Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor november 2014

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meer aandacht voor data ethiek

Achterhaalde wetgeving, zwakke vormen van zelfregulatie en onvoldoende institutionele waarborgen ten aanzien van privacy. Deze factoren spelen een rol bij massive open online courses. Het risico bestaat dat de wal op een gegeven moment het schip zal keren, en belanghebbenden hun interesse voor MOOCs gaan verliezen. Gisteren heb ik een beschouwing geschreven over de ophef [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ophef over Basispoort geen storm in een glas water

De afgelopen week ontstond er de nodige reuring omtrent ogenschijnlijke privacyschending op basisscholen. RTL Nieuws berichtte dat privégegevens van leerlingen zouden worden doorgespeeld aan uitgevers. Ik wil dit incident in een wat breder perspectief plaatsen. Mede naar aanleiding van mijn bezoek aan de Online Educa Berlijn -ik ‘mag’ deze week weer- heb ik me regelmatig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interactie bevorderen met behulp van internet en sociale media

Hoe kun je internettechnologie gebruiken voor het vormgeven van krachtige leeromgevingen, waarbij interactie een belangrijke rol speelt? Deze vraag stond centraal tijdens het college dat ik vandaag in het kader van de leergang Onderwijskundig Leiderschap van het Center of Excellence in University Teaching uit Utrecht heb verzorgd. Mijn oud-collega Hetty Grunefeld is sinds jaar en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis gecertificeerde online cursussen voor docenten

Grootschalige online cursussen voor docenten bestaan al langer. Voor certificering moet men echter betalen. Dat verandert. Tenminste in de VS. Bij de Open Universiteit bieden we al langer vrij toegankelijke leeractiviteiten aan waarmee docenten kunnen werken aan hun deskundigheid. Sinds eind 2011 verzorgen we online masterclasses, en inmiddels hebben we twee massive open online courses [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Lancering Reisgids Digitaal leermateriaal #reisgidsdl

Vanmiddag, tijdens de Week van de Mediawijsheid, heeft de Reisgids Digitaal leermateriaal bij Beeld en Geluid te Hilversum het licht gezien. Mijn werkgever, het Welten-instituut van de Open Universiteit is één van de reisgenoten. De Reisgids Digitaal Leermateriaal is een praktische wegwijzer met bronnen, werkvormen, tools en rolmodellen voor digitaal leermateriaal in de dagelijkse onderwijspraktijk. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie nationale hoger onderwijscongres 2014 #NHOC

Vandaag vindt dag 2 plaats van het het Hoger Onderwijs Congres. Deze dag staat in het teken van strategisch hoger onderwijsbeleid. Ik heb het eerste deel van deze bijgewoond, en ook zelf een presentatie verzorgd. Hier mijn impressie. Na de opening kreeg Hans Schutte het woord. Schutte is Directeur Generaal Hoger Onderwijs. Hij pleitte ervoor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik MOOC Blended learning ontwikkelen #moocblou

Vandaag heb ik de evaluatie van de MOOC over blended learning ontwikkelen, die we de afgelopen weken bij het Welten-instituut hebben verzorgd,  gesloten. Hieronder vind je alvast mijn persoonlijke impressie. Mede op basis van de ervaringen van de MOOC over e-learning (eind 2013) hebben we een aantal veranderingen doorgevoerd. De eerste MOOC heb ik, met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning als dubbele innovatie

In mijn blogposts heb ik het vaker over een “dubbele innovatie” als het gaat om het gebruik van ICT en leren. Tijd om daar meer uitgebreid stil bij te staan. Een paar dagen schreef ik naar aanleiding van een gastcollege over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning over de “complexiteit van de dubbele [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De effectiviteit van actief leren

Het bewijs dat ‘actief leren’ effectiever is dan ‘traditionele lezingen’ is zo groot, dat het eigenlijk onethisch is om lerenden aan lezingen bloot te stellen. Bovendien blijkt actief leren de efficiëntie van het onderwijs ten goede te komen. Tijdens zijn keynote bij de conferentie van het Welten-instituut sprak Joseph Kessels onder meer over een onderzoek waaruit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Bring Your Own Device voor medewerkers?

Instellingen en bedrijven zouden zich het leven eenvoudiger kunnen maken als zij medewerkers zelf verantwoordelijk zouden maken voor aanschaf en beheer van smartphones. Een tegemoetkoming in de kosten kan volstaan. Volgens mij zijn de medewerkers daar ook mee gediend. Vanochtend las ik een blogpost van Willem van Dinther over de aanschaf van een nieuwe smartphone [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opnames conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’ beschikbaar #OU_OW #welteninstituut

Op 7 november j.l. vond de conferentie van het Welten-instituut plaats. Vandaag zijn de video-opnames van de plenaire gedeeltes voor alle belangstellenden beschikbaar gekomen. Je hoeft hiervoor niet in te loggen in OpenU. Vooral de presentatie van hoogleraar Joseph Kessels en zijn gesprek met Marcus Specht, Paul Kirschner en Rob Martens lijkt me interessant voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Type deelnemers aan MOOCs?

Ik heb een tijdje geleden gewerkt aan een nieuwe typologie van gebruikers van massive open online courses. Bestaande indelingen vond ik namelijk niet vruchtbaar. Ik ben er echter achter gekomen dat typologieën eigenlijk altijd tekort schieten. Phil Hill maakt bijvoorbeeld verschil tussen No-shows: schrijven zich in, maar doen niet mee. Observers: bestuderen content en discussies, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De berichten over het einde van MOOCs zijn schromelijk overdreven

Massive open online courses vormen wellicht niet de ‘change agent’ van het hoger onderwijs, die sommigen verwachten en anderen hopen. MOOCs sluiten wel aan bij trends die de fundamenten van het huidige systeem van hoger onderwijs kunnen aantasten. Wat mij betreft is die ontwikkeling niet per definitie positief. Ze raken volgens mij namelijk ook de kern van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwende didactische benaderingen 2014

Welke innovatieve didactische benaderingen worden mogelijk gemaakt dankzij nieuwe technologieën? Een recente publicatie van de Britse Open Universiteit geeft hier zicht op. Daaruit blijkt dat niet altijd sprake is van een hele nieuwe benadering, maar van een innovatie die eindelijk het omslagpunt van bredere acceptatie heeft bereikt. Via een blogpost van Martin Weller ben ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2014 | Article Rating | (1) reacties

Gastcollege e-learning trends en ontwikkelingen

Vanavond heb ik weer een gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen verzorgd in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys. De inhoud van dit gastcollege was vergelijkbaar met die van de masterclass technology enhanced learning, die ik onlangs heb verzorgd. Ik heb wel veel intensiever gebruik gemaakt van Mentimeter. Daarbij heb ik onder [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van verhalen voor leren

Verhalen -stories- kunnen een belangrijke rol spelen binnen technology enhanced learning. Wanneer zijn verhalen leerzaam? Verhalen zijn van oudsher belangrijke manieren voor leren. Fabels en sprookjes bevatten een boodschap die lerenden dankzij het verhaal erom heen onthouden. Jennifer Neibert maakt aan de hand van twee anekdotes -practice what you preach- duidelijk wat de kracht van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis masterclass ‘Open Online Onderwijs’

Van 19 t/m 26 november aanstaande verzorgt Dr. Marco Kalz van de Open Universiteit de gratis online masterclass ‘Open online onderwijs: disruptieve innovatie of oude wijn in nieuwe zakken?’. Ik werk hier ook aan mee. In deze masterclass wordt het fenomeen ‘open online onderwijs’ in de context van open educational resources besproken, en worden de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kwaliteit onderwijsontwerp MOOCs vaak onvoldoende #MOOCblou

De leerinhouden van de meeste MOOCs zijn goed, de kwaliteit van het onderwijsontwerp is onvoldoende. Deze conclusie trekken drie onderzoekers van de Glasgow Caledonian University op basis van een analyse van 76 massive open online courses. De onderzoekers, Anoush Margaryan, Manuala Bianco en Allison Littlejohn stellen in hun inleiding dat er nog weinig sprake is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressies deelnemers MOOC blended learning ontwikkelen #moocblou

