Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor januari 2017

Van SBO | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ga je als HRD-er om met de VUCA-wereld?

VUCA - complexe wereldWe leven vandaag de dag in een complexe wereld die meestal wordt aangeduid met VUCA (volatility, uncertainty,...

The post Hoe ga je als HRD-er om met de VUCA-wereld? appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.01

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

The post Beveiligd: De Learning Correspondent nr.01 appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Afgestudeerd en klaar voor de arbeidsmarkt! Of toch niet?

Stel je voor: je bent student, net cum laude afgestudeerd, met je bul op de foto, klaar om het bedrijfsleven te bestormen met je schrijftalent en intelligente inzichten. Ambitieus en zelfverzekerd snel je naar je eerste sollicitatiegesprek, je hebt je ingelezen en weet zeker dat jij dit bedrijf wat te bieden hebt! Maar het gesprek valt tegen. Het blijkt een populaire functie en helaas ben je niet door naar de volgende ronde. Een domper. Als feedback krijg je dat het wetenschappelijk wel goed zit, maar van je soft skills zijn ze niet overtuigd. Hoe kan dat?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Afgestudeerd en klaar voor de arbeidsmarkt! Of toch niet?

Stel je voor: je bent student, net cum laude afgestudeerd, met je bul op de foto, klaar om het bedrijfsleven te bestormen met je schrijftalent en intelligente inzichten. Ambitieus en zelfverzekerd snel je naar je eerste sollicitatiegesprek, je hebt je ingelezen en weet zeker dat jij dit bedrijf wat te bieden hebt! Maar het gesprek valt tegen. Het blijkt een populaire functie en helaas ben je niet door naar de volgende ronde. Een domper. Als feedback krijg je dat het wetenschappelijk wel goed zit, maar van je soft skills zijn ze niet overtuigd. Hoe kan dat?

Lees verder
Van SBO | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren van je fouten: makkelijker gezegd dan gedaan

leren van foutenHet wordt steeds vaker gezegd dat fouten maken niet erg is. Als je maar leert van je...

The post Leren van je fouten: makkelijker gezegd dan gedaan appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over de effectiviteit van onderwijs

Er wordt veel geschreven over wat onderwijs effectief maakt. Herman van den Bosch heeft recent tien principes met betrekking tot de effectiviteit van onderwijs en leren samengevat. Ik ga ze niet herhalen of verder comprimeren, aangezien Herman ze voldoende helder Lees verder
Van Avetica | 30-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Quotes van de deelnemers over workshops H5P!

Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Inmiddels weten we dat H5P fans als paddestoelen uit de grond schieten! De workshops Interactieve content met H5P in Moodle op 14 december en 25 januari in ons Moodle College waren dan ook goed […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Quotes van de deelnemers over workshops H5P! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sterke toename commerciële online tutoring verwacht

Diverse ontwikkelingen dragen er toe bij dat jongeren steeds vaak gebruik maken van online tutoring. Een ontwikkeling die ik met gemengde gevoelens waarneem. Technologische ontwikkelingen, het kunnen bedienen van internationale markten, de toename van het beoordelen (onder meer als gevolg Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief versus gepersonaliseerd leren

De termen ‘adaptief leren’ en ‘gepersonaliseerd leren’ worden vaak als synoniem gebruikt. Dat kan verwarrend werken. Want er zijn verschillen. In The Blurry Definitions of Adaptive vs. Personalized Learning komen een aantal experts aan het woord die zich buigen over Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologieën die samenwerken faciliteren

Ben je op zoek naar leertechnologieën die samenwerking kunnen ondersteunen? Lees dan vooral verder. Volgens eSchool News hebben leertechnologieën de potentie om samenwerking tussen lerenden te faciliteren. En kunnen samenwerken is een erg belangrijke vaardigheid. Kunnen samenwerken zou zelfs een Lees verder
Van Patrick Koning | 27-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Cubiss publicatie over mediawijsheid in het mbo: ‘Samen aan de slag met Mediawijsheid”

Deze week lanceerde Cubiss in de reeks: “Doorgaande leerlijn mediawijsheid” een vierde publicatie over Mediawijsheid in het MBO met de […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Effectieve en efficiënte communicatie voor zorgleerlingen faciliteren

Bij lerenden met een complexe zorgindicatie is communicatie tussen zorgverleners, onderwijs, ouders en lerende van groot belang. Vandaag heb ik kennis gemaakt met een initiatief dat via ICT deze communicatie beter wil faciliteren. Het initiatief heet ComIT, dat een digitaal Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mythes rond social learning

We lezen de laatste tijd veel over mythes op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Ik doe er zelf ook aan mee. Volgens Helen Blunden komen ook op het gebied van social learning de nodige mythes voor. In onderstaande Lees verder
Van Avetica | 26-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Toets je muziektheorie in Moodle

Er is een nieuwe versie uitgekomen van de Moodle plugin ‘Music Theory‘. Deze plugin is een vraagtype en geschikt voor Moodle 3.1 en hoger. Met deze vraagtype kan je muziektheorie toetsen bij je leerlingen. Sinds de vorige versie waar ik […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Toets je muziektheorie in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Splintt | 26-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

why we started in Romania

Lees verder
Van Splintt | 26-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Why we started in Romania

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aanpak ontwikkeling ‘blended’ deeltijdonderwijs

Afgelopen maandagavond en vanavond heb ik een bijdrage geleverd aan twee bijeenkomsten over de invoering van blended learning voor de Academie van Deeltijdonderwijs van Avans Hogeschool. We hebben hier onder meer een model voor blended learning toegelicht en een stappenplan Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality wordt toegankelijker voor onderwijs, opleiden en leren

Virtual reality lijkt veel potentie te hebben voor onderwijs, opleiden en leren. Voor veel docenten is VR nog steeds een ‘ver van mijn bed’-show. De toegankelijkheid van deze technologie wordt echter verbeterd, waardoor de toepassingsmogelijkheden bereikbaar worden. De Pokémon GO-hype Lees verder
Van Patrick Koning | 24-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artikel: ‘Docent & mediawijsheid: hoe word je een mediawijze docent?’ @profielactueel

Voor het december-nummer van Profiel mocht ik een eerste artikel schrijven over mediawijsheid. In deze post deel ik graag dat […] Lees verder
Van SBO | 24-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met scrummen binnen het onderwijs

scrum opleidingskundePetra Peeters heeft in 12 delen verslag gedaan over haar ervaring met scrummen binnen de HAN, een...

The post Ervaringen met scrummen binnen het onderwijs appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 24-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

4 redenen om niet aan online trainen te beginnen

Soms moet je het gewoon niet doen: je medewerkers online trainen. Ondanks dat het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden al lang niet meer uitsluitend live gebeurt. Maar hoewel meer en meer organisaties de overstap maken naar online training, gemotiveerd door meer effect en kostenbesparing, blijkt dat eerste niet overal op te gaan. Herken je een van deze gevallen in jouw organisatie? Wacht dan nog even met online trainen!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gefeliciteerd vestiging De Lingeborgh van ORS Lek en Linge #excellentescholen

Vanochtend kregen 54  scholen te horen dat ze de komende drie jaar het predicaat ‘Excellente School’ mogen dragen. Ik heb twee redenen om één school op mijn blog in het zonnetje te zetten: vestiging De Lingeborgh van ORS Lek en Lees verder
Van Splintt | 23-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een goede keuze

Lees verder
Van Kasper Spiro | 22-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Why are most curators doing it wrong?

When you are curating content without a story you are not sharing your knowledge. You are sharing content. All curators do make a selection and share that. But what I miss is the story, the context. Why are they sharing this content and what is the context? What is there to learn and why?

Curation: the search

Imagine you are the curator of a museum and you have to create an exhibition of paintings of Rembrandt and let's say you can exhibit all existing Rembrandts if you want. If you put them all up you would get something like this: rembrandt This is not curation. It is a search result: a collection, like a search on Google (where this picture comes from). The first step in curating is that a curator makes a selection, and all curators do. But there is a reason for this selection; a rational. Most content curators just present their selection of links without explaining why. As the Rembrandt curator, I need to come up with a selection criterium and tell a story based on that.

Curation: the selection

Rembrandt is famous for his use of light in his paintings so I could use that as a criterium for the selection and as a theme for the exhibition, the story, the context. When I search on Google on the combination Rembrandt and 'use of light' I will get an example of a possible selection. rembrandt-2 And now it becomes interesting here is the chance for knowledge sharing.

Curation: The story

As a curator, I now have the opportunity to add knowledge to this selection by telling the story on the usage of light in Rembrandts paintings. I can organize my exhibition on a timeline, showing (and explaining!) how the usage of light developed during his career. Or I can select 10 typical examples and dive deeper into them, comparing Rembrandt to other artist or maybe telling the story how he innovated painting. There are plenty of possible angles.

Curation: Context

These stories, these contexts are for me the essence of curation. I want curated content because the curator knows more of a certain topic than I do. I want to learn from him; not only see what sources he uses. In short, when you are selecting you are improving your Google search, When you add the story (your knowledge) it becomes knowledge sharing. And for me, that is the only goal of curation. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Relevante maar niet meer vaak genoemde e-learning trends

De artikelen die rond december/januari over e-learning trends voor het komende jaar verschijnen, gaan dikwijls over veelvuldig beschreven ontwikkelingen als virtual reality, adaptief leren of gamification. In veel gevallen gaan die beschrijvingen gepaard met ronkende predikaten als ‘changing’, ‘revolutionizing’ of Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over positieve en negatieve effecten van tablets en andere devices voor kinderen en jongeren

De Volkskrant heeft vanochtend een verrassend genuanceerd artikel geschreven over de voordelige en schadelijke effecten van tablets, smartphones en laptops op kinderen. Als je de balans weet te vinden tussen werken met en zonder beeldschermen en media, dan is er Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is een digitale leeromgeving een weerspiegeling van de ‘fysieke leeromgeving’?

Is het een ‘natuurwet’ dat complex georganiseerde onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten ook beschikken over een complexe digitale leeromgeving? Of kunnen digitale leeromgevingen bijdragen aan vereenvoudiging? Vanmorgen kreeg ik van Pascal Marcelis (@PascalMarcelis) via Twitter de vraag hoe ik dacht over bijgevoegde Lees verder
Van Avetica | 19-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voorjaarsseminar en ledenvergadering van Ned-Moove op 8 maart 2017

De Ned-Moove heeft van de week een nieuwsbrief verstuurd  met de uitnodiging voor de ledenvergadering en het voorjaarsseminar op 8 maart 2017. Deze bijeenkomst wordt van 16.00 tot 19.30 gehouden bij PLUS Retail in Utrecht (en bekende locatie van ons, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Voorjaarsseminar en ledenvergadering van Ned-Moove op 8 maart 2017 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Inspiratieavond over sociale robots in het onderwijs

Wat betekenen sociale robots voor het onderwijs? Deze vraag staat centraal tijdens een  inspiratieavond die op 14 februari aanstaande in de Bibliotheek Mariënburg in Nijmegen wordt georganiseerd. De bibliotheek Gelderland Zuid heeft sinds kort twee NAO robots (Robin en Bibi) Lees verder
Van SBO | 18-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

eBook Trends in Learning

Cover eBook - Trends in LearningWat vorig jaar een trend was, heeft soms dit jaar alweer minder aandacht. Gaan de ontwikkelingen nu...

The post eBook Trends in Learning appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Webinar activerende didactiek bij technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding van Fontys een webinar verzorgd over activerende didactiek en technology enhanced learning. Verder ben ik ingegaan op TPACK voor het ontwerpen van onderwijs of opleidingen met ICT. Hoofddocent Marcel de Lees verder
Van Avetica | 17-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

E-voting: samen stemmen in je Moodle cursus

E-voting is een activiteit die je in je Moodle cursus kan toevoegen. Met deze activiteit kunnen deelnemers via de telefoon, tablet of laptop stemmen. Er wordt ook een QR-code aangemaakt zodat je heel snel bij de juiste pagina uitkomt met […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht E-voting: samen stemmen in je Moodle cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren met behulp van ICT en Merrill’s First Principles of Instruction

Vandaag heb ik een workshop verzorgd bij de Universiteit voor Humanistiek. Ik ben daarbij onder meer ingegaan op ontwikkelingen op het gebied van didactiek en technologie, en heb daarbij David Merrill’s First Principles of Instruction (pdf) als kader gebruikt. We gebruiken Lees verder
Van Faculty of Skills | 17-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kirkpatricks 5e stap: bepaal de ROI van je training

Je hoort het wellicht vaker: communicatietraining helpt dan wel bij herkenning, bewustwording en zelfvertrouwen, het blijft een ‘nice-to-have’. Het effect valt niet hard te maken en het krijgt dan ook zelden voorrang. Een kentering is echter zichtbaar: soft skills zijn meetbaar te verbeteren en de Return On Investment (ROI) helpt om anderen daarvan te overtuigen. Hoe doe je dat?

Lees verder
Van SBO | 16-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Knelpunten bij leren in het primair en voortgezet onderwijs

Knelpunten onderwijsDe zorg- en onderwijssector behoren tot de grootste leveranciers van cursisten voor intern en extern gevolgde cursussen...

The post Knelpunten bij leren in het primair en voortgezet onderwijs appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Heidag blended learning Zuyd Hogeschool

Vandaag vond een ‘heidag’ plaats in het kader van de invoering van blended learning en het programma rond de digitale leeromgeving, bij Zuyd Hogeschool. De uitkomsten ervan worden intern gedeeld. Maar de opzet van de dag wil ik hier wel Lees verder
Van Avetica | 16-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Laatste kans! Moodle Creations 18 januari

  Eind 2016 hebben we op Moodlefacts aangekondigd dat we in 2017 de inschrijftermijnen voor ons Moodle College gingen vernieuwen! Zo staat ons aanbod voor onder andere de workshop Moodle Creations en Interactieve content met H5P in Moodle online. Moodle Creations Voor a.s. woensdag 18 […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Laatste kans! Moodle Creations 18 januari verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van SBO | 16-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Innoveren doe je niet in je eendje

Company PackageEendje? Bedoelt ze niet eentje? Natuurlijk bedoel ik in je eentje, helemaal alleen, als individu. Maar het...

The post Innoveren doe je niet in je eendje appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Avetica | 16-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

MoodleMoot UK & Ireland 2017 #mootIEUK17

Van 10 tot en met 12 april 2017 wordt een MoodleMoot georganiseerd in Londen. De moot die officieel de moot is van UK en Ierland wordt toch wel gezien als het Moodle event voor Europa. In 2015 bezocht ik de […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht MoodleMoot UK & Ireland 2017 #mootIEUK17 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Open source tools voor learning analytics

De verwachtingen ten aanzien van learning analytics zijn hooggespannen. Al diverse jaren. Harvard en MIT hebben recent open source tools ontwikkeld die onderwijsinstellingen kunnen helpen data te vertalen in kennis. In de Educause Review van december 2016 gaat een aantal Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

De homeopathie van managers

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van homeopathie (update 21 januari 2017: zie voetnoot). Bij een aantal ziektes -denk aan de behandeling van TBC in ontwikkelingslanden- kan homeopathie zelfs levensbedreigend werken. In andere gevallen baat het niet, maar schaadt het Lees verder
Van Patrick Koning | 13-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Jongeren overtuigen van het feit dat multitasken niet bestaat: hoe doe je dat?

In mijn boek besteed ik in hoofdstuk 3.6.10 aandacht aan leren focussen, oftewel aan de mythe van multitasken: Het lijkt […] Lees verder
Van SBO | 13-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Learning 2016, wat een belevenis!

Learning 2014 Elliott MasieMijn eerste ervaring met het Learning congres van Elliott Masie, twee maanden geleden, was een belevenis. Enerzijds...

The post Learning 2016, wat een belevenis! appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Knelpunten bij het (nieuwe) leren in de zorg

Leren in de zorgDe zorg- en onderwijssector behoren tot de grootste leveranciers van cursisten voor intern en extern gevolgde cursussen,...

The post Knelpunten bij het (nieuwe) leren in de zorg appeared first on nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe Silicon Valley internetverslaving bewust bevordert

Ik heb in diverse bijdragen er dikwijls voor gepleit dat we veel verstandiger om moeten gaan met nieuwe technologieën, afleiding moeten voorkomen en dat het belangrijke taak is van het onderwijs om jongeren hier bewust en bekwaam in te maken. Lees verder
Van Avetica | 12-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Photo, nieuw template met Boost

In de Moodle plugin database is de nieuwe template Photo verschenen die geen update is van een oude template, maar geheel nieuw opgebouwd op Boost. En Boost is de naam van het nieuwe framework wat gebaseerd is op Bootstrap 4 CSS, […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Photo, nieuw template met Boost verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weerspiegelt 70:20:10 de praktijk van ‘corporate learning’?

Er wordt op het gebied van ‘corporate learning’ regelmatig geschreven over ’70:20:10’ als alternatieve benadering voor leren via cursussen en trainingen. Volgens Ryan Tracy kunnen we deze benadering beter beschouwen als een lens, dan als een wenselijke ratio. Volgens mij Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste