Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor november 2016

Van Avetica | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Workshop H5P in Moodle op 14 dec; nog enkele plaatsen vrij!

Wees er snel bij! Morgen is het 1 december, wat betekent dat onze allereerste workshop over H5P dichterbij komt! Sinds we onze nieuwe Workshop Interactieve content met H5P in Moodle hebben gepubliceerd is er volop enthousiasme getoond vanuit het Moodle werkveld. De inschrijven […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Workshop H5P in Moodle op 14 dec; nog enkele plaatsen vrij! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16

Eén van de betrekkelijk nieuw initiatieven op het gebied van ICT in het onderwijs, is ‘mixed reality’. Je zou kunnen zeggen dat dit een combinatie is van virtual en augmented reality. Ik verwacht hier voorbeelden van tegen te komen op Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bezoek Deutsch Historisches Museum #OEB16

De laatste jaren probeer ik, elke keer als ik Berlijn ten behoeve van de Online Educa bezoek, naar een museum te gaan. Dit keer was dat het Deutsch Historisches Museum. Het zal geen verrassing zijn, maar dit museum gaat over Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online faciliteren afkijken van autoverkopers

We hebben onlangs een andere auto gekocht, een tweedehands auto. We startten met een zoektocht op internet. Daarna gingen we een middag kijken bij autodealers in Leiden. De allereerste verkoper voldeed gelukkig volledig aan mijn vooroordelen van een autoverkoper: een man die al met pensioen was maar voor zijn lol in het weekend nog auto’s […]

Het bericht Online faciliteren afkijken van autoverkopers verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dyslexie font improves reading for people with dyslexia

Dyslexia is a big problem if you have it. Not being able to read normally is a big handicap. Dutch designer Christian Boer is a dyslexic himself, and he developed a new font; the Dyslexie font. It makes reading easier for people with dyslexia. Lees verder
Van Avetica | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle Instructiekaart #7 Backups Beheren

In Moodle kan je als docent en sitebeheerder cursusbackups maken van je Moodle cursus. Dit kan automatisch ingesteld worden door de sitebeheerder, maar je kan ook handmatig een backup maken van je hele cursus of van een gedeelte hiervan. Deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle Instructiekaart #7 Backups Beheren verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de kracht van Greenwheels en Thuisbezorgd.nl niet van toepassing is op onderwijs

Onlangs heb ik een blogpost geschreven over design thinking binnen het onderwijs. In een reactie op LinkedIn werd daarbij verwezen naar vergelijkingen met diensten als Apple Music en GreenWheels. Volgens mij moeten we echter stoppen met dergelijke vergelijkingen. Jean-Luc Laval Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan leertechnologie het MBO versterken?

Vandaag heb ik in het kader van de eendaagse masterclass “Innovatie van het mbo-onderwijs door digitaal leiderschap” een college verzorgd over de versterking van het middelbaar beroepsonderwijs door middel van het doordacht gebruiken van leertechnologie. Daarbij heb ik  ook betoogd Lees verder
Van Patrick Koning | 28-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is het gevaar van oversharing? Lees het antwoord in deze infographic

Te veel informatie delen (oversharing) via internet speelt hackers in de kaart blijkt uit de infographic die ik op het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een krachtige online identiteit ontwikkelen?

De maatschappelijke loopbaan van veel professionals zal in toenemende mate worden beïnvloed door de ontwikkeling van een online identiteit. We ontwikkelen deze online identiteit op verschillende manieren. Wat mij betreft moeten we deze ontwikkeling zo veel mogelijk in eigen hand Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Heb oog voor de beperkingen van LinkedIn Learning

Een tijdje geleden konden we gratis kennismaken met LinkedIn Learning. LinkedIn heeft een grote ambitie met deze service. Het is de vraag of zij geen te grote broek aantrekken. Een tijd geleden heeft LinkedIn Lynda.com overgenomen. Bij Lynda.com kun je Lees verder
Van Patrick Koning | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interessante documentaire: ‘Find my Phone’ over diefstal, technische mogelijkheden om iemand te volgen en digitale symphatie

Via het item: Nederlandse documentaire: Find my Phone van DutchCowboys werd ik geattendeerd op onderstaande documentaire van Anthony van der […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kan leertechnologie ‘maatwerk’ op het gebied van onderwijs en opleiden bevorderen? #beodl

Vandaag heb ik over bovengenoemd onderwerp een presentatie verzorgd. Met de altijd kritische Stephen Downes na mij als spreker, mocht ik vandaag in Brussel een presentatie verzorgen tijdens de bijeenkomst “Digital trends challenging learning and training in the workplace” van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste tips voor blended learning (althans volgens Vicki Davis)

Een effectieve ‘blended’ leeromgeving bestaat volgens Vicki Davis uit een combinatie van ‘stenen’ en ‘klikken’ die samen tot een krachtige leerervaring leiden. Daarbij onderscheidt zij essentiële tips. Ik kan het uiteraard niet laten er commentaar op te leveren. Maak gebruik Lees verder
Van SBO | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

eBook Social Learning – aan de slag!

Social Learning is één van de vormen van leren die zich aanbiedt voor opname in innovatieve leer-blends,...

The post eBook Social Learning – aan de slag! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.2 als Sinterklaascadeau

De release van Moodle 3.2 was al twee weken uitgesteld en nu heeft Marina Glancy van Moodle HQ laten weten dat we nog een week moeten wachten. Op 5 december komt nu de nieuwe major release van Moodle beschikbaar. Als reden van deze […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.2 als Sinterklaascadeau verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 12 opvallende statistieken over video in training

Video is hét medium van het moment. Niet alleen neemt het alle social media over, het wordt ook hoog tijd om je communicatietraining ermee te versterken! Door video goed te implementeren verhoog je het effect en bespaar je tegelijkertijd kosten. Lees er meer over in ons gratis e-book. Maar hoe belangrijk is video precies? In deze infographic vind je 12 opvallende statistieken over video in training!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: de hype voorbij

De overdreven aandacht voor massive open online courses is inmiddels wel voorbij. Tijd om eens nuchter terug en vooruit te blikken? Via een tweet van Pedro de Bruyckere (@theband) werd ik geattendeerd op een nuchter artikel over massive open online Lees verder
Van Avetica | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe workshop over interactieve content met H5P in Moodle

Iedere cursusontwikkelaar en onderwijskundige roept al jaren dat studenten en cursisten een rijke leerervaring geboden moet worden met veel interactieve content. En met Moodle en met de inzet van auteurstools zoals Lectora Online, Storyline of Adapt Learning kan je al […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuwe workshop over interactieve content met H5P in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van digitale burgerdetectives in VPRO’s Tegenlicht

Op 13 november verzorgde VPRO’s Tegenlicht een interessante uitzending over digitale burgerdetectives: Waar het geloof in politici afneemt, stijgt het […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Tips bij de toepassing van Design Thinking bij leren

“Design thinking” is een relatief nieuwe benadering bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning. Een veelbelovend proces met uitdagingen. “Design thinking” is een gestructureerd proces waarbij een specifieke uitdaging via een aantal fases wordt aangepakt. Onderzoeken, ontdekken, experimenteren Lees verder
Van Faculty of Skills | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

21st century skills: in 5 stappen van buzzword naar betere vaardigheden

Het is nog niet zo lang geleden dat een focus op vaardigheden in academische kringen met de nodige scepsis werd ontvangen. Inmiddels heeft ‘21st century skills’ zich ontwikkeld tot een alomtegenwoordig buzzword en groeit het besef dat studenten meer nodig hebben dan een academisch denkniveau. Hoe bereid je ze in 5 stappen voor op succes in deze eeuw?

Lees verder
Van Avetica | 22-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw! De workshop Moodle Creations

Razendsnelle ontwikkelingen Technische mogelijkheden ontwikkelen zich razendsnel, waardoor het soms onmogelijk lijkt om alle ontwikkelingen bij te houden. Dit geldt natuurlijk ook voor Moodle. Door de grote community achter dit open source leermanagementsysteem worden er dagelijks nieuwe plugins en vernuftige […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw! De workshop Moodle Creations verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Welke werkzaamheden voert een docent uit bij online en ‘blended’ leren?

