tijd haalt iedere business in. Dat geldt ook voor de traditioneel georganiseerde leerfunctie in organisaties. Was...

The post 70:20:10 werken = leren ‘at the speed of business’! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mislukt ‘iPad’-project als casus gastcollege implementatie

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers onder meer gewerkt aan de casus van wat ten onrechte een mislukt ‘iPad’-project wordt genoemd. Ik had de deelnemers gevraagd vooraf informatie over mijn implementatiemodel te bestuderen. Na een korte [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

OU-lezingenreeks ‘Towards open educational processes and practices’

Van 7 tot 11 maart 2016 vindt weer de Open Education Week plaats. Tijdens deze week organiseren mijn oud-collega’s van de Open Universiteit een reeks van gratis online lezingen, presentaties en discussies over de actuele uitdagingen van open onderwijs, onderzoek en praktijk. Tijdens deze online lezingen gaat een aantal onderzoekers en experts, onder meer vanuit [...] Lees verder
Van Avetica | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bekijk het prototype Moodle Competenties

In Moodle 3.1, die in mei moet uitkomen, zijn de competenties en leerplannen de zaken waar wij halsreikend naar uitkijken. Met het framework van Competency Based Education (CBE)  kan je elke leeractiviteit van deelnemers beoordelen met behulp van de competenties. Er […]

Het bericht Bekijk het prototype Moodle Competenties verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe je online video op een effectieve manier voor leren kunt gebruiken

Vanmiddag heb ik deelgenomen aan een webinar over de rol van online video bij blended learning. Ik heb Merrill’s first principles of instruction gebruikt om te verkennen hoe je online video op een effectieve manier kunt inzetten. We schieten er namelijk niets mee op als we niet-effectieve, passieve, hoorcolleges vervangen door niet-effectieve online video’s. Hoe [...] Lees verder
Van SBO | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Scrummend naar een deeltijdcurriculum

scrummenFebruari 2016. Nog 6 maanden en dan staat een nieuw cohort deeltijdstudenten klaar om te starten met...

The post Scrummend naar een deeltijdcurriculum appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gamification: 75 procent van de mensen is gamer!

GamificationZoals we allemaal weten: gamification is een geweldige manier om e-learning levendig en spannend te maken. Het moedigt de lerende aan om op een andere manier de ‘lesstof’ te...

The post Gamification: 75 procent van de mensen is gamer! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 18-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Het leren van fouten, dat doen we allemaal! Toch?

Hand of supportWe kennen allemaal de gezegdes: ‘vergissen is menselijk’ en ‘van je fouten kun je leren’. Sterker nog,...

The post Het leren van fouten, dat doen we allemaal! Toch? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gratis webinar e-learning trends

Volgende week donderdagavond verzorg ik een online seminar over e-learning trends en ontwikkelingen. Dit webinar is gratis toegankelijk. Het webinar start om 20 uur, en duurt een uur. De opzet is dat van een interview waarbij de spreker ook presenteert, stellingen worden voorgelegd aan de deelnemers en er vragen gesteld kunnen worden. Trends op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Verdwijnt het opleidingsinstituut als schakel op het gebied van een leven lang leren?

Dankzij internet betreden nieuwe spelers de markt van een leven lang leren. Een kenmerk daarbij is dat deze spelers docenten rechtstreeks in contact brengen met deelnemers. Een spannende ontwikkeling die ook vragen oproept ten aanzien van mijn eigen dienstverlening, waarbij ik jullie reactie op prijs stel. Time heeft een lezenswaardig artikel gepubliceerd over Udemy. Udemy [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Daadwerkelijke persoonlijke interactie mogelijk maken als belangrijkste voordeel blended learning

Vicki Davis heeft onlangs een podcast gepubliceerd waarin Thomas Arnett verschillende vormen van blended learning bespreekt. Arnett is werkzaam bij het Clayton Christensen Institute. In deze podcast benadrukt hij dat het bij blended learning niet gaat om het versterken van het bestaande onderwijs met ICT (zoals het gebruik van een smartboard). Volgens hem gaat het [...] Lees verder
Van Avetica | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Performance support met Moodle GPS cursusformat

Twee jaar geleden schreven we voor het eerst over de GPS cursusformaat. Onderwerpen worden pas beschikbaar als je je op een bepaalde locatie bevindt. Nu ‘Performance support‘ aan belangstelling toeneemt, wordt ook deze Moodle plugin relevanter. Zeker als je op […]

Het bericht Performance support met Moodle GPS cursusformat verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van leren naar presteren: de focus op Performance Support!

Orlando Learning Trip 2016Hóe mensen leren verandert, de methodieken om te leren veranderen en de technologie verandert: wat betekent dat...

The post Van leren naar presteren: de focus op Performance Support! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

User generated content; The next trend!

Content created by employees (the subject matter experts) is on a rise. A blog post and a whitepaper on this topic Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Conferentie Opening Up Education #ouwi #ou_OW

Op vrijdag 18 maart 2016 organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit  een conferentie over Opening Up Education in Heerlen. Ik mag hier een bescheiden bijdrage aan leveren. Deze bijeenkomst is bedoeld voor onderwijsmensen met belangstelling voor het vergroten van de toegankelijkheid van onderwijs door middel van (open source) leertechnologieën en meer open praktijken in [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 16-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kom jij ook? Het Nationaal Mediawijsheid Congres 2016: Robots & Brains

Banner-4-Studenten

Op woensdag 23 maart 2016 vindt het Nationaal Mediawijsheid Congres 2016 vanaf 13.00 uur plaats bij de Reehorst te Ede. […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Van open sociale netwerken naar meer besloten sociale media (en de impact voor leren)

Er is een ontwikkeling gaande waarbij internetgebruikers de openheid van sociale netwerken inruilen voor de relatieve intimiteit van meer besloten sociale media. Volgens mij heeft dit een aantal effecten op leren. De afgelopen dagen is mij een aantal zaken opgevallen: Minister Lodewijk Asscher heeft onlangs hard uitgehaald naar degenen die scheldend en tierend te keer [...] Lees verder
Van Avetica | 15-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Overzichtelijke cursusvoortgang

Het blok Course Status Tracker geeft een overzicht welke cursussen de deelnemer actief mee bezig is. Dit is eigenlijk hetzelfde overzicht als de cursussen die getoond worden in het dashboard van de deelnemer. Daar staat zelfs nog meer informatie bij over bepaalde […]

Het bericht Overzichtelijke cursusvoortgang verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Boekbespreking ‘Kleppen dicht. Effectief leren met ICT’ #kleppendicht

Eind februari 2010 schreef ik de blogpost Laptops in het onderwijs: klep dicht, waarin ik onder meer pleit voor een selectief en didactisch zinvol inzetten van laptops in het onderwijs. Ik was daarom ook aangenaam verrast toen ik het boek ‘Kleppen dicht’ aangekondigd zag. Dit boek gaat ook over de manier waarop je ICT zodanig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Diverse typen instructievideo’s

Technologische ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat we steeds gemakkelijker online video kunnen gebruiken bij technology enhanced learning. Eén van de toepassingen is het gebruik van video voor het geven van instructies. Welke varianten zijn daarbij mogelijk? De MultiMedia Academy van de TU Delft heeft een website samengesteld met praktische informatie voor het maken van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Webinar rol van video bij blended learning

Donderdag 18 februari 2016 werk ik mee aan een webinar over de rol van video bij blended learning. Dit webinar duurt van 15-16 uur en is gratis toegankelijk. Na een introductie komen twee sprekers een kwartier aan het woord. Naast mijzelf is dat Carlos Turró, hoofd Media Services van de Universitat Politècnica uit València (Carlos [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gelezen: Kleppen dicht!

Banner-2-Studenten

Het voordeel van een week carnavalsvakantie is dat ik tussen de confetti door de tijd en rust heb om een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

De lange weg van onderwijsvisie naar de inrichting van de digitale leeromgeving

Wat zijn cruciale elementen bij de inrichting van een digitale leeromgeving? Wat mij betreft vooral het gezamenlijk ontwikkelen van een concreet onderwijsmodel, een duidelijke focus op functionaliteiten, en veel aandacht voor user interaction design. Vandaag heb ik deelgenomen aan een ronde tafelgesprek bij SURFnet naar aanleiding van een concept-discussienotitie “Van onderwijsvisie naar de inrichting van [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Help needed: what are the correct terms for learning elements

At Easygenerator we use terms like Learning path, course and assessment. But we are not sure everybody understands these terms in the same way. We concluded that these terms are probably not the same in a corporate or educational environment, and it looks like that they are different per country as well. We are able to change […] Lees verder
Van Avetica | 11-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Avetica is 13 jaar jong

Op 11 februari 2003 gingen Arnold Vink en Arnout Vree langs de KvK om Avetica op te richten. Nu 13 jaar later vieren we dit met 17 collega’s met een teamuitje in Dordrecht. Vanaf 15.00 uur zijn we daarom niet […]

Het bericht Avetica is 13 jaar jong verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Pearson verlaat de markt van elektronische leeromgevingen

Vanaf 2007 heeft ’s werelds grootste uitgeef concern, Pearson, een actieve rol gespeeld op het gebied van elektronische leeromgevingen. Aan die periode komt nu een eind. Wat betekent dit voor de markt van elektronische leeromgevingen als geheel? In de periode 2007-2012 heeft Pearson twee elektronische leeromgevingen geacquireerd (eCollege en Fronter) en het initiatief genomen voor [...] Lees verder
Van Avetica | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Cursusformat: Onderwerpsecties als menu-item

Bij elke Moodle implementatie of demonstratie komen de cursusformats van Moodle te sprake. Hoe kan je de content (leeractiviteiten en bronnen) overzichtelijk presenteren aan de deelnemers? De Moodle plugin Menutopic format is een cursusformat waarbij de onderwerpsectie worden getoond als menu-items. Je maakt […]

Het bericht Cursusformat: Onderwerpsecties als menu-item verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2016 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken online onderwijs in de VS

Elk jaar voert de Babson Survey Research Group in opdracht van onder meer Pearson onderzoek uit naar de stand van zaken van online leren in het Amerikaanse hoger onderwijs. Een aantal zaken valt op. Volgens de onderzoekers is sprake van een online cursus als 80% van de leerinhouden online wordt verstrekt, en er eigenlijk geen [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste