Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor februari 2015

Van Patrick Koning | 28-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

3 maart: thema-avond over cyberpesten op NPO 3

Vives attendeerde me op een thema-avond over cyberpesten op NP3: Voor de derde keer slaan BNN en KRO de handen […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Speelt onderwijs wel een grote rol bij attitudeverandering?

Onderzoekers van de Universiteit van Keulen nemen een kloof waar tussen de gewenste en werkelijke resultaten van onderwijs over nationaal socialisme en de Holocaust op Duitse scholen. Zij menen dat dit zou moeten leiden tot het herontwerp van de onderwijsmethoden. Volgens mij vergeten ze daarbij een belangrijk aspect. Onderwijs over nationaal socialisme en de Holocaust [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe EMMA MOOCs van start #EUMOOCS

Dit voorjaar starten in het kader van het Europese EMMA-project weer een aantal massive open online courses in meerdere talen. Waaronder een MOOC over e-learning en een MOOC over blended learning ontwikkelen van de Open Universiteit. De andere MOOCs zijn: Business intelligence (Open Universiteit in Catalunya) Computer-assisted inquiry (Universiteit van Tallinn) Lissabon en de zee [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sell your eLearning course? Here are three options

Want to sell your eLearning course and make some money? Here are three services that will help you do that. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vormen van e-learning

Ik ben op dit moment bezig met advisering bij de ontwikkeling van een e-learning strategie. Je denkt dat uiteraard naar over doelen die je als organisatie wilt bereiken, maar ook over vormen van e-learning die je kunt toepassen. Ik kom daarbij uit op elf vormen, die elk weer op een verschillende manier kunnen worden ingevuld. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat het onderwijs nodig heeft om te veranderen

De afgelopen jaren is het onderwijs nauwelijks veranderd dankzij de invoering van nieuwe technologieën. Daarvoor is veel meer nodig, meent Michael Feldstein. Wat mij betreft is er ook meer nodig dan Feldstein voorstelt. In Wanted – A Theory of Change stelt Michael Feldstein naar aanleiding van de meest recente Educause Learning Initiative-conferentie dat leermanagement systemen [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Discussie over de aanpak van pesten bij Jinek

Het programma Jinek zond vorige week een interessante discussie uit over de aanpak van pesten in Nederland. Kinderombudsman Marc Dullaert riep vorige […] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 23-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

kip of ei – tool of didactiek

Sommige docenten beginnen hun eigen zoektocht om sociale media te koppelen aan leren in de klas. Anderen laten zich graag eerst eens inspireren door goede voorbeelden van collega’s. Weer anderen zien vooralsnog vooral de negatieve zijde van sociale media: cyberpesten, negatieve berichtgeving over de school, verstoring van les. Het gevoel ‘iets te moeten en willen […]

Het bericht kip of ei – tool of didactiek verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

MediawijsheidCafé #2: Workshop Adobe Voice

Op donderdag 26 februari is het MediawijsheidCafé #2 voor collega’s van het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch. Workshop Adobe […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

De bijdrage van MOOCs aan corporate universities

Sahana Chattopadhyay heeft veel tekst nodig om uiteindelijk bij de kern van haar pleidooi te komen: massive open online courses kunnen een belangrijke rol spelen binnen corporate universities, en op die manier een brug helpen slaan tussen vraagstukken binnen een arbeidsorganisatie en talentontwikkeling van medewerkers. Grote bedrijven zijn vele jaren geleden vaak gestart met de [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 21-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

How to find free images and other resources without copyright restrictions

Post on copyrights with a list of website where you can find copyright free resources. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Invloed arbeidsmarkttrends op leren

Trends op de arbeidsmarkt zijn van invloed op leren, opleiden en onderwijs. Verder valt op dat technologie een steeds belangrijkere rol speelt bij werving, selectie en het vastleggen van leerervaringen. Geert-Jan Waasdorp zet tien belangrijke arbeidsmarkttrends op een rij. In deze blogpost wil ik met name kijken naar de gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ideologisch gedreven toekomstvisies op ICT en onderwijs

Voorspellers van de invloed van leertechnologie op onderwijs en opleiden doen dat vaak vanuit een neoliberale agenda, waarbij kostenbesparingen en efficiëntie in plaats van toegankelijkheid en kwaliteit leidend lijken te zijn. Dat moeten we vooral niet uit het oog verliezen. Audrey Watters heeft recent een keynote verzorgd waarin zij terugblikt op toekomstvoorspellingen op het onderwijs [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Keynote blended learning #nhldd15

Vanmiddag heb ik een keynote over blended learning verzorgd tijdens een drukbezochte studiedag over digitale didactiek bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Ik ben ingegaan op het begrip ‘blended learning’, en op modellen voor blended learning. Daarbij heb ik ook gekeken naar de ambitie van de aanwezigen (hoe en in welke mate wil men ICT voor [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 19-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Teachers and trainers: Use eLearning to flip your classroom and take it one step further

If you 'flip your classroom' you reverse the lecture and homework elements of a lesson: lecture at home and do homework at school. The idea is that instruction can be replaced by a video or an e-learning course. This gives the student the opportunity to apply his knowledge under the supervision of their teacher. This is the advantage of the flipped classroom. In this blog I will explain what the flipped classroom is and how you can start flipping your own classroom. But also how flipping your classroom in combination with the right use of eLearning tools can increase the retention significantly. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Enkele didactische uitgangspunten voor online leren

Het artikel How Blended Learning and Gamification Increase Student Engagement beschrijft de casus van een docent die lerenden via WordPress laat participeren in digitale ontwerpmissies. Deze casus onderstreept in feite enkele belangrijke didactische uitgangspunten voor online leren. Docent Rob Schwartz vertelt interviewer Dan Gordon hoe zijn school online leren in de praktijk vorm geeft. Belangrijke [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 18-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Is elektronisch winkelen anno 1999 het elektronisch leren anno 2015?

Via Facebook kwam ik op onderstaande documentaire van Nova uit 1999 waaruit blijkt dat in 1999 elektronisch winkelen nog in […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zonder ICT in het onderwijs niet “Klaar voor de volgende 100 jaar” 

Vandaag mocht ik een workshop over ICT en leren geven tijdens het symposium dat het honderdjarige Insula College vandaag organiseerde. Ik ben eerst eerst kort ingegaan op de ontwikkeling van e-learning, en enkele misverstanden rond e-learning (zoals fabels die de ronde doen). Vervolgens ben ik aan de hand van het SAMR-model -dat enkele aanwezigen al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

In welke mate heeft Thiel’s dropout club succes gehad?

Hoe vaak komt het niet voor dat een radicaal initiatief wordt gelanceerd, waar je vervolgens niets meer van hoort? Daarom vind ik het mooi dat The Chronicle of Higher Education terugblikt op Peter Thiel’s alternatieve programma voor ondernemende jongeren. Peter Thiel is één van degenen die erg veel geld heeft verdiend aan internet. Tevens heeft [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht trends Horizon-rapport

Ik heb de afgelopen week al aandacht besteed aan het meest recente Horizon-rapport, waarin trends op het gebied van ICT en onderwijs worden beschreven. Stephen Downes blikt terug op de edities sinds 2010. Dat is mooi, al ontbreekt de nuance. Volgens Downes zou elk Horizon-rapport moeten beginnen een terugblik op eerdere edities en een verantwoording [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 15-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Test Publicize service Jetpack

Just a test. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer zijn kleine beloningen bij online leren effectief?

Je kunt de motivatie bij online leren versterken door lerenden regelmatig te belonen voor het behalen van mijlpalen. Maar ik heb gemerkt dat je ook niet te vaak moet belonen. Bovendien laat onderzoek zien dat beloningen van een beperkte omvang drie elementen moeten bevatten, willen ze effectief zijn. Verleden week heb ik een blogpost geschreven [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 13-02-2015 | Article Rating | (1) reacties

(Bijna) alles over video voor leren

Januari was onze themamaand #videoleren voor de Ennuonline twitter tips. In deze blogpost geef ik een overzicht van dit interessante thema. Er is veel aandacht voor video en multimedia online, tenslotte nadert Youtube 300 miljoen kijkuren per dag…Gemma Critchley verwoordt het belang van emoties bij leren: “people will forget what you said but they will not […]

Het bericht (Bijna) alles over video voor leren verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 13-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

eLearning is now created by people with no e-Learning background

In July 2013 we started developing a new web-based authoring tool for e-Learning. One of our focus points was to make it so easy that everybody could use it and would be able to create and share e-learning courses, quizzes and exams. We were hoping to attract a new audience with this, people who do […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee met Vier in Balans onderzoek

Werk je in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of MBO? Doe dan mee aan de tweejaarlijkse enquête van Kennisnet naar de stand van zaken op het gebied van ICT in het onderwijs. Elke twee jaar publiceert Kennisnet de Vier in Balans monitor. Kennisnet biedt daarmee inzicht in de laatste stand van zaken van ICT en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Flexibel hoger onderwijs voor volwassenen

Op 12 maart aanstaande organiseert het Bureau Alumnirelaties en Universiteitsfonds van de Universiteit van Amsterdam een forumavond over hoger onderwijs en een leven lang leren. De noodzaak voor professionals om na hun opleiding te blijven leren, wordt alom onderstreept. Het huidige hoger onderwijs houdt echter onvoldoende rekening met de kennis, ervaring en achtergronden van deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Makerspaces als belangrijke trend in Horizon-rapport 2015

Ik besteed elk jaar wel aandacht aan het trendrapport dat het New Media Consortium en het Educause Learning Initiative jaarlijks uitgeven. Dit jaar zijn er een paar opvallende verschillen ten opzichte van de trends op het gebied van ICT en leren van verleden jaar. Onderstaande tabel vergelijkt de trends op het gebied van ICT en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bezwaren tegen ICT in het onderwijs

Volgens Joshua Kim is het tijd dat we de kritiek op het gebruik van ICT in het onderwijs serieus nemen. Deze kritiek kan alleen maar leiden tot verbeteringen op dit terrein. Kim vat zes bezwaren samen. Ik geef er mijn reactie bij. 1. Geld dat aan ICT wordt uitgegeven is niet beschikbaar voor andere zaken. [...] Lees verder
Van Avetica | 09-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Avetica migreert Moodle sites naar nieuwe hostingprovider

Avetica heeft een nieuwe hostingprovider gekozen en het afgelopen weekend (lees ook onze liveblog) zijn bijna alle Moodle sites verhuisd naar het nieuwe cluster bij True. Want deze hostingprovider is gekozen na een grondig selectieproces. De nieuwe hostingprovider is gecertificeerd […]

Het bericht Avetica migreert Moodle sites naar nieuwe hostingprovider verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Typologie van leertechnologieën

Matt Bower heeft een artikel geschreven waarin hij een indeling presenteert van 14 clusters met 37 internetgebaseerde leertechnologieën. Hij geeft daarin een summiere beschrijving van de leertechnologieën en het pedagogisch-didactisch gebruik ervan. Het is lang geleden dat ik de term ‘web 2.0’ ben tegen gekomen. Deze term is een jaar of tien geleden geïntroduceerd om [...] Lees verder
Van Avetica | 08-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Liveblog: migratie van Moodle sites

De afgelopen jaren is Avetica sterk gegroeid en we zijn continue bezig onze dienstverlening verder te professionaliseren. Een belangrijk onderdeel is de hosting van alle Moodle sites en dit zijn er ondertussen meer dan 400. We hebben een nieuwe hostingprovider gekozen […]

Het bericht Liveblog: migratie van Moodle sites verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zijn MOOCs gedoemd te mislukken?

Als massive open online courses zich vooral richten op het verstrekken van content, dan is het de vraag of MOOCs voldoende toegevoegde waarde hebben en daarom levensvatbaar zijn. De toegevoegde waarde van MOOCs is wat mij betreft echter groter. De Canadees Daniel Lemire ziet het duister in voor MOOCs. Zijn kritiek heeft betrekking op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat motiveert bij online leren?

Hoe kun je er voor zorgen dat lerenden bij online leren geboeid blijven? Hoe kun je voorkomen dat lerenden bij online leren uitvallen? Of je het nu hebt over massive open online courses, over meer kleinschalige en besloten cursussen of over leren in virtuele gemeenschappen: deze vragen zijn in het algemeen relevant. Curtis Bonk en [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 06-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

5 quick wins for more agile e-learning development

I write and present on agile e-learning development since 2011. People like it a lot, but the response that I often get is that implementing it is a bridge too far. People are asking me for tips and quick wins. So here they are. 5 quick wins for more agile e-learning development. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning faculteit Educatie Hogeschool Utrecht

Zoals zoveel hogescholen, is ook de Hogeschool Utrecht druk bezig met het versterken en vernieuwen van hun onderwijs met behulp van ICT. De faculteit Educatie deelt hun expertise via het BlendedLab. Binnen dit platform verzamelen en delen zij kennis en ontwikkelingen. BlendedLab is in feite een blog. Medewerkers van de faculteit, die zich bezig houden met [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 05-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop RSS (met Feedly, Flipboard en Digg Reader)

Vanmiddag geef ik bij het Koning Willem I College binnen de training: Time for Tools een workshop over RSS. Bovenstaande […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe gaat het leerplatform van de toekomst er uit zien?

Het leerplatform van de toekomst zal zich ontwikkelen tot een ‘ecosysteem’ dat leren en werken zal gaan faciliteren. Aangezien organisaties wat betreft arbeidssysteem en ‘leersysteem’ verschillen, zullen deze digitale leer- en werkomgevingen zich -nog meer dan nu- op verschillende markten richten. Tom van der Ark heeft een artikel geschreven over het leerplatform van de toekomst. [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 04-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Inspiration from the Learning Technologies Conference

We arrived last Friday at Rotterdam airport with a head full of inspiration from the Learning Technologies conference and fresh air from our walk along the Thames. In this blogpost we compile some reflections and provide links to all our liveblogs, so that you may choose which ones to read. Something which struck us when we […]

Het bericht Inspiration from the Learning Technologies Conference verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Community-based learning inbedden binnen het curriculum

Maatschappelijke stages kunnen leerzame leerervaringen zijn voor jongeren in het voortgezet onderwijs. In de VS spreken ze daarbij van ‘community-based learning’. Belangrijk aspecten daarbij zijn leerlinggecentreerdheid en inbedding in het curriculum. Vanaf dit schooljaar zijn maatschappelijke stages niet verplicht. Dat is ook het geval met ‘community-based learning’. Lerenden van een high school beslissen daarbij zelf [...] Lees verder
Van Avetica | 03-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Interview met oprichter Moodle

Op de nieuwssite EdTech Times is een interview verschenen met Martin Dougiamas. Deze nieuwssite richt zich volledig op onderwijs met ICT. Verslaggever Yevgeny Ioffe stelt de oprichter van Moodle een aantal vragen over het waarom van Moodle 2002 en welke plannen hij […]

Het bericht Interview met oprichter Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van learning devices

In THE Journal waagt Dian Schaffhauser zich aan bespiegelingen over de apparaten die lerenden in de toekomst zullen gebruiken om te leren. Opvallend is dat daarbij vaak wordt uitgegaan van traditionele opvattingen over leren. De auteur kijkt met drie gesprekspartners naar de wat kortere termijn, en naar de verdere toekomst. Voor de korte termijn kun [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Impact nieuwe technologie wordt niet bepaald door tempo

De impact van nieuwe technologieën op onze samenleving wordt vooral beïnvloed door de  de schaal waarop de technologieën worden toegepast, en de passende organisatievorm om  van deze nieuwe technologieën te profiteren. Het gaat dus niet om de technologieën op zich of het tempo waarin deze worden geaccepteerd. Wat betekent dit voor leren, opleiden en onderwijs? [...] Lees verder
Van Avetica | 02-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tussentijdse releases van Moodle

Onverwacht heeft Moodle van nieuwe versies uitgebracht, het gaat om 2.8.3, 2.7.5 en 2.6.8. Belangrijkste reden is een ernstige bug die gerapporteerd werd en met deze versies zijn opgelost. Daarnaast zijn kleine verbeteringen en foutjes opgelost. Belangrijk om te weten is dat Moodle alleen de […]

Het bericht Tussentijdse releases van Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 01-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

2 tot 3 jongeren per klas worden gepest in Nederland :-((

In het toewerken naar het Koning Willem I College als officiële opleidingsschool van (en met) Fontys geef ik sinds dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

De rol van ICT bij gepersonaliseerd leren

Vanavond besteedt het VPRO-programma Tegenlicht aandacht aan onderwijs waarbij leerstofjaarklassen en standaard toetsen niet centraal staan, maar onderwijs dat bij de ontwikkeling van de ideale leerling past. In deze blog post wil ik daarom stil staan bij gepersonaliseerd leren, en de rol die ICT daarbij kan vervullen. In mijn boek heb ik gepersonaliseerd leren gedefinieerd [...] Lees verder