Hoe ervaren lerenden deelname aan MOOCs? Blogposts van deelnemers geven daar een beeld van. Daarom attendeer ik jullie met genoegen op twee blog posts van deelnemers aan de MOOC ‘Blended learning ontwikkelen’. De MOOC over blended learning ontwikkelen van het Welten-instituut (OU) is de afgelopen week formeel beëindigd, ook al zijn er nog deelnemers bezig [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 14-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Flipping the Classroom uitgelegd in 3 video’s ;-)

Via mijn collega en MediawijsheidCafé-mede-initiatiefnemer Adam Saint werd ik getipt op twee video’s van Edutopia over Flipping the Classroom. Er blijken er in totaal drie te zijn die een mooie inzicht geven over in dit fenomeen. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsmythes of onderwijsficties?

Mensen als Pedro de Bruyckere of Paul Kirschner stellen regelmatig mythes met betrekking tot onderwijs ter discussie. Onlangs realiseerde ik me dat de term ‘mythe’ hierbij eigenlijk verkeerd wordt gebruikt. Pedro heeft samen met Casper Hulshof het lezenswaardige boek ‘Jongens zin slimmer dan meisjes’ geschreven (sinds dinsdag beschik ik zelfs over twee exemplaren). Paul spreekt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken ontwikkeling en implementatie DLWO yOUlearn

Begin oktober heb ik geblogd over de ‘agile’ ontwikkeling en de implementatie van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn. Vandaag hebben we een eerste versie gepresenteerd aan de stuurgroep. Een mooie gelegenheid om een update te geven van de stand van zaken. Op 1 september 2015 moeten studenten van de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mini-impressie Onderwijsdagen #owd14

Ik heb vanmiddag de Onderwijsdagen bezocht. In verband met andere verplichtingen inderdaad alleen het middaggedeelte. Vandaar deze mini-impressie. Eerst mocht ik vanmiddag een presentatie verzorgen over mijn onderzoek naar participatie in MOOCs. De inhoud komt voor een groot deel overeen met de bijdrage van afgelopen vrijdag. Ik volsta daarom met mijn slides: Daarna mocht Pedro [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass technology enhanced learning

Vandaag heb ik bij Nyenrode een masterclass verzorgd voor bestuurders uit het MBO over het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie. Ik ben daarbij kort ingegaan op de ontwikkeling van e-learning (en waarom ik eigenlijk liever spreek over technology enhanced learning), op waarschuwingen (zoals fabels die de ronde doen), op redenen om [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mooie campagne: Maak geen gebruik van Dokter Google

Via blog From experience to meaning kwam ik op onderstaande video die goed gebruikt kan worden bij het thema betrouwbaarheid van informatie Don’t google It from DDB Brussels on Vimeo. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Augmented reality en interactief leren

Vanavond sprak ik tijdens het jaarlijkse Edubloggersdiner met Paul Laaper over augmented reality. Paul gebruikt QR-codes en NFC-tags om zijn onderwijs mee te versterken. Deze, en andere, toepassingen van augmented reality kunnen interactiviteit toevoegen aan leeractiviteiten. Paul en ik vroegen ons af of applicaties als Layar op sterven na dood zijn. Of dat het geval [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Afbakening van het begrip MOOC

Bryant Nielson probeert in What a MOOC Is and What It Isn’t ‘massive open online courses’ af te bakenen. Is daar behoefte aan? Ik denk het wel. Slaagt Nielson daar in? Ten dele, als je het mij vraagt. Toen MOOCs eind 2011 hype-achtige trekken kregen, bestond er wel een behoorlijke mate van duidelijkheid over wat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovaties via organisatieherontwikkeling?

Als het gaat om onderwijsinnovaties, kijken we vaak ook naar verandermanagement. Het is de vraag of dit geen achterhaalde benadering is. Deze benadering houdt namelijk onvoldoende rekening met de eigen regie van ‘kritische succes actoren’. Tegelijkertijd lijkt dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Harold Janssen en Jaap Peters stellen dat de klassieke benadering van veranderkunde te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie conferentie Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar #OU_OW

Vandaag vond de conferentie over theorie en praktijk rond leren, doceren en technologie van het Welten-instituut plaats. Deze blogpost is een impressie. OU-rector Anja Oskamp mocht het Welten-instituut presenteren. Zij schetste de ontstaansgeschiedenis van het Welten-instituut als resultaat van een fusie tussen CELSTEC en LOOK. Volgens Anja is het resultaat een instituut dat hoogwaardig, praktijkgericht [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt de deelname van lerenden aan MOOCs? #OU_OW

Deelname van lerenden aan massive open online courses wordt onder meer beïnvloed door de wijze waarop een MOOC is ontworpen. Dat was één van de hypotheses van mijn workshop over Learner participation in MOOCs. Vandaag heb ik samen met Katrien Bernaerts een workshop verzorgd tijdens de conferentie Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

MediawijsheidCafé #1: Succesvolle start met 38 collega’s en een gemiddeld cijfer van een 8,0 ;-)

Vorig schooljaar organiseerde het Koning Willem I College de mini-conferentie: #mediawijsheid om de start van de collegebrede invoering van het vak: Mediawijsheid vanaf schooljaar 2014-2015 kracht bij te zetten. De deelnemers waren erg enthousiast en beoordeelden het evenement met een 8,3. Het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van e-learning naar i-learning #NVMO2014

Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO). Het hoofdthema was ‘leren in interactie’. Mijn keynote ging in op het gebruik van ICT voor interactief leren. Met een knipoog ‘i-learning’ genoemd. In de begintijd was e-learning allesbehalve interactief. Daar is toen veel kritiek op gekomen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Flipping the classroom: maar hoe? #NVMO2014

Vandaag heb ik tijdens het NVMO-congres een sessie bijgewoond over activerende werkvormen bij het concept van de flipped classroom. Hierbij een concrete impressie. De presentatoren hadden deelnemers vooraf gevraagd een filmpje te bekijken over de flipped classroom. Daarbij moesten deelnemers ook thuis vragen via Socrative beantwoorden. Daaruit bleek dat de aanwezigen over behoorlijk wat kennis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass ‘Informatievaardigheden voor onderzoekers’

Van 12 t/m 19 november verzorgt Prof. Dr. Saskia Brand de gratis online masterclass ‘Informatievaardigheden voor onderzoekers’. In deze masterclass gaat zij met twee promovendi in op de problemen die studenten en beginnende onderzoekers ervaren als ze literatuur zoeken voor bijvoorbeeld het schrijven van een scriptie of het uitvoeren van een literatuuronderzoek. Tijdens deze online [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitval bestrijden en studiesucces bevorderen dankzij ICT

Er is veel bekend over de factoren en kenmerken van lerenden die bijdragen aan uitval en studiesucces. Onderwijsinstellingen lijken deze vraagstukken helaas niet altijd even efficiënt en effectief aan te pakken. ICT kan daarbij wel een belangrijke rol  spelen. In dit verband wordt daarom gesproken van “digital engagement”. Volgens Rosemary Hayes werken afdelingen die binnen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effecten van MOOCs op het hoger onderwijs

Verschillende instellingen voor hoger onderwijs zijn nu enkele jaren bezig met massive open online courses. Impacts of MOOCs on Higher Education vat effecten van MOOCs samen. MOOCs blijken te werken als een katalysator voor onderwijsinnovaties. Instellingen ontwikkelen vernieuwingsprogramma’s waarmee zij antwoorden willen formuleren op een veranderende wereld. MOOCs hebben gezorgd voor veilige experimenteerruimtes, los van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ICT feedback aan docenten kan versterken

Applicaties als Socrative of Mentimeter kunnen onder meer worden gebruikt om te checken of lerenden instructies hebben begrepen. Campus Technology beschrijft hoe een meer geavanceerd ’real-time feedback’ systeem vermoedelijk heeft bijgedragen aan verbeterde prestaties. Campus Technology gaat in op de ervaringen van docent Terry Austin die sinds een jaar gebruik maakt van Learning Catalytics. Dit [...] Lees verder