Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor december 2014

Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik Masie event Learning 2014

Op de blog van de Hema academie heb ik al geschreven wat voor mij het belangrijkste was van alle boodschappen en nieuwe dingen die ik heb geleerd bij het Learning 2014 event van Elliott Masie in Orlando. In deze blogpost bespreek ik op de valreep van dit jaar wat me nog meer opviel bij dit […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat waren in 2014 mijn favoriete sites en blogs over technology enhanced learning?

Pedro de Bruyckere postte gisteren zijn belangrijkste bronnen van het afgelopen jaar. Hij nodigde zijn lezers uit hun ‘topbronnen’ te delen. Daarom hieronder mijn favoriete bronnen op het gebied van ICT en leren (in willekeurige volgorde), media die ik gebruik om bronnen te raadplegen en te verwerken, de top 10 Tweeps (op basis van verwijzingen) [...] Lees verder
Van Avetica | 31-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Update Moodle taalpakket

Moodlefacts.nl - informatie en inspiratie over Moodle

Gisteren een support vraag behandeld waarbij medewerkers de mogelijkheid bleken te hebben om hun eigen score bij toetsvragen aan te passen. In mijn eigen Moodle installatie gebeurde dit niet in de reguliere leerling rol. Op zoek dus naar de verschillen. Bij de […]

Het bericht Update Moodle taalpakket is voor het eerst gepubliceerd op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderschatting van ICT bedreigt publieke taken onderwijs

De mogelijkheden van ICT worden vaker onderschat dan overschat. Dat kan grote gevolgen hebben. In de wereld van opleiden en onderwijs kunnen we daarom maar beter positieve houding hebben ten opzichte van ICT. Het risico bestaat dat de publieke taken van het onderwijs anders in het gedrang komen. Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in een rap [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Trends rond gepersonaliseerd leren?

Het is inderdaad weer ‘trends-tijd’. Dat leidt ook tot vergezochte artikelen zoals 10 Trends to Personalize Learning in 2015. Deze bijdrage beschrijft namelijk enerzijds trends die m.i. weinig met gepersonaliseerd leren te maken hebben en ontwikkelingen die al veel langer spelen. Aan de andere kant vergeet de auteur ook weer trends die juist relevant zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leer nooit iets omdat het meetelt #onderwijsmoment

Vanochtend is één van mijn ‘onderwijsmomenten’ op http://onderwijsmoment.nl/ gepubliceerd. Uiteraard deel ik deze ook op mijn eigen blog. Het betreft één van mijn grootste missers cq leermomenten tijdens mijn studieloopbaan. Eén van mijn belangrijkste onderwijsmomenten vond plaats in het najaar van 1983. Ik was net van de middelbare school af en studeerde pedagogische wetenschappen in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vrolijk kerstfeest 2014

Ik wens jullie allen een heel fijn kerstfeest toe. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Neurowetenschap kan kennis over leren vergroten

Sinds een jaar of 20 beschikken we over technologieën waardoor we beter kunnen waarnemen hoe ons brein werkt. Daardoor is onze kennis over hoe wij leren vergroot. Via Pedro De Bruyckere heb ik onderstaande video bekeken. Cognitief psychologe Helen Abadzi vertelt hierin dat neurowetenschappen hebben geleid tot meer kennis over leren. Daarmee is ook een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De politieke correctheid van ICT als middel

ICT mag binnen het onderwijs best doel op zich zijn, en niet alleen een middel. Mensen die dit ontkennen, hebben een gebrekkig inzicht in de rol en betekenis van technologie. Dat stelt hoogleraar Wim Westera in een recent opiniërend artikel. Het afgelopen weekend viel de laatste editie van het blad OnderwijsInnovatie in de bus. Een [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 23-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ook Studio 100 stalkt uw kind online #mediawijsheid

Afgelopen weken was er veel nieuws over basisscholen die privé gegevens van kinderen doorspelen aan uitgevers: Privacyschending basisscholen. Er is meer aan de hand zoals blijkt uit een artikel op de website Datapanik.org dat ik vandaag las. Veel gratis app’s voor kinderen volgen het surfgedrag van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technologieën die in 2014 zijn verdwenen

Mashable somt een aantal technologieën op die sinds het afgelopen jaar niet meer worden gemaakt of niet meer worden ondersteund. Als ik naar mijn eigen technologiegebruik kijk, dan is zowel sprake van stabiliteit als verandering. Bij Mashable gaat het om de volgende technologieën. Apple heeft besloten om de iPod Classic niet meer te produceren. Ik [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 21-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Merry Christmas and a happy 2015!

We have this plastic Christmas tree for ages, but his message is still actual! Merry Christmas and a happy new year from me and Kinne. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Een school zonder docenten?

Met enige regelmaat lees over initiatieven die een alternatief willen zijn ten opzichte van het bestaande onderwijssysteem. De Franse school ’42’ zou zo’n alternatief willen zijn. Binnen het onderwijsconcept werken lerenden aan het oplossen van problemen, zonder docenten. ’42’ is met veel geld opgericht door een Franse Telecom-magnaat, Xavier Niel. Hij was ontevreden over het [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 20-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De Nieuws BV: Facebook mag per 1 januari privé-gegevens aan derden verkopen

Mijn collega Roland Belluz deelde onderstaande nieuwsitem van de Nieuws BV op Radio 1 over de voorwaarden die per 1 januari 2015 bij Facebook gaan veranderen. Als ik het nieuwsitem probeer te plaatsen in de instellingsmogelijkheden die Facebook heeft kun je in de instellingen onder en vervolgens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Digitale habitus vraagt om het Indie web

Dankzij ons dagelijks gebruik van ICT creëren we een digitale habitus. Om dat op een bewuste en vrije manier te kunnen doen, zou internet opnieuw gedecentraliseerd moeten worden. Mooie blog van Steve Wheeler. Op basis van het werk van de Franse filosoof Pierre Bourdieu introduceert hij het begrip ‘digitale habitus’. Dit kun je omschrijven als het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ik steun Serious Request #SR14 #3FM

Gisteravond hebben drie disk jockeys van 3FM zich weer laten opsluiten in het Glazen Huis.  Zij vragen hiermee aandacht voor vrouwen en meisjes, die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. Net zoals andere jaren steun ik deze actie van harte. Het mooie van Serious Request is -vind ik- dat men aandacht vraagt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen rond meertalige MOOCs #EUMOOCs

De afgelopen week heb ik in Madrid deelgenomen aan een projectvergadering van EMMA: European Multiple MOOC Aggregator. Dit project wil MOOCs van Europese instellingen voor hoger onderwijs in meerdere talen toegankelijk maken. De Nederlandstalige MOOCs van de OU kunnen daardoor bijvoorbeeld in het Engels toegankelijk worden voor anderen. Daarmee zou kennis over bepaalde onderwerpen ook [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 17-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Starting with e-Learning? Start with Easygenerator

Starting with e-Learning? Start with Easygenerator. It now offers all basic functions you need for authoring, publishing, sharing and capturing results. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leren verkopen in het Virtual Skillslab

Simulaties kunnen krachtige leeractiviteiten zijn waarmee lerenden kunnen oefenen met authentieke beroepssituaties. Het Virtual Skillslab is daar een voorbeeld van. Deze toepassing wordt steeds vaker binnen het Nederlandse onderwijs gebruikt. In 2001 heb ik met Eric Jutten de E-learning Experience georganiseerd. Eric was destijds in opdracht van -ik meen- de Albert Heijn bezig met het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mijn bezwaren tegen ’70-20-10’

De laatste jaren is er veel aandacht voor het ’70-20-10’-model dat wordt toegedicht aan consultant Charles Jennings. Veel organisaties willen hun strategie op het gebied van leren en ontwikkelen vormgeven op basis van dit model. Volgens mij wordt dit model echter vaak verkeerd gebruikt. Tot ongeveer halverwege de jaren negentig was er vooral aandacht voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we met leren de veranderingen om ons heen bij houden?

De wijze waarop kenniswerkers vaak leren past niet goed bij de veranderingen waarmee zij in hun werk te maken hebben. We zullen professionalisering dus op een andere manier moeten insteken. Het is de vraag of overdrijvingen daarbij helpen. Via een tweet van Joseph Kessels ben ik terecht gekomen op de bijdrage De verandersnelheid haalt ons [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vloggen en leren

Vloggen is bloggen via video. Dankzij de alomtegenwoordigheid van smartphones, breedband internet en publicatieplatforms als YouTube is deze toepassing ook toegankelijk geworden voor het onderwijs. Steve Wheeler beschrijft de relatie met leren. Online video wordt steeds vaker binnen het onderwijs gebruikt. Vaak als vervanging of versterking van presentaties en gastcolleges. Maar je kunt online video [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vier jaar Nederlandse ervaring met MOOCs?

Naar aanleiding van de 20ste editie van de Online Educa Berlijn is een speciale editie verschenen van de publicatie CHECK.point eLearning. Met daarin een bijdrage van mij over onze ervaringen met massive open online courses. De redactie heeft tot mijn verbazing gekozen voor de titel “Four Years of Dutch Experience with MOOCs“. Dat komt omdat ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning: Omslagpunt al lang bereikt

Gisteren is editie 9 van IP | vakblad voor informatieprofessionals verschenen. Met daarin een artikel van mij over zeven e-learning trends. In dit artikel beschrijf ik onder meer dat e-learning alledaags is geworden, dat e-learning inhoudelijk is verbreed en dat leren dankzij learning analytics en adaptieve technologie meer gepersonaliseerd wordt. Met toestemming publiceer ik dit artikel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant

Vandaag heb ik een gastcollege over blended learning verzorgd voor docenten van Hogeschool Windesheim. Zij hebben ook kennis gemaakt met cases die door twee van hun collega’s werden gepresenteerd. In het kader van deze collegereeks heeft Willem van Valkenburg eerder een gastcollege verzorgd. Ik heb daarom eerst gekeken wat aanwezigen al wisten van het onderwerp. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kennen MOOCs een hoge mate van uitval?

Je moet de intenties van deelnemers betrekken bij de vraag of de uitval bij een massive open online course hoog is. Bovendien blijken deelnemers aan MOOCs zich slecht te houden aan hun intentie om deel te nemen. Maar dan nog is het lastig om uitval bij MOOCs te operationaliseren. Onderzoeker Justin Reich heeft onderzoek gedaan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Krachtige technologieën voor rijkere leerervaringen

Tijdens mijn reflectie op de twintigste editie van de Online Educa Berlijn schreef ik onder meer dat er steeds meer gebruikersvriendelijke leertechnologieën beschikbaar komen waarmee je leren met behulp van ICT verder kunt versterken. Deze blogpost bevat voorbeelden. Vandaag kwam ik in dit kader bijdragen tegen die deze ontwikkeling illustreren. New Technologies Making MOOCs Even [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 09-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Goede Tijden, Slechte Tijden over phishing #mediawijsheid

Door mijn collega Anne Sünnen werd ik getipt op een uitzending van: Goede Tijden, Slechte Tijden met als titel: “Ik heb iets heel doms gedaan….”. Bianca wil zich inschrijven voor een workshop voor de startende ondernemer, maar als ze het cursusbedrag over wil maken ontdekt ze dat er ruim Euro [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De waarde van passief engagement binnen online cursussen

Moet online leren gericht zijn op interactie tussen lerenden en docenten? Dat hoeft niet. Lerenden die ‘stil’ maar actief leren kunnen namelijk ook effectief online leren. “The Case for ‘Passive’ Learning – The ‘Silent’ Community of Online Learners” gaat in op de wijze waarop lerenden deelnemen aan online cursussen. De auteurs kijken daarbij zowel naar [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op de Online Educa Berlijn 2014 #OEB14

De afgelopen dagen heb ik uitgebreid verslag gedaan van editie 20 van de Online Educa Berlijn. In deze bijdrage wil ik op hoofdlijnen terugblikken op organisatie, opzet en  inhoud van dit internationale congres over technology enhanced learning. In totaal gaat het om zeven organisatorische en acht inhoudelijke reflecties. Realiseer je hierbij wel dat het heel [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe maak je je collega’s enthousiast om met sociale media aan de slag te gaan in de les?

Vorig schooljaar heb ik als mijlpaal van de invoering van het vak Mediawijsheid binnen het Koning Willem I College een mini-conferentie georganiseerd. De reacties waren zeer positief. Zowel qua inhoud als qua entourage. Het vervolg op de mini-conferentie is een drietal MediawijsheidCafé’s die dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: de afsluiting #OEB14

De middag de laatste dag van de Online Educa heb ik besteed aan een bezoek aan de beurs, en aan deelname aan een bijeenkomst waarin bloggers terugblikten op de conferentie. Wat is me daarbij opgevallen? Na de lunch van dag 2 van Online Educa Berlijn 2014 heb ik niet meer deelgenomen aan een sessie. Ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Andere vormen van werkplek leren? #oeb14

Een nieuwe wereld van leren voor werknemers. Aldus de titel van een sessie over het veranderen van leren op de werkplek. Vijf bedrijven lieten een volle zaal een kijkje in de keuken nemen. Pandora is een ontwikkelaar van sieraden met 11 duizend medewerkers en 9800 verkooppunten wereldwijd. Men ziet training vooral als een ondersteuning van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: persoonlijk leren, actief leren en het leren van feiten #oeb14

Dag 2 van de 20ste Online Educa Berlijn ging traditiegetrouw weer van start met twee plenaire sessies. Ik ben naar ‘Education’s Reality Check’ gegaan. Over persoonlijk leren, de lerende als ‘producent’ en het belang van feiten om misconcepties te bestrijden. De titel van Stephen Downes’s presentatie was ‘Reclaiming personal learning’. Steven pleitte ervoor dat studenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

OEB: Verschillen tussen presentaties en praktijk? #oeb14

Een aantal jaren geleden heb ik opgemerkt dat er bij de Online Educa Berlijn wel eens sprake is van een kloof tussen geschetste vergezichten en de praktijk van alledag. Tijdens  presentaties worden bestaande manieren van en systemen voor onderwijs, opleiden en leren regelmatig ter discussie gesteld. Als je vervolgens praktijksessies bezoekt, gaat het toch vooral [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debat over big data #oeb14

Dag 1 van editie 20 van de Online Educa Berlijn werd bijna traditiegetrouw afgesloten met het befaamde en bijna-traditionele Online Educa Debat. Dit keer ging het debat over de effecten van big data op het onderwijs. Onder leiding van Harold Elletson mochten Victor Mayer-Schönberger, George Siemens, Ellen Wagner en Inge de Waard een -vaak humoristisch- [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

E-learning door de ogen van de “hyper connected” student #oeb14

Voordat het Online Educa Debat van start ging, heb ik een sessie bijgewoond waarin studenten aan het woord kwamen over onderwijs en ICT. De studenten begonnen met het poneren van stellingen. Daarna was er interactie met de zaal. Hier de belangrijkste bevindingen. Besteed meer energie en nieuwe manieren van leren binnen het basisonderwijs om jongeren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met MOOCs #oeb14

Na de lunch van de Online Educa Berlijn heb ik op twee manieren deelgenomen aan een sessie over massive open online courses (MOOCs). Als presentator en deelnemer. Jeremy Knox van de Universiteit van Edinburgh ging in op hun ervaringen met MOOCs. Deze universiteit is MOOCs gaan via aanbieden, naast bestaande campus-cursussen. Niet met de bedoeling [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste e-learning trends volgens Howard Rheingold #oeb14

Tijdens de middagpauze had ik als redactielid van e-learning.nl kort de gelegenheid om te spreken met één van de internationale e-learning veteranen, Howard Rheingold. Wat zijn volgens heb de drie belangrijkste trends op het gebied van e-learning van de afgelopen 20 jaar? De belangrijkste trend is volgens Howard dat je veel minder dan van tevoren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Verandert technologie onszelf? #oeb14

De eerste sessie na de keynote, die ik heb bezocht, ging over de invloed van ICT op ons leven. Daarbij werd m.i. duidelijk gemaakt dat ICT meer is dan een gewoon middel. Nick Kearney illustreerde hoe ICT van invloed is op zaken als vertrouwen, privacy of ‘gender’. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat Spaanse jongens bijvoorbeeld [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: leren verandert, verandert leren, wat verandert leren? #oeb14

De Online Educa Berlijn is vandaag van start gegaan met drie keynotes. Daaruit bleek dat leren weliswaar mede dankzij technologie verandert, dat e-learning kan leiden tot veranderingen, maar dat deze innovaties vooralsnog verbleken in vergelijking met innovaties in andere sectoren. Voorzitter Aida Opoku-Mensah (adviseur UNECA) mocht de 20ste editie van de Online Educa Berlijn (OEB) [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: de verwachtingen #oeb14

Vandaag starten de pre-conferentie sessies van editie 20 van de Online Educa in Berlijn. Morgenvroeg gaat dit grootste internationale congres over e-learning pas goed van start. Ik doe verslag van deze twee dagen. Wat staat ons te wachten? Met vermoedelijk zo’n 2000 deelnemers is de Online Educa misschien niet ’s werelds grootste congres rond dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we het didactisch ontwerp van Massive Open Online Courses verbeteren?

De Open Universiteit verzorgt sinds een aantal jaren online masterclasses. In een artikel in het Turkish Online Journal of Educational Technology beschrijven twee collega’s en ik didactische ontwerpprincipes op basis van literatuur over afstandsleren, het ontwikkelproces en de evaluatie van deze masterclasses in relatie tot deze ontwerpprincipes. De uitkomsten zijn ons inziens relevant voor MOOCs. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

De petten van een community manager

Online communities kunnen worden gebruikt voor onder meer werkplek leren. Een community manager speelt daarbij vaak een belangrijke, faciliterende, rol. Volgens Sahana Chattopadhyay moet een community manager daarbij verschillende petten op kunnen zetten. Chattopadhyay onderscheidt: De pet van de veranderaar. Hoe zorg je er voor dat lerenden deel gaan nemen en daadwerkelijk gebruik maken van [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 01-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Loomio: samen tot besluiten komen

Dit artikel is onlangs verschenen in het tijdschrift O&O. Hier vind je de mooi opgemaakte versie van dit artikel. Stel, je werkt met een aantal collega’s online aan een nieuw projectvoorstel. Jullie zijn niet in de gelegenheid om bij elkaar te komen en om verder te werken aan het voorstel dient er eerst een gezamenlijk […]

Het bericht Loomio: samen tot besluiten komen verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder