Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 23-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Drie essentiële principes voor microlearning

Drie essentiële principes voor microlearning

Microlearning werkt. John Hancock Investments zag het kennisniveau bij medewerkers met gemiddeld 17% stijgen, met daarbij uitschieters naar 37%. Wat is het geheim achter het succes van microlearning? Daar denken ze bij John Hancock Investments in Amerika achter te zijn. Het gaat om drie principes uit de neurowetenschappen. In dit artikel lees je hoe het werkt en wat het voor een bedrijf als John Hancock Investments heeft opgeleverd.

Weg met het oude informeren
Hoe wordt informatie veelal gedeeld binnen organisaties? Van oudsher gebeurde dat door lunchsessies, workshops, conferenties en één op één sessies. Maar veel organisaties hebben de behoefte om naast deze traditionele manieren van kennisdelen een modernere, minder tijdrovende vorm te gebruiken, waarbij de consistentie en verspreiding van de boodschap goed is. Ook noet het voldoen aan de verwachtingen van alle medewerkers, ongeacht hun leeftijd. Daarnaast willen organisaties zeker weten dat iedereen ook daadwerkelijk de belangrijke informatie ontvangt en bekijkt. Microlearning past binnen deze ambities. Het is een handige tool om in te zetten voor kennisoverdracht en het realiseren van gedragsverandering. Met microlearning kun je medewerkers laten leren en kennis laten beklijven zodat het herinnerd wordt op de momenten die ertoe doen.  

Wat is microlearning?
Het is een manier om content op een korte, bite-size manier bij je medewerkers te brengen, dagelijks of meerdere keren per week. Maar microlearning is niet zo maar een klein stukje content. Het is meer. Zeker als je rekening houdt met de principes uit de neurowetenschap.

Drie principes die gebruikt worden voor microlearning

1.      Herhaal de content

Het herhalen van kennis werkt. Maar geef medewerkers wel tijd tussen de herhalingen. Denk aan één dag, twee dagen of wellicht zelfs langer (afhankelijk van de vraag hoeveel kennis er al goed geland is bij de medewerkers). Herhalen helpt bij het onthouden van de kennis en het plaatsen van de informatie in het lange termijn geheugen. Geef medewerkers niet te veel content ineens, maar kleine stukjes zodat ze maximaal drie tot vijf dingen onthouden per microleersessie. Geef ze per dag een andere microlearning en herhaal die weer na een tijdje.  Als er ook een vraag bij de content zit, kun je in het leermanagementsysteem zien welke kennis goed opgenomen is en welke extra herhaling nodig heeft. Door hiermee te spelen, kun je bewust content bij je medewerkers laten landen.

2.      Laat het herinneren

Vroeger konden we een avond voor ons examen stampen en slaagden we. Met de grote vraag hoeveel er zou blijven hangen. Maar dat is in ons werk anders. Het leren van complexe informatie en het nauwkeurig toepassen ervan, vraagt om een meer strategische benadering van herinneren. Hiervoor kan het beste de retrieval practice uit de neurowetenschappen worden ingezet. Je stelt medewerkers herhaaldelijk vragen die helpen om de kennis op te bouwen en te bestendigen. Het helpt om daarna de opgeslagen kennis sneller terug te vinden. Zorg dus dat je voldoende vragen in je leersysteem hebt om dit mogelijk te maken.

3.      Meet de zekerheid

Medewerkers moeten zeker zijn van hun acties en taken die ze dagelijks uitvoeren. Het is slim om je medewerkers niet alleen te vragen om antwoorden te geven, vraag hen ook hoe zeker ze zijn van hun antwoord. Denk daarbij aan een schaal van 1 tot 3 (1 is heel zeker, 3 is een gok). Dit maakt dat medewerkers moeten pauzeren en nadenken over hoe ze met de content bezig zijn. Het geeft daarnaast goede feedback voor de ontwikkelaars van de kennis, zodat zij weten of ze op de juiste weg zijn met hun doel om alle medewerkers te laten leren.

Alle medewerkers laten leren
De meeste organisaties breiden het personeelsbestand weer uit. Daardoor neemt het percentage van medewerkers uit generatie Y in de organisatie toe. Zij willen leren, maar ze willen ook lol en plezier hebben en vooral niet veel tijd kwijt zijn aan onbelangrijke zaken. Daarom is het van belang om hier rekening mee te houden bij het ontwerpen van microlearnings. Met bewezen leerstrategieën als microlearning, kunnen organisaties essentiële informatie op een consistente manier verspreiden op een manier die blijft plakken.  Door actief met een leermanagementsysteem te monitoren wie leert en hoe hij of zij leert, kun je als manager nog meer bereiken.

Verhogen van de business resultaten
Leren in organisaties is steeds belangrijker. Dat komt doordat werk steeds complexer wordt, er steeds hogere eisen vanuit de wetgever komen en de span of control van managers groter wordt. Door op leren in te zetten zijn nieuwe medewerkers sneller op het gewenste niveau én blijven medewerkers op het vereiste kennisniveau. Daardoor kunnen fouten en risico’s vermeden worden en resultaten van het werk verbeteren.

Principes die werken bij microlearning
Banken als John Hancock Investments in Amerika kiezen ervoor om leren met microlearning te organiseren. Zij zagen tijdens een pilot met 100 medewerkers, dat er een directe correlatie was tussen het aantal actieve deelnemers, employee engagement en de prestaties van de medewerkers. Medewerkers die de microlearnings volgden maakten minder fouten en hadden een goed kennisniveau. Van de 100 medewerkers waren er 89 die minimaal 15 of 16 keer per week de microlearnings gebruikten. De begeleiders van het leerprogramma zagen het kennisniveau met 17% stijgen bij alle deelnemende teams, waarbij ook uitschieters naar 37% stijging waargenomen werden.  Charles Rizzo, CFO van John Hancock Investments, concludeerde: “What does all of this tell me? Microlearning is working. The way our department is structured allows employees to learn on the job, and generally, most of the people we hire come in with experience. We are not an entry-level shop, if you will. This is why quick bursts of knowledge are a lot more efficient and effective than putting someone through a 12-week training course. As our business continues to involve, our people are continuing to learn.”

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!

Gebruikte bron: Learning Solutions Magazine


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.