Binnenkort mag ik een keynote verzorgen over de rol van de docent bij online en blended learning. Een mooie aanleiding om eens één en ander op een rij te zetten. En wellicht hebben jullie aanvullingen. Technologie kan dan bij heel Lees verder
Van Avetica | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2: Martin Dougiamas aan het woord

Moodle kiest er bij Moodle 3.2 voor om zelf de regie in handen te houden en dus ook zelf te bepalen wanneer ze welk nieuws naar buiten brengen. Normaal gesproken staat er al een tijdje van te voren bij de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2: Martin Dougiamas aan het woord verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 21-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe verhoog je als mediawijze docent de motivatie, vergroot je leerprestaties en optimaliseer je het leerproces? Met het ‘#Mediawijsheid in de klas’-TPACK-spel

Al weer enige maanden geleden heb ik een training: mediawijze leraar verzorgd: In de training: mediawijze leraar komen die onderwerpen van mediawijsheid […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De voor- en nadelen van collectief ‘onthouden’

Als je informatie moet onthouden, kun je maar beter niet in een groep samenwerken.  Dat blijkt uit een recent onderzoek. Aan de andere kant draagt samenwerkend leren wel bij aan individueel leren. De onderzoekers hebben 64 studies geanalyseerd en concluderen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt de Online Educa Berlin plaats. Je kunt kiezen uit meer dan 100 sessies van een zeer divers karakter, waar meer dan 260 sprekers uit diverse landen aan deelnemen. De kans Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren in tijden van digitale afleiding

Als we ons steeds laten afleiden door smartphones en sociale media, dan gaat dat ten koste van onze leerprestaties. Mobiele technologie en sociale media zijn echter niet meer weg te denken uit ons leven. Hoe kunnen we dit hanteerbaar maken? Lees verder
Van Avetica | 18-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zorg dat je erbij bent! Moodle beheertraining.

We zijn inmiddels gestart met het delen van kennis over Moodle in de trainingen met open inschrijving! Dit doen we maar liefst 4 weken lang. Het volgende moment van kennisdelen staat alweer op de agenda en is de Moodle beheertraining op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zorg dat je erbij bent! Moodle beheertraining. verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Social learning in de praktijk

Leren met social mediaDit blog is het derde en laatste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’,...

The post Social learning in de praktijk appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe zet je Social Learning in?

social learningDit blog is het tweede hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch...

The post Hoe zet je Social Learning in? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat is Social Learning?

Social Learning by SahanaDit blog is het eerste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske...

The post Wat is Social Learning? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Denken jonge werknemers anders over leren en ontwikkelen dan oudere werknemers?

Het Britse Towards Maturity heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werknemers over leren. Dat leidt tot interessante conclusies. Zo wordt een kloof zichtbaar tussen opvattingen van lerenden en de praktijk van leren en ontwikkelen. Het antwoord op de vraag in de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat ontwikkelaars van leertechnologie kunnen leren van het Theranos-schandaal

De medisch-technologische start up Theranos was ooit miljarden dollars waard. Dankzij een groot schandaal is daar niets meer van over. Volgens Jennifer Carolan kan de branche van ontwikkelaars van leertechnologie veel van deze casus leren. Volgens RTL Z claimde Theranos Lees verder
Van Avetica | 16-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Programma Najaarsseminar 2016 van de Ned-Moove bekend

We schreven er al eerder over, maar vanmiddag wordt het najaarsseminar van de Ned-Moove gehouden en het programma is gisteren bekend gemaakt. Het programma ziet er als volgt uit: 13.00 – 13.30 Ontvangst, binnenlopen en registratie 13.30 – 13.35 Opening 13.35 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Programma Najaarsseminar 2016 van de Ned-Moove bekend verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 15-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Moodle plugin directory vernieuwd!

Een plugin is een uitbreiding voor je standaard Moodle site. Op deze site schrijven we daar veel over en je moet denken aan een extra activiteit, een gratis template etc. Al deze plugins zijn te vinden in de officiële Moodle […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle plugin directory vernieuwd! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Studenten het minst tevreden met blended learning, al zegt dat niets over de effectiviteit

Volgens een grootschalig onderzoek onder Amerikaanse studenten, blijkt dat deze doelgroep minder geëngageerd is bij blended learning dan bij face-to-face of volledig online leren. Toch zijn deze studenten zeker niet ontevreden. Bovendien is er een verschil tussen tevredenheid en effectiviteit. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Drie vragen die helpen bepalen wat de juiste data zijn voor het nemen van slimme besluiten?

Om slimme besluiten te nemen, heb je niet altijd grote hoeveelheden data nodig. Je moet je wel een aantal vragen stellen die jouw ‘databehoefte’ sturen. De enorme focus op het belang van big data is dikwijls misleidend. Het gaat namelijk Lees verder
Van Patrick Koning | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw boek van Coen Free: Crealucion – handreiking voor gedroomd onderwijs en duurzame talentontwikkeling

Op vrijdag 4 oktober lanceerde Coen Free, oud college van bestuur voorzitter van het Koning Willem I College, een nieuw […] Lees verder
Van Faculty of Skills | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

In 5 stappen interculturele communicatie verbeteren

Door globalisering, migratie en technologische ontwikkelingen werken steeds meer mensen uit verschillende culturen met elkaar samen, zowel binnen als tussen organisaties. Zonder benodigde ervaring gaat dit vaak mis. Gerichte training kan een gebrek aan ervaring deels wegnemen, maar moet internationaal wel efficiënt ingericht worden. Hoe doe je dat?

Lees verder
Van Avetica | 14-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Minor releases van Moodle 3.1.3 en 3.0.7

Vandaag zijn minor releases van Moodle gekomen en dit zijn altijd updates waarin kleine verbeteringen zijn doorgevoerd en uiteraard bugfixing. Van versie 2.9.x en 2.7.x zijn het alleen beveiligingsissues, want deze versie vallen buiten het Moodle ondersteuningsbeleid. Bekijk de releases […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Minor releases van Moodle 3.1.3 en 3.0.7 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vormt motivatie van werknemers vaak een knelpunt bij technology-enhanced learning?

“Digitaal leren: Motivatie werknemers vaak knelpunt”. Aldus de kop van een persbericht naar aanleiding van de meest recente opleidingsmonitor van NIDAP onder 400 grote en middelgrote werkgevers. Ik heb hier grote twijfels bij. In de eerste plaats komt dat doordat Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe blijf je de robot voor? Word een knowmad

Ik wil ruimte maken in mijn boekenkast. Er kan best wat uit. Mijn oog valt op de Winkler Prins Encyclopedie. 31 delen. Ze nemen een hele plank in beslag. En ik gebruik ze echt nooit meer. Als ik iets niet weet, dan Google ik of ik vraag het aan Siri. Ik pak de zes boeken […]

Het bericht Hoe blijf je de robot voor? Word een knowmad verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zorg dat je erbij bent! Moodle basistraining.

We zijn inmiddels gestart met het delen van kennis over Moodle in de trainingen met open inschrijving! Dit doen we maar liefst 4 weken lang. Het volgende moment van kennisdelen staat alweer op de agenda en is de Moodle basistraining op […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Zorg dat je erbij bent! Moodle basistraining. verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zeven misverstanden over online leren

Er zijn verschillende misverstanden over online leren in omloop. Ik vat vier misverstanden samen, becommentarieer deze en vul ze ook aan.   Emina Dedic vat voor Hack College vier ‘mythes’ ten aanzien van online leren samen. Klassikale instructies zijn beter dan online cursussen. Zij doelt daarbij op de situatie waarbij een docent in een grootschalige [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is keuzevrijheid van studenten bij learning analytics een illusie?

Afgelopen dinsdag heb ik tijdens de Onderwijsdagen een innovatiecafé bijgewoond over learning analytics. Daarin werd onder meer aangegeven dat lerenden de mogelijkheid moeten hebben aan te geven niet te willen participeren in learning analytics. Maar is dat geen illusie? Toen deze opmerking werd gemaakt, moest ik al denken aan het boek ‘Om de wereld te [...] Lees verder
Van Avetica | 10-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.2: Test zelf mee

Moodle betrekt de community bij het testen van de nieuwe 3.2 release. Het testen is in volle gang en beslaat meer dan 500 items verdeeld over nieuwe en bestaande functionaliteit. Je kunt één of meerdere items testen en zo je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.2: Test zelf mee verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 09-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mediawijsheid in de klas (deels) in blended vorm ;-)

Eind vorig schooljaar is in een brainstorm met Cubiss het idee geboren om een deel van het lesmateriaal uit mijn boek: […] